سیاست

اعلامیه مشترک رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور اوباما

 

كابل باختر23 جدي

به دعوت رئیس جمهور اوباما، رئیس جمهور کرزی و هیئت همراهش از تاریخ 19 الی 22 جدی (8 الی 11 جنوری) به واشگنتن سفر نمود. در حالی که گام های بیشتری را در جهت تقویت همکاری های درازمدت منحیث دو ملت مستقل و بر مبنای درک منافع و امنیت مشترک ما بر میداریم، سفر رئیس جمهور کرزی در یک مقطع مهم زمانی برای هر دو ملت بوقوع می پیوندد.

رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور اوباما در این نشست در مورد دیدگاه استراتیژیک برای یک افغانستان  امن، باثبات، و شکوفا بحث و گفتگو نمودند و بر سند موافقتنامه همکاری های درازمدت  استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده که در ماه ثور 1391  (می 2012 ) به امضاء رسید ، مجدداً تأکید نمودند. مذاکرات دو رهبر همچنان بر همگرایی منافع و دیدگاه ها متمرکز بود. دو رئیس جمهور انتقال امنیتی و اقتصادی را که در افغانستان در جریان است و نیز  آمادگی های انتخابات، تهدیدها و فرصت های رو به افزایش در منطقه   را مورد بررسی قرار داده و بر تعهدات مشترک شان در قبال اهداف استراتیژیک افغانستان و ایالات متحده به شمول پیشرفت صلح، امنیت،آشتی، و همکاری های منطقوی؛ تقویت نهادهای دموکراتیک افغانستان؛ و حمایت از توسعه درازمدت  اقتصادی و اجتماعی افغانستان مجدداً تأکید نمودند.

انتقال امنیت

دو رئیس جمهور در نشست هایشان از پیشرفت های بوجود آمدۀ اخیر در قسمت  فضای امنیتی در افغانستان ابراز خرسندی نمودند. دو رهبر از اینکه نیروهای امنیتی افغان به شکل روز  افزون مسوولیت های رهبری امنیت را به عهده میگیرند، استقبال نموده و ابراز داشتند که این امر نشان دهندۀ پیشرفت بدست آمده در قسمت رشد و توانمندی های نیروهای امنیتی ملی افغان میباشد. نیروهای افغان فراتر از نخستین توقعات، رهبریت اکثر عملیات ها را در ماه سرطان ۱۳۹۱آغاز نمودند و هم اکنون تقریباً 80 فیصد از عملیات ها را رهبری مینمایند. در ماه فبروری، همراه با مرحله چهارم  انتقال، انتظار میرود که  نیروهای امنیتی ملی افغان رهبری تأمین امنیت نفوس افغانستان را در حدود 90 فیصد به عهده خواهند داشت.

در مطابقت با اولویت های افغانستان، دو رهبر در اجلاس شیکاگو تعهد نمودند تا نقطه عطفی را در اوایل سال 1392 یا اواسط سال 2013، زمانیکه ماهیت  ماموریت نیروهای  آیساف از حالت محاربوی  به حالت حمایت کننده مبدل میشود، ایجاد نمایند. رئیس جمهور اوباما از تمایل رئیس جمهور کرزی برای تعیین این  نقطه عطف در بهار سال آینده ، زمانیکه توقع میرود تا نیروهای امنیتی ملی افغان رهبری عملیات را در سرتاسر افغانستان به عهده بگیرند، و نقش نیروهای آیساف مبدل به یک نقش مشورتی و حمایوی خواهد شد، استقبال نمود.  این نقطه عطف با اعلام مرحله نهایی و پنجم انتقال همزمان بوده وآغاز تطبیق آن در فصل تابستان مشروط به تایید  نهایی از سوی ناتو و افغانستان خواهد بود.

در زمان این نقطه عطف اکثر  نبرد های یکجانبه ایالات متحده با خارج شدن نیروهای گزمه آنها از قریه جات افغانستان  باید خاتمه یابد. هر دو رهبر درک نمودند که بهبود کیفیت نیروهای  امنیتی ملی افغان به شمول تأمین سریع تجهیزات مناسب و کمک کننده در حین حالیکه نیروهای امنیتی ملی افغان مسوولیت های بیشتر امنیتی را عهده دار میشوند، منحیث یک اولویت کلیدی باقیست.

به منظور افزودن بر پیشرفتی که در سال 1391 در قسمت انتقال مسوولیت های توقیف خانه ها به دولت افغانستان بوجود آمده است، دو رئیس جمهور تعهد نمودند تا محبوسین افغان را تحت حاکمیت و کنترول افغانستان قرار دهند و در عین زمان اطمینان حاصل نمایند که جنگجویان خطرناک از میدان های جنگ دور نگهداشته  میشوند. رئیس جمهور اوباما مجدداً تأکید نمود که ایالات متحده به فراهم آوری مساعدت به سیستم توقیف خانه های افغانستان ادامه خواهد داد. دو رئیس جمهور همچنان بر عزم متقابل شان به رفتار انسانی و قانونی با محبوسین و بر قصدشان برای فراهم سازی شرایط مناسب امنیتی جهت حراست از نیروهای افغان، امریکایی و ائتلاف، مجدداً تأکید نمودند.

انتقال اقتصادی

دو رهبر در مورد اهمیت دستاوردهای انکشافی در افغانستان در طی دهه گذشته و  در مورد ضرورت برای پیشرفت مستمر در قسمت بنیاد رشد اقتصادی پایدار و خود اتکایی مالی از زمان انتقال در سال 1393 و در جریان دهه تحول  بحث و گفتگو نمودند. استراتیژی اقتصادی افغانستان متمرکز بر سرمایه گذاری در قسمت سرمایۀ بشری جهت رهبری نمودن نهادهای کشور و ایجاد یک محیط توانا برای رشد اقتصادی و سرمایه گذاری همه شمول به منظور بهره برداری از سکتور خصوصی، متشبثین، و سرمایه های طبیعی برای ایجاد یک کشور شکوفا میباشد. برای نیل به این هدف، دو رئیس جمهور مجدداً بر تعهداتی که در بن، شیکاگو، و توکیو به شمول مساعدت دراز مدت اقتصادی و امنیتی در قالب چهارچوب پاسخگویی متقابل صورت گرفت، تأکید نمودند.

رئیس جمهور کرزی عقیده خویش را مبنی بر اینکه  مساعدت های جامعه جهانی باید مؤثر، کارآه، و پایدار باشد اظهار نموده و بر اهمیت حیاتی تعهدات افغانستان برای ایجاد یک جامعه با ثبات، دموکراتیک، مبتنی بر حاکمیت قانون، احترام به حقوق تمام اتباع افغان به شمول حقوق زنان، یک سیستم قضایی مؤثر و مستقل، و حکومتداری خوب به شمول پیشرفت در توسعۀ اجتماعی و مبارزه مشترک با فساد تأکید نمود.

رئیس جمهور اوباما تعهد ایالات متحده را برای حمایت از ثبات در افغانستان از طریق تقویت بنیادهای اقتصادی و حمایت از اصلاحات در افغانستان به منظور دستیابی به توسعۀ پایدار و خود کفایی تصریح نمود.وی مجدداً بر  نتایج کنفرانس توکیو به شمول اینکه ایالات متحده 80 فیصد از کمک ها را با اولویت های افغانستان همسو ساخته و حداقل 50 فیصد از مساعدت های انکشافی از مجرای بودیجه ملی افغانستان صورت میگیرد، تأکید نمود.

انتخابات 1393

در جریان نشست هردو رهبر، رئیس جمهور کرزی از برنامه های حکومت افغانستان پیرامون انتخابات آزاد، منصفانه، فراگیر، و دموکراتیک در سال 1393 مختصراً یادآوری کرد. هردو رهبر آمادگی ها برای انتخابات 1393 را بررسی نموده و توافق نمودند که نهاد های مستقل افغانستان  آمادگی و تطبیق انتخابات را در مشورت با جوانب ذیدخل مشروع در این روند دموکراتیک رهبری خواهند کرد.  رئیس جمهور اوباما از تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات   16 حمل سال 1393تعیین شده است، استقبال نموده  و تصریح نمود که نقش  ایالات متحده حمایت از یک نامزد مشخص نبوده بلکه حمایت از یک روند انتخابات منصفانه و فراگیر میباشد.

صلح و آشتی

هردو رئیس جمهور مجدداً اظهار داشتند که روند صلح و آشتی به رهبری افغانستان مطمئن ترین راه برای خاتمه دادن خشونت و تأمین ثبات دوامدار افغانستان  و منطقه میباشد. با درنظر داشت پیشرفت در روند صلح و آشتی، آنها روی اهمیت تسریع تلاش ها بشمول تلاش های کشورهای منطقه که دارای نقشی در حمایت از روند صلح افغانستان میباشند، تأکید نمودند. از طریق شورای عالی صلح، حکومت افغانستان تلاشهای خویش را جهت ارتقاء روند صلح تشدید می بخشد. هردو رهبر گفتند که آنها از ایجاد یک دفتر در دوحه به مقصد مذاکرات میان شورای عالی صلح و نماینده گان با صلاحیت طالبان حمایت خواهند کرد. در این زمینه، هردو رهبر از مخالفین مسلح خواستند تا به روند سیاسی بپیوندند و گامهای ضروریی را در راستای گشایش دفتری برای طالبان بردارند. آنها از حکومت قطر خواستند تا این تلاش را تسهیل نماید. هردو رئیس جمهور تصریح نمودند که نتایج صلح و آشتی باید دست آوردهای تاریخی را که افغانستان در یک دهۀ گذشته به آن دست یافته است، بشمول حفظ حقوق تمام اتباع افغانستان اعم از مرد و زن که در قانون اساسی تضمین شده است، محترم بشمارد. به حیث بخشی از نتیجۀ هر روند، گروه طالبان و هرگروه های مخالف مصلح دیگر باید به خشونت خاتمه بخشیده، روابط خود را با القاعده قطع نمایند، و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.

محیط منطقوی

رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور اوباما نقش مهم منطقه را در حمایت از پیشرفت افغانستان به طرف ثبات و شکوفایی مورد ملاحظه قرار دادند. در این زمینه، رئیس جمهور اوباما از تلاشهای افغانستان برای ارتقاء همکاری های منطقوی بخاطر رشد یک منطقۀ با امن، عاری از افراط گرایی و بنیادگرایی، و منطقه ایکه از یکپارچگی بیشتر اقتصادی برخوردار باشد، حمایت خویش را اعلام نمود. هردو رهبر  از نقش روبه ظهور افغانستان به عنوان محل خوب برای تجارت و فعالیت های اقتصادی در قلب آسیا حمایت نمودند. هردو رئیس جمهور همچنان تصریح نمودند که اهداف مشارکت افغانستان و ایالات متحده بصورت کامل با دیدگاه افغانستان برای ایجاد روابط قوی و براساس همکاری همراه با همسایگان و شرکای دیگر در مطابقت قرار دارد.

توافق دوجانبۀ امنیتی

با انکشاف بیشتر مشارکت میان افغانستان و ایالات متحده، ایالات متحده و افغانستان منتظر همکاری های گسترده تحت حمایت و تصویب کمیسیون دوجانبۀ افغانستان و ایالات متحده در جریان سال 1393 و فراتر از آن میباشند. رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور اوباما تعهد نمودند که توافق نامۀ دوجانبۀ امنیتی را هرچه زودتر به اتمام برسانند و مجدداً اظهار داشتند که چنین توافق نامه یی به نفع هردو کشور است. آنها پیرامون امکانات حضور امریکا بعد از 2014 بصورت پایدار و بشکلی که از نیروهای امنیتی توانمند و مؤثر  افغان حمایت کند و فشارهای خود را بالای بقایای القاعده و وابسته گان آن ادامه دهد بحث نمودند. دامنه و ماهیت حضور ممکنۀ امریکا بعد از 2014، محافظت حقوقی برای نیروهای امریکایی، و همکاریهای امنیتی میان هردو کشور در توافق نامۀ امنیتی دوجانبه مشخص خواهد شد. ایالات متحده مجدداً اظهار داشت که نمیخواهد در افغانستان پایگاه های دایمی داشته باشد.

 

خاتمه

رئیس جمهور اوباما یکبار دیگر بیان داشت که ایالات متحده به اقتدار افغانستان احترام گذاشته و تصریح نمود، زمانیکه افغانستان مسوولیت کامل امنیت و انکشاف خویش را بدست بگیرد، ایالات متحده تعهد خود را برای حمایت مردم افغانستان ادامه میدهد. هـردو رئیس جمهـور از قربانی های افغانسـتان، ایالات متحده، و شرکای بین المللی  در تلاش برای بدست آوردن یک آیندۀ با ثبات، شکوفا، صلح آمیز، مقتدر، و دموکراتیک برای افغانستان و همچنان برای جامعۀ بین المللی یادآوری نمودند. افغانستان و ایالات متحده قصد دارند تا باهم یکجا به کار خود ادامه داده و  وعدۀ کامل مشارکت دوامدار را عملی سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا