صحت

وزارت صحت عامه: دو واقعه مثبت پولیو در قندهار و کنر رخ داد

کابل باختر 24 حوت
دو واقعه مثبت پولیو در ولایات قندهار و کنر  رخ داد که با این شمار واقعات مثبت پولیو طی سال روان میلادی به پنج واقعه در افغانستان میرسد.
به اساس معلومات ریاست نشرات وزارت صحت عامه به آژانس باختر، این واقعات در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر و ولسوالی شاولیکوت ولایت قندهار رخ داده است و این دو طفل که اکنون متاسفانه برای همیش معیوب گردیدند، هیچ گاهی هم در مقابل پولیو واکسین نشده اند.
واقعات مذکور در خانواده های رخ داده اند که واکسین پولیو را رد میکردند و هیچگاه هم اجازه نمی داند که اطفال شان از سوی رضاکارانی که به دروازه های منازل آنان می آمدند، واکسین گردند. این برای تمام والدین یک زنگ خطر است که پولیو یا فلج اطفال برای اطفال شان یک تهدید جدی است.  پولیو یا فلج اطفال تداوی ندارد و تنها راه جلوگیری و وقایه آن واکسین نمودن اطفال در هر دور کمپاین است.
یک تیم به سطح ملی گماشته شده است تا این موارد مثبت پولیو را به طور همه جانبه بررسی کند و سطح خطر آنها را واضح سازند که تا چی اندازه احتمال سرایت و انتشار آن به دیگر ساحات وجود دارد.

این واقعات مثبت پولیو در حالی رخ میدهد که همزمان با آن، در مقابل این مرض برنامه واکسیناسیون در سرتاسر کشور جریان دارد و قرار است طی هفته جاری حدود 9.9 میلیون طفل زیر سن پنج سال توسط کارکنان صحی واکسین گردند.
اطفال به خاطر مورد خطر جدی این مرض قرار دارند که معافیت و مقاومت بدن آنان  پائین است.  ویروس وحشی پولیو قابلیت  انتشار و انتقال سریع را دارد  و تا زمانی که یک طفل هم به این مرض مصاب باشد، تمام اطفال مورد تهدید آن قرار دارد و تنها راه پیشگیری و جلوگیری از انتشار آن نیز واکسین نمودن اطفال است.
برنامه محو پولیو یک ابتکار جهانی است هدف آن  ریشه کن کردن این مرض و نجات نسل های بعدی از مصاب شدن به آن میباشد.
در حال حاضر افغانستان، پاکستان و نایجیریا از جمله کشور های جهان است که تا اکنون پولیو یا مرض فلج اطفال در آن وجود دارد. ختم/ روشان
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا