سیاست

رئیس ولسی جرگه در ملاقات با رئیس دومای روسیه خواستار سرمایه گذاری روسیه در بخش های معادن افغانستان شد

کابل 3 جدی باختر
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با سرگیی نرویشکین رئیس دومای دولتی مجلس فدرال جمهوری فدراتیف روسیه در مقر شورای ملی ملاقات نمود.
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبر داد، در این ملاقات که میرویس یاسینی نایب اول، داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم و انجنیر سید اکرام منشی ولسی جرگه، محمد عمر ننگیالی معاون کمیسیون امور بین المللی و شکریه بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه نیز حضور داشتند، رئیس ولسی جرگه، ضمن خیرمقدم به رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه، از همکاری های جمهوری فدراتیف روسیه در بخش های مختلف با جمهوری اسلامی افغانستان قدردانی به عمل آورد.
رئیس ولسی جرگه همچنین از تلاش های رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه در رابطه به پذیرفته شدن افغانستان در مجمع سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، اظهار سپاس و امتنان نمود.
ابراهیمی، گسترش همکاری ها میان دو کشور را در چارچوپ سازمان همکاری های شانگهای در امر مبارزه با تروریزم و همکاری های منطقوی ارزنده دانست و علاوه نمود که سرمایه گذای تاجران روسیه در بخش های زیربنایی، معادن و صعنت در افعانستان، مفید و باعث استحکام هرچه بیشتر روابط، خواهد شد.
عبدالرؤف ابراهیمی در مورد انتقال قدرت سیاسی، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بازسازی تونل سالنگ و اعطای بورسیه برای استادان و محصلین افغانستان صحبت نموده، همکاری های کشور روسیه را در این زمینه ها مؤثر دانست.
رئیس ولسی جرگه همچنین خاطرنشان ساخت که ارتباطات تنگاتنگ میان پارلمان های دو کشور تأثیرات مستقیم و سازنده در تحکیم دوستی و همکاری های دوجانبه، به جا می گذارد.
در همین حال، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه، ضمن تأکید بر تقویت روابط پارلمانی میان دو کشور، از سرمایه گذاری کشورش در بخش های اقتصادی در افغانستان حمایت نمود.
رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه، خاطرنشان ساخت که کشور روسیه ضمن اینکه خواهان صلح و ثبات در افغانستان می باشد، از گشایش فصل جدید روابط میان دو کشور هم به گرمی استقبال می کند.
وی، از آماده گی کشورش در بخش سرمایه گذاری و امضای توافقنامه در این بخش خبر داده، علاوه نمود که در کنار همۀ مسائل، روابط فرهنگی و همکاری در امر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر تقویت یابد و در این راستا  نقش پارلمان های دو کشور برجسته می باشد.
میرویس یاسینی نایب اول ولسی جرگه نیز در مورد تهدیدات تروریزم و مواد مخدر در کشور صحبت نموده، افزود که آفت های مواد مخدر کشورهای منطقه از جمله روسیه را نیز تهدید می کند و بایست مبارزه با این پدیده به صورت همگانی صورت گیرد.
رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه، از آموزش های محصلین افغان در مورد نحوۀ مبارزه با مواد مخدر هم یاد آوری و خاطرنشان نمود که کشورش در این زمینه علاقمند امضای موافقتنامۀ همکاری با افغانستان می باشد که با تصویب آن توسط پارلمان افغانستان، نتایج مثبت در امر مبارزه با مواد مخدر به دست خواهد آمد.
داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم ولسی جرگه هم در مورد تهدیدات مواد مخدر و تروریزم در منطقه صحبت نموده، علاوه کرد که در کشت و قاچاق مواد مخدر مافیای بیرون مرزی دست دارند و مبارزه با آن باید به صورت دسته جمعی و با ارادۀ قوی جهانی صورت گیرد.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، گسترش کشت و قاچاق مواد مخدر را با تروریزم در ارتباط دانست و خاطرنشان ساخت که مبارزه با این دو پدیدۀ شوم بایست همزمان و با هماهنگی کشورهای منطقه و جهان صورت گیرد.
در اخیر، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال روسیه یک بار دیگر بر همکاری کشورش در امر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، سرمایه گذاری در افغانستان و تحکیم روابط فرهنگی میان دو کشور تأکید ورزید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا