گزارش ها

شانگهای وتعهد ادامه کمک های سیاسی و نظامی برای افغانستان

کابل باختر/ 22/ سنبله
رهبران کشورهای عضو سازمان اقتصادی شانگهای در اجلاس اخیرشان در شهر دوشنبه تاجکستان تعهد کردندکه با افغانستان همکاری های مالی و نظامی نمایند.
به گزارش آژانس باختر ، کمک های نظامی و مالی برای افغانستان درنشست سران شانگهای زمانی مطرح گردید که اعضای این سازمان درمورد وضعیت امنیتی کنونی افغانستان ابراز نگرانی کردند و به رییس جمهور افغانستان اطمینان دادن که با این کشور همکاری مالی و نظامی خواهند کرد .
این تعهد درحالی صورت میگیرد که نیروهای خارجی تا پایان سال 2014 میلادی ازافغانستان خارج خواهند شد و اعضای شانگهای که از لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیکی بیشتری با افغانستان دارند نگران اوضاع این کشور بعداز سالهای 2014 میلادی اند.
حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان که در نشست اخیر سران شانگهای سخنرانی کرد، نقش این سازمان را دراعادۀ ثبات و حفظ آرامش درافغانستان با ارزش خواند و واضح ساخت که تهدید تروریزم و افراط گرایی روز افزون است و ثبات منطقه را به خطر انداخته است.
همچنان رییس جمهوری افغانستان تروریزم و افراط گرایی را چالش مشترک فرا راه کشورهای منطقه خوانده و تقاضا نموده است که سازمان شانگهای و سارک هر دودست به هم داده در برابر تروریزم و افراطیت مبارزه مشترک نمایند. کرزی فقط همکاری و همسویی منطقه یی را عامل رفع مشکلات موجود در منطقه و افغانستان دانست.
این فراخوان حامدکرزی درست زمانی مطرح میگرددکه سازمان شانگهای قضیه افغانستان را دراولویت اجندای کاری خود قرار داده، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه قبل از افتتاح نشست رهبران  شانگهای در دوشنبه تاجکستان گفته بودکه افغانستان با درنظر داشت تحولات جاری و دورنمای امنیت دراولویت مباحثات سران شانگهای قراردارد.
پس از بررسی وضعیت امنیتی افغانستان درچهاردهمین نشست رهبران شانگهای ، اعضای این سازمان تعهد کردندکه بخاطر تامین ثبات امنیتی درافغانستان با این کشور همکاری مالی و نظامی میکنند اما چگونگی این کمک ها مشخص نگردیده است.
ولادیمیرپوتین رییس جمهور روسیه نیز با توجه به وضعیت فعلی افغانستان درنشست سران شانگهای خواهان پایان یافتن پروسه انتخابات درافغانستان گردیده و همچنان ابراز امیدواری کرده که نیروهای بین المللی و یا ایساف ماموریت را که سازمان ملل متحد به آنها سپرده است به درستی انجام دهند.
همچنان سران اعضای شانگهای وکشورهای ناظر دراین سازمان در پایان نشست شان در دوشنبه ده سند راامضاء کردند که ایجاد مصوبه شرایط تقاضای درخواست عضویت کشورهای دیگر به این سازمان، طرح استراتیژی توسعه این سازمان ، ایجاد شورای ساختار منطقه یی ضد تروریزم ، طرح توافقنامه ایجاد شرایط برای فعالیت های حمل و نقل میان کشورهای عضو، مواد عمدۀ بودکه سران سازمان شانگهای روی آن موافقه کردند .
قراربود که دراین نشست روی عضویت دایمی هند و پاکستان به شانگهای نیز بحث شود مگر دراین رابطه هیچ گفتگوی صورت نگرفت .
اجلاس شانگهای دردوشنبه مهمترین اجلاس سران این سازمان پنداشته میشود زیرا بحران  اوکراین تقابل غرب با روسیه یکی از هسته گذاران این سازمان را سبب شده است .
ازطرف دیگر رشد روزافزون اقتصاد چین و تبارز این کشور به عنوان غول اقتصاد جهان غرب را وارخطا ساخته و چگونگی حفظ ثبات درافغانستان، کشور یکه در مجاورت با جغرافیای سیاسی کشور های عضو شانگهای قرارگرفته ، اجلاس این سازمان اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده بودکه سران اعضای سازمان اقتصادی شانگهای دردوشنبه را واداشت تا در برابر آن موضع واحد و هماهنگ اتخاذ نمایند.
سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای درسال 2001 میلادی از سوی کشورهای چین ، روسیه ، تاجکستان ، ازبکستان ، قرغزستان و قزاقستان با حضور روسای جمهوری این کشور ها درشهر شانگهای چین بنا نهاده شد که بنام سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای شهرت یافت بعداً کشورهای ایران ، افغانستان ، هند ، مغولستان و پاکستان به عنوان کشورهای ناظر به این سازمان راه یافتند مگر این کشورها تاکنون شرایط را که ازسوی بنیان گذاران برای کسب عضویت اصلی به سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای طرح شده برآورده ساخته نتوانسته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا