سیاست

دومین نشست گفتگوهای سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین برگزارشد

 

كابل باختر11 قوس

دومین نشست گفتگوهای سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین در اسلام آباد برگزار شد. به اساس معلومات مديريت اطلاعات و نشرات وزارت امور خارجه به آژانس باختر،  این نشست تحت ریاست سید ابرار حسین، رئیس بخش مربوط به امور افغانستان در  وزارت امور خارجه پاکستان انجام شد. رهبری هیئت های افغانی و چینایی را به ترتیب عزیزالدین احمد زاده، رئیس عمومی شعبه اول سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان و هوانگ ایکسیلیان، مشاور ریاست امور آسیایی وزارت امور خارجه چین به عهده داشت.

سه جانب پیشرفتی را که از زمان اولین گفتگوی سه جانبه تا کنون انجام گرفته است مورد بازنگری قرار دادند و بر این باور بودند که این گفتگوها نقش مهمی را در ارتقای سطح همکاری های دوستانه میان سه کشور و حفظ صلح و ثبات در منظقه ایفاء مینماید. در این نشست با توجه خاص بر روی افغانستان در مورد  اوضاع منطقوی، تلاشهای صلح و آشتی و همکاری های سه جانبه در عرصه های گوناگون مذاکره صورت گرفت.

 اشتراک کننده گان توافق نمودند که مشورت های سه جانبه منظم میان سه کشور به هدف افزایش صلح و ثبات در منطقه و تحکیم تبادلات دوستانه سه جانبه و همکاری ها، حایز اهمیت میباشد.

 پاکستان و چین مجدداً بر حمایت شان از پروسه صلح و آشتی، که تحت رهبری و مالکیت افغانستان قرار دارد، تاکید نمودند. سه کشور توافق نمودند که گفتگوهای همه شمول میان افغانها صلح و ثابت دایمی را در افغانستان تأمین خواهد نمود. این نشست از سفر شورای عالی صلح به اسلام آباد و اعلامیه مطبوعاتی مشترک که بعد از این سفر صادر گردید، استقبال نمودند. این نشست همچنان از گام های برداشته شده از سوی پاکستان در پاسخ به تقاضای آنها، ابراز سپاس نمود.

 سه کشور توافق نمودند که همکاری های نزدیک و متداوم میان کشورهای منطقه جهت فایق آمدن بر روندهای  خشونت آمیز، حایز اهمیت میباشد. آنها بر عزم شان در مبارزه علیه تروریزم، افراط گرایی و جدایی طلبی مجدداً تاکید نمودند.

. جلسه اهمیت  برنامه مبارزه با مواد مخدر را بخصوص بخاطر رابطه یی که میان پول بدست آمده از مواد مخدر وتروریزم موجود است، برجسته تلقی نمودند. در این زمینه، اشتراک کنندگان از نتایج کنفرانس وزیران خارجه در مورد مبارزه با مواد مخدر منعقده 12-12 نوامبر 2012 در اسلام آباد، استقبال نمودند.

. سه جانب از نقش رهبری کننده سازمان ملل متحد در زمینه همکاری های بین المللی حمایت مینمایند. آنها توافق نمودند که سازمان همکاری های شانگهای میتواند نقش مهمی را در صلح و ثبات در منطقه و این که میکانیزم منطقوی سازمان همکاری های شانگهای میتواند راه حل بهتری را برای چالش های جدید امنیتی، سیاسی و اقتصادی که در حال پدیدار شدن هستند، ارایه نماید.

 جلسه بازدید موفقانه یک هیات مطبوعاتی افغانستان و پاکستان را از چین در جون 2012 مورد توجه قرار داده و از تلاش های چین برای میزبانی این بازدید سپاسگذاری نمودند. جلسه از پیشنهاد چین برای میزبانی از یک هیات مشترک پارلمانی افغانستان و پاکستان و آغاز مشورت ها در مورد مبارزه با مواد مخدر و تبادلات میان سه طرف در زمان مناسب استقبال نمود.

 هیات چین و افغانستان از پاکستان برای میزبانی جلسه و مهمان نوازی گرم آنکشور تشکر نمود.

 اشتراک کنندگان با خرسندی پیشنهاد افغانستان را مبنی بر میزبانی جلسه بعدی در کابل قبول نمودند که تاریخ انعقاد آن بعداً از طریق مجاری دیپلوماتیک مکاتبه خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا