فرهنگ

نهم سرطان سالروز درگذشت غلام نبی عشقری شاعرو عارف صوفی مشرب

کابل 10 سرطان باختر
نهم سرطان سالروز درگذشت صوفی غلام نبی عشقری شاعر وعارف نام آشنای افغانستان است.
غلام نبی عشقری، فرزند شیر محمد (مشهور به داد شیر) در تابستان سال 1271 خورشیدی در کابل دیده به جهان گشود
وی هنوز نخسنین سالهای کودکی را سپری نکردکه پدرش را از دست داد و بعد از مدت کمی برادرش دار فانی را وداع کرد و بعد از مدت اندک چنگالش از دامن مادر هم رها شد و به یاری دوستان نزدیک در جاده زندگی قدم می نهاد.
باری غلام نبی که با عیاران پرداخته و با آزادمنشی آمیخته بود ، عاشق و دلباخته تصوف میگردد و همه نقد زندگیش را بر سراین نسیه می نهد و بر همه داشته هایش پشت پا می زند.مدتی را در سرگردانی می گذراند و شب ها را در نور کمرنگ و بی رمق چراغ های تیلی به صبح می آورد و برای آموختن خط ، نوشتن و خواندن پنج سال تمام جهد می کند
عشقری در خانواده ای بزرگ شد که تجارت پیشه اصلی آنها بود. این خانواده سالها در بازارهای هند، بلخ و کابل به تجارت می پرداختند و در شمار سرشناس ترین تجار افغانستان قرار داشتند.
از ویژه گی های مهم صوفی عشقری که او را به شاعر محبوب و ماندگار بدل کرد استفاده از ترکیب های عامیانه مردم است که در شعر او بسیار دیده می شود. عشقری شاعر زبان مردم کوچه و بازار بود که از فرهنگ عامیانه مردم بهره های فروان برد.
مجموعه ای از اشعار صوفی عشقری در سالهای گذشته در چندین نوبت در کابل، پشاور و تهران به چاپ رسیده است که اکنون همه آن ها نایاب شده است.
صوفی غلام نبی عشقری در سال 1358 خورشیدی در سن هشتاد وهفت سالگی در کابل از دنیا رفت و در گورستان شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد
شواهدنشان می دهد در سال 1293خورشیدی  غلام نبی نخستین شعرش را بــــه تخلص عشقری سرود و این شعر که سخت روان وموزون بود ، ارادهء او را در این راه خطیر استوار تر ســــاخت و بسیاری از اشعـــــارش درجــراید و روزنامه های آنزمـــان به چــاپ رسید و هفتاد  سال تمام به شاعری پرداخت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا