سیاست

رییس اجراییه: وظیفۀ کارکنان دولتی شرکت در کارزارهای انتخاباتی نه، ارائۀ خدمات به مردم است

کابل  7 اسد  باختر
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروز به  ریاست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی برگزار شد.
رییس اجراییه در سخنان مقدماتی‌اش حمله به دفتر امرالله صالح، رییس روند سبز را تقبیح کرد و گفت که رویداد دیروز حمله به آرای مردم، جمهوریت، قانون اساسی و مردم‌سالاری بود.
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که وظایف نهادهای امنیتی، دوچند شده است. آن‌ها در کنار جنگ با تروریزم باید امنیت روند انتخابات را نیز تأمین کنند.
رییس اجراییه به تمام نهادهای دولتی هدایت داد که اصل بی‌طرفی در انتخابات پیش رو را رعایت کرده و منابع عامه و دولتی را در راستای خدمت به مردم استفاده نمایند.
وی گفت :هیچ کسی به شما گفته نمی‌تواند که به نفع یک نامزد و ضرر نامزدان دیگر کار کنید. رییس اجراییه خطاب به مسوولان دولتی گفت که همین طور به منسوبان اداره‌های خویش نیز این مسأله را تفهیم کنید.
داکتر عبدالله عبدالله گفت: منابع دولتی، منابع شخصی کسی نیست. عواید مربوط به مردم است و در راهی مصرف شود که خیرش به مردم برسد. مراحل انتخاباتی می‌گذرد، اما قضاوت مردم می‌ماند.
رییس اجراییه تأکید کرد که شخصاً هیچ توقعی از کارکنان دولتی به ویژه نیروهای دفاعی و امنیتی در انتخابات پیش رو به نفع خود ندارند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که شرایط امروز نسبت به انتخابات گذشته متفاوت  است.
در ادامه، مسوولان امنیتی در پیوند به اوضاع جاری در کشور گزارش دادند.
معاون وزارت دفاع گفت که در حملات نیروهای امنیتی 613 تن از نیروهای دشمن کشته و 191 تن زخمی شده‌اند.
او گفت که حملات نیروهای امنیتی بالای منابع اقتصادی و قرارگاه‌های دشمن در مناطق مختلف کشور جریان دارد.
وزیر امور داخله با ارائۀ گزارش از جزییات حملۀ دیروز در کابل گفت که امنیت ملی، تهدیدات متوجه رییس روند سبز را گزارش داده بود. او گفت که در این رویداد دست‌کم 20 تن جان باختند و بیش از 50 تن زخمی شده‌اند. مسعود اندرابی افزود که نیروهای امنیتی امنیت انتخابات و نامزدان را تأمین می‌کنند.
در ادامه، معاون نخست ریاست اجراییه، دربارۀ مشکلات مالی و امنیتی بند شاه‌توت گزارش داد. او گفت که 250 مأمور امنیتی به‌خاطر تأمین امنیت بند نیاز است. وزارت داخله برای تأمین امنیت بند اعلام همکاری و آماده‌گی کرده است.
وی گفت که نیازمندی‌های مالی و تخنیکی نیز با نهادهای مسوول به ویژه وزارت مالیه در میان گذاشته شده  است و کار بند در سال آینده آغاز خواهد شد. رییس اجراییه هدایت داد که مشکلات حل شود و کار بند در سال پیش رو آغاز شود.
انجنیر محمد خان، همچنان گزارش کمیسیون موظف دربارۀ ایجاد ادارۀ ملی تنظیم امور غذایی را به جلسه ارایه کرد. وی گفت که تمام شرکای کمیسیون ایجاد چنین اداره‌یی را یک ضرورت و نیاز می‌دانند. او گفت که پیشنهاد اعضای کمیسیون این است که ادارۀ مصوونیت غذایی و کنترول مواد خوراکی هم پالیسی‌ساز باشد و هم صلاحیت اجرایی داشته باشد.
شورای وزیران ایجاد چنین اداره‌یی را یک ضرورت دانست و به منظور تصمیم‌گیری دربارۀ تشکیل آن، موضوع را به جلسۀ کابینه موکول کرد.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، طرح زرع، تولید، جمع‌آوری و پروسس زعفران را به جلسه ارائه کرد. بر بنیاد گزارش وزارت زراعت، افغانستان سومین کشور صادرکنندۀ زعفران است و ظرفیت مبدل‌شدن به بزرگترین تولیدکننده زعفران در سطح جهان را دارد. وزیر زراعت با بیان این‌که هم اکنون 23 هزار نفر در بخش تولید زعفران کار می‌کنند، افزود که ارزش واقعی زعفران ما 320 میلیون  افغانی برآورد می‌شود؛ اما 25 میلیون افغانی به دست تولیدکننده‌گان می‌رسد.
وزارت ترانسپورت، دربارۀ سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد ظرفیت‌های تخنیکی برای خط آهن و بررسی چگونگی مشکلات، چالش‌ها و راه‌های حل اداره خط آهن به جلسه گزارش داد. بربنیاد گزارش، 115 میلیون دالر برای ادارۀ خط آهن تخصیص داده شده است تا برنامه‌ها اجرایی شود. طبق گزارش، شماری از محصلان افغان در پوهنتتون ‌های کشورهای منطقه به خصوص آسیای مرکزی مصروف آموزش راه آهن هستند و همه‌ساله بورسیه‌هایی در این زمینه درنظر گرفته می‌شود.
در بخش دیگر، شرکت برشنا دربارۀ پیشرفت پروژه برق کاسا – 1000 معلومات داد. رییس برشنا گفت که 80 درصد طرح و دیزاین پروژه پیش رفته و تا آخر 2021 آن کار تکمیل می‌شود.
به گفتۀ وی، افغانستان تمام مراحل اجرا پروژه را طی کرده و در صورت انتقال برق آسیای مرکزی به پاکستان، افغانستان، 45 میلیون دالر عواید ترانزیتی به دست خواهد آورد.
طبق دستور کار مجلس، شاروالی کابل، دربارۀ پلان تطبیق ترافیک شهری گزارش داد. این نهاد روی برنامه هایی کار می کندد که بر اساس آن، سیستم ترافیک در شهر از وضعیت کنونی بیرون خواهد شد.
رییس اجراییه با استقبال از برنامه‌های شاروالی گفت که در قسمت ساعت کاری مأموران ترافیک تغییراتی در نظر گرفته شود. زیرا در حال حاضر مأموران از 5 صبح تا 9 شب کار می‌کنند که خلاف تمام اصول و قوانین است. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا