اخبارجامعه

باشندگان تخاراز تکمیل نشدن کار باقی ماندۀ مسجد جامع شهر تالقان شاکی اند

تالقان، 7سرطان،باختر

مسجد جامع و مرکزی شهر تالقان که از معروف ترین و بزرگترین مساجد در سطح تخار به شمار می رود با سپری شدن نزدیک به شصت وپنج سال کار ساختمان آن مسجد تکمیل ولی سایر کار های آن از قبیل معماری، نقاشی، رنگ و سایر کار های زینتی آن تاهنوز تکمیل نشده است.

عبدالقیوم ناصری یکتن از باشندگان تخار به خبرنگار محلی آژانس باخترگفت: سنگ تهداب این مسجد بزرگ در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در زمان محمد ظاهرخان پادشاه سابق افغانستان همزمان با تاسیس شهر جدید تالقان بنا نهاده شد و از آن زمان تا کنون به دلایل مختلف چندین بار شهید و دوباره اعمار شده است.

عزیز الله بتاش، آمردعوت و ارشاد و دعوت حج و اوقاف تخار گفت: مسجد جامع شهر تالقان دوباره در سال ۱۳۷۳ تهداب گذاری شد و سپس کار ساختمان طبقه اول آن در زمان حکومت حامد کرزی در سال ۱۳۸۷هجری شمسی به هزینۀ بیش از چهل میلیون دالر و کار ساختمان طبقۀ دوم  مسجد به هزینۀ بیش از هفده میلیون دالر تکمیل شد.

به گفتۀ بتاش، پس از تکمیل کار ساختمان مسجد در دو طبقه بدلیل نبود پول، سایر کار های آن از قبیل معماری، نقاشی، رنگ و سایر کار های زینتی آن تاهنوز ناتکمیل باقی ماند ودرحکومت پیشین، به عوض اینکه کار های باقی ماندۀ مسجد تکمیل شود دراطراف مسجد یکصد وچهل وشش دکان تجارتی ساخته شد.

اسد الله وفا مدیر مساجد حج و اوقاف تخار گفت که در حال حاضر آنان ماهانه بیش از یک میلیون افغانی از کرایه دکان های اطراف مسجد جمع آوری  می کنند و به حساب دولت انتقال می دهند  اما اجازه ندارند که پول کرایه دکان ها را در تکمیل کارهای باقی مسجد مصرف کنند.

با این حال، باشندگان تخار از عدم توجۀ حکومت پیشین در قسمت معماری و تکمیل کار های باقی ماندۀ مسجد جامع شهر تالقان به شدت انتقاد  می کنند و از امارت اسلامی می خواهند عواید به دست آمده از کرایه دکان های این مسجد را در تکمیل کارهای باقی مانده آن هزینه کنند.

حاجی عبدالهادی یکتن از متنفذان و نمایندۀ دکانداران اطراف مسجد جامع شهر تالقان در مصاحبۀ با خبرنگار محلی آژانس باختر گفت : از ساخت یکصد وچهل وشش دکان در اطراف مسجد جامع شهر تالقان بیش از شش سال می گذرد اما از عواید به دست آمده از ناحیه جمع آوری کرایه  دکان ها در تکمیل کار باقی مانده مسجد مصرف نشده است.

وی تکمیل کار باقی مانده مسجد جامع تالقان را با توجه به اهمیت تاریخی و موقعیت خاص آن ضرورت جدی عنوان کرد و از امارت اسلامی می خواهد که عواید به دست آمده از دکان های اطراف مسجد را در کار نقاشی، رنگ آمیزی و معماری گنبد و دیوار های این مکان مقدس مصرف کند.حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا