سیاست

تفسیر برخبر : وزیر خارجه افغانستان از نفوذ گروه های افراطی به سوی آسیا میانه هشدار داد

کابل باختر 16 جوزا
وزیرامورخارجه افغانستان هراس افگنی را بزرگترین چالش درمنطقه وجهان خوانده وازاعضای سازمان همکاری های شانگهای خواسته است تا افغانستان را در مبارزه با این تهدید ها همکاری نمایند.
صلاح الدین ربانی درنشست وزرای خارجه سازمان  همکاری شانگهای درمسکو گفته است گروه های دهشت افگن که در افغانستان  می جنگند مقصد شان این کشور نیست واین گروه ها تلاش میکنند خود را به کشورهای منطقه  برسانند.
به گفته  وزیرامورخارجه، از دو دهه بدینسو نیروهای امنیتی افغانستان  درخط مقدم مبارزه  با گروه های  دهشت  افگن جنگیده  و در حقیقت مانع رسیدن این گروه ها به اهداف  منطقه یی وبین المللی  شان شده است .
اوگفته  است که افغانستان  خواهان عضویت  کامل در سازمان همکاری های  شانگهای است وافغانستان در مبارزه با هراس افگنان  درخط نخست قرار دارد وبه همین منظور  متحمل قربانی  های عظیمی  شده است واز سوی  هم افغانستان  به تنهایی توانایی بردوش  کشیدن تمام این  بار  را ندارد و منافع و مسوولیت های همه ما ایجاب میکنند  که برای مبارزه مشترک علیه  دهشت افگنان اراده قوی  داشته باشیم و این مبارزه به کمک  و همکاری  کشور های  عضو سازمان  همکاری های  شانگهای نیاز جدی دارد.
درهمین حال چین یکی از کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای ابراز آمادگی کرده است تا این سازمان تلاش هایش را برای تامین  صلح درافغانستان جدی تر سازد .
وزیر خارجه چین دراین نشست از تمام کشور های  عضو این  سازمان  خواسته است تا در حفظ صلح وثبات منطقه یی نقش  سازنده  را ایفا نمایند.
او تاکید  کرده است که کشورش  اجازه نخواهد  داد تا فعالیت های  هراس افگنی ، افراط گرایی وتجزیه طلبی در منطقه  گسترش یابد.
مقامات  روسیه، کشوری  که بار ها از خطر  گسترش گروه های دهشت افگن درافغانستان  وتهدید های این گروه ها علیه  منافع کشورهای منطقه هشدار داده و گفته اند که امریکا و ناتو در مبارره علیه گروه های  دهشت افگن درافغانستان  ناکام مانده است واین خطر  وجود دارد که پس از خروج کامل این نیروها افغانستان یکبار دیگر به لانه های دهشت افگنان تبدیل شود.
این درحالیست که مسکو ، چین وهند  اعلام  کرده اند که مبارزه ونابودی گروه های دهشت افگن وافراطی درافغانستان  باعث تقویه وتوسعه ثبات و امنیت در منطقه  خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا