فرهنگ

پيام استاد محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور، به مناسبت فرارسيدن عاشورا؛ سالياد شهادت سرور آزادگان حضرت امام حسين (عليه السلام) و ياران باوفايش

بسم الله الرحمن الرحيم

إنَّ الحسين مصباحُ الهدي و سفينهُ النجات

فرارسيدن عاشوراي حسيني، روز شهادت پيشواي عدالتخواهي، مصلح بزرگ امت اسلامي و نوادة پيامبر گرامي اسلام حضرت امام حسين عليه السلام و ياران با وفايش را به تمام امت اسلامي، به خصوص مسلمانان متدين افغانستان، تسليت و تعزيت مي­گويم.

عاشورا مکتبي است که از آن، آزادگي، ايثار، فداکاري، مسووليت­پذيري، وفاي به عهد، دينداري و ارزش محوري را بايد آموخت. شهادت امام حسين (ع) و ياران پاکبازش و وقايع سخت و جانگداز ديگري که در روز دهم محرم سال 61 هجري در سرزمين کربلا رخ داد، بيانگر اين واقعيت عيني و تاريخي است که ارزشهاي بلند الهي و انساني تا آنجا اهميت دارند که حسين ابن علي (ع) و يارانش به خاطر تحقق آنها، خود را قرباني کردند. اين نوع رويکرد احترام آميز و بيان تعهد نسبت به ارزشهاي حياني و انساني چيزيست که گمشدة جهان امروزي به حساب مي­آيد. از اين جهت است که ما پس از تقريباً هزار و چهار صد سال بايد به کشتي نجات حسين (ع) پناه ببريم.  

خداي متعال را سپاسگزارم که امروزه مردم مسلمان و متدين کشور ما از فرصتي بهره­مند اند که به خوبي مي­توانند از چنين شعاير بزرگ ديني شان در ساية وحدت و برادري تجليل و بزرگداشت نمايند.

اميدوارم که مردم هوشيار و آگاه کشور اين فرصتها را غنيمت شمرده و از آنها در راستاي تحکيم هرچه بيشتر اخوت ديني، وحدت ملي و صفا و برادري استفاده نمايند. وحدت و برادريِ کم نظيري که امروز ميان مردم شريف و آگاه کشور ما وجود دارد، فقط با حفظ هوشياري و آگاهي، امکان دوام و بقا را خواهد داشت. اميدوارم که مردم ما در تمام مراحل، در برابر آنچه که احياناً ميان آنان تششت، پراکندگي و دو رنگي ايجاد مي­کند، مواظب، حساس و هوشيار باشند.

فلسفه و انگيزة قيام و نهضت الهام­بخش عاشورا به فرموده سرور آزادگان حضرت ابا عبد الله الحسين جز "طلب اصلاح در امت اسلامي" چيزي ديگري نبود. امروز که ما از اين حادثه و رويداد بزرگ تاريخي تجليل مي­کنيم نيز بايستي در صدد اصلاح امور خويش بوده و از آنچه که ماية ضعف و ناتواني جامعه و کشور ما مي­گردند دوري جسته و بر آنچه که قوت، عزت و اقتدار ما را ضمانت مي­کنند، تأکيد کنيم.

تجليل از عاشورا و الهام گرفتن از آن، تنها با پرداختن به بُعد عاطفيِ اين رويداد، خلاصه نمي­شود؛ بلکه مهمتر از آن، درک پيام اين نهضت در جهت آوردن تغيير در زندگي روز مره ما نيز است. عاشورا به مثابة يک مکتب، زماني زنده خواهد بود که امروز پس از 1400 سال بتواند مسير زندگي ما را در جهت خير و سعادت تغيير دهد و اين به چگونگي مواجهت ما با اين مکتب بستگي دارد.

در اين فرصت، اين موضوع را به عزاداران گرامي به خصوص دسته­هاي نوحه­خواني و سينه زني ياد آور مي­شوم که چگونگي عزادري شما از شهداي معظم کربلا، در عين اينکه تجليل از مقام والاي آنان است، مُعرّف مکتب و فرهنگ عاشورا نيز مي­باشد. از اين جهت انتظار دارم که به نحوي از آن شهداي والا مقام تجليل به عمل آوريد که شايسته شأن آنان بوده و روح ابا عبدالله الحسين (ع) و ارواح ساير شهدا از ما خشنود باشند. 

از عزاداراني که در دو سال گذشته در روزهاي عاشورا به ياد امام حسين (ع) و ياران با وفايش، براي هموطنان نيازمند و مستحق خويش، خون اهدا کردند، تشکر و سپاسگزاري مي­نمايم و اميدوارم که اين فرهنگ انساني و اسلامي بيش از پيش گسترش يافته و از اين طريق روحية اخوت و برادريِ ديني و وطني ميان مردم کشور ما تحکيم و تقويت گردد.

بارديگر فرا رسيدن سالياد شهادت سرور آزادگان حضرت سيد الشهدا امام حسين (ع) و ياران پاکبازش را به همه عزاداران آنحضرت تسليت گفته و براي همه، توفيق مزيد در جهت شناخت بهتر از آموزه هاي بلند و متعالي مکتب عاشورا را آرزو مي نمايم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا