اخباراقتصادگزارش ها

دربانکنوت های جدید کی ها امضا خواهند کرد؟

 کابل / 12/ دلو/ باختر

 قرارداد چاپ مبلغ ده میلیارد افغانی بانکنوت های نوع خرد 100،50،20،10افغانی نهایی شده است ودر مدت یک ماه چاپ آن به پایان خواهد رسید و توزیع آن درمرکز ولایت ها شروع  خواهدشد.

میرعزیزبرکی رییس بخش تادیات بانک مرکزی دررابطه به این موضوع دربرنامۀ حسابدهی حکومت به ملت هفت دلو معلومات داد.

وی همچنان گفت که 58 میلیارد افغانی بانکوت های فرسوده ومندرس از دوران پولی خارج ومحو شده است.

اینکه چه زمانی و در چه شرایط نیازبه چاپ بانکوت جدید می شود؟

مسوولان دافغانستان بانک فرسوده شدن پول و جمع آوری آن ازبازارهای کشورو سرعت رشد اقتصادی را نیاز برای چاپ پول درافغانستان می دانند.

 همچنان مسوولان دافغانستان بانک می گویند که پول درافغانستان نظر به نیاز چاپ می شود، نه به اساس زمان، سوال دیگری مطرح می شود که آیا چاپ پول هزینۀ کمترو یا بیشترازارزشش برمی دارد؟

 لیلاسروری یکتن ازکارمندان سابقه داربانک مرکزی می گوید :چاپ پول زیاد موضوع مهم نیست، مثل این که شما یک عکس را چاپ می کنید مصرف دارد چون یک کاغذ است، از این خاطر مصارف بسیار بلندی که مثلاً صد افغانی صد افغانی هزینه چاپ بردارد، نیست .

وی اضافه می کند که هزارقطعه بانکنوت صد افغانی در حدود دوصد افغانی هزینه برمی دارد، چون یک کاغذ متفاوت ازکاغذ های دیگر است.

 وی افزود که زیاتربه مسایل تخنیکی توجه می شود، که درآن جعل و تقلب نشود، استحکام بیشترداشته باشد و مدت استفاده آن بیشترباشد.

  اکنون نظر به قرارداد، پول افغانی درکشور پولند چاپ می شود و دربانکنوت های جدید  امضای  وزیر مالیه وقت ورییس بانک مرکزی حتمی است.

 نظربه گفته رییس تادیات بانک مرکزی که قراراست تا یک ماه  دیگر بانکنوت های جدید چاپ شود ، امامعلوم نیست که به جای وزیرمالیه که اکنون توسط سرپرست وزیرامور وزارت به پیش برده می شود وجای رییس بانک مرکزی اجمل احمدی که یک ماه پیش ازسوی مجلس نمایندگان رای اعتماد نگرفته است کی ها بانکنوت های جدید را امضا خواهد کرد؟

   دغدغه ها  وجود دارد که  اجمل احمدی رییس بانک مرکزی که رای مجلس نمایندگان را باخود ندارد برای امضای بانکنوت های جدید به پولندرفته است.

عظیم محسنی، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایند‌گان می گوید: “درحال حاضر، ما رییس بانک مرکزی نداریم و اگر اجمل احمدی که پارلمان او را رد کرده‌است، روی بانک نوت امضا کند اعتبار افغانی نزد جهانیان پایین می‌آید”.

شماری از آگاهان اقتصادی با درنظرداشت فرسوده شدن بیش ازحد بانک نوت‌های افغانی  می‌گویند که نیاز است رییس‌جمهوراقدام جدی کند و جلو مشکلات فرا راه چاپ بانک نوت‌های جدید را بگیرد.

سید جاوید اندیش، کارشناس امور بانکی تصریح کرد: “از زمان طولانی است که بانک مرکزی از سوی سرپرست اداره می‌شود، امید که رییس‌جمهوری دراین بخش اقدام کند؛ چون این نهاد بسیارمعتبر است و حد اقل روزانه امضاهای که روی اسناد می‌شود باید یک فرد با صلاحیت که مورد قبول نمایندگان نیز باشد انتخاب شود.

اجمل احمدی وشماری از نامزد وزیران دیگر کابینه نیز که رأی اعتماد مجلس را نگرفته‌اند، به‌کارهای شان هم‌چون سرپرستان نهادهای مربوط ادامه داده‌اند.

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهوری درامور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید که دربارۀ  این که بانکوت های جدید را کی امضا خواهد کرد اطلاعی ندارد.

اما می‌گوید : “دریک زمان مناسب افرادی دیگری به پارلمان معرفی خواهند شد که از خانه ملت رأی بگیرند”.

پول یک وسیله مهم در دادو ستدد است شهروندان باید درحفظ و نگهداری آن توجه لازم کنند تا ازفرسوده شدن زود رس آن جلوگیری شود. ماری نبردآیین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا