امنیت

اعلامیه

کابل/1سنبله/باختر
کمیسیون مستقل حقوق بشر، از گروه طالبان خواسته است تا به حقوق بین‌المللی بشردوستانه احترام گذاشته و استفاده از ماین‌های کنارجاده یی را متوقف کند.
در اعلامیه‌ یی که امروز (۱ سنبله)، از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر منتشر شده، آمده است که (۳۰ اسد)، در نتیجۀ انفجار ماین کنارجاده یی طالبان در شاهراه کابل – غور، شش عضو یک خانواده به شمول یک زن باردار که برای زایمان راهی شفاخانه بود، جان باخته اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر، تأکید کرده است که گروه طالبان، باید به حقوق بین‌المللی بشردوستانه‌ ‌احترام گذاشته و ‌برای حفظ جان غیرنظامیان، ‌استفاده از ماین‌‌های کنارجاده یی را متوقف کند.
این کمیسیون، از دولت افغانستان نیز خواسته است تا عاملان این رویداد را شناسایی ‌و مجازات کند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که شش عضو یک خانواده و رانندۀ موتر آنان در انفجار ماین طالبان در شاهراه کابل – غور کشته شده‌اند.
این نهاد حقوق بشری امروز (شنبه، اول سنبله) در خبرنامه‌یی می‌گوید که یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که یک زن باردار نیز شامل کشته‌ شدگان است. خبرنامه می‌افزاید که این خانم باردار دو روز پیش به منظور زایمان به شفاخانه منتقل می‌شد و با پنج عضو خانواده‌اش در انفجار ماین کشته شده است.
مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که این ماین از سوی طالبان در شاهراه کابل‌ ـ غور کارگذاری شده بود.
از این پیش، مسوولان محلی در ولایت غور تأیید کرده‌اند که در انفجار ماین کنار جاده‌یی در شاهراه کابل – غور پنج غیر نظامی کشته شده و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر این رویداد را نکوهش کرده و از گروه طالبان می‌خواهد که به حقوق بین‌المللی بشردوستانه‌ ‌احترام بگذارند. این نهاد حقوق بشری از از دولت نیز می‌خواهد که عاملان این رویداد را شناسایی ‌و عدالت را تأمین کند. هرچند گروه طالبان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند، اما در بیش‌تر ماین‌گذاری‌ها طالبان دست دارند.
این خواست کمیسیون حقوق بشر در حالی از طالبان صورت می گیرد که در این اواخر طالبان حملات کارگذاری ماین های چسپکی وجا سازی ماین های کنار جاده را افزایش داده اند وروزانه جان ده ها تن را گرفته وزخمی میسازد چنانچه شهروندان کابل امروز صبح شاهد سه انفجار ناشی از ماین های چسپکی در نواحی پنجم،هفتم وپانزدهم بودند که بر اثر آن یک تن کشته وبه شمول یک فرد ملکی دو تن دیگر زخمی شدند.
شهروندان کابل بر این باورند که گروه طالبان پابند هیچ قانون وتعهد نسبت به شهروندان افغانستان یا افراد ملکی نیستند وساله است که در حملات انتحاری ،انفجارهای ماین های کنار جاده ویا هم ماین های چسپکی افراد ملکی را هدف قرار داده واز این طریق خواسته اند دهشت وبربریت را به نمایش بگذارند .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا