گزارش ها

آیا راه اكمالاتی ناتو از مسیر پاكستان با شرط و شروط باز خواهد شد و یا با انجام معاملات سیاسی؟

كابل/7/حمل/باختر
پارلمان پاكستان با ارایه شروط موافقه كرده است تا راه اكمالاتی ناتو از مسیر آن كشور به جانب افغانستان باز شود مگر طالبان پاكستانی تهدید بر مسدود بودن این مسیرراه تكرار كرده اند.
به گزارش آژانس باختر حكومت پاكستان بعد از آن دستور مسدود شدن راه ترانزیتی ناتو را از مسیر آن كشور صادر كرد كه بیست و شش نظامی پاكستان در اواخر ماه عقرب سال گذشته خورشیدی در جریان یك حمله هوایی نیروهای بین المللی مستقر به افغانستان در ساحه قبایلی مهمند ایجنسی كشته شدند.
پاكستانی ها به دنبال این واقعه تنها به مسدود نمودن مسیر تداركاتی ناتو بسنده نكردند پایگاه بزرگ هوایی (شمسی) در كویته پاكستان نیز به روی پرواز ها و اكمالاتی هوایی نیروهای امریكایی بسته شد.
به باور آگاهان سیاسی  حادثه مهمند ایجنسی دستاویز تازه را برای پاكستان داده تا در بها خون نظامیان خود كه گفته شده وابسته به سازمان استخباراتی نظامی آی، اس ،آی بودند چانه زنی های سیاسی را با كشورهای غربی و به صورت ویژه با امریكا آغاز نماید تا موقف متزلزل ‌سیاسی خود را در منطقه احیا كند و پاداش بیشتر پولی به دست آورد كه پاكستان از ده سال به اینطرف آن را آغاز كرده و با موفقیت ادامه میدهد.
آگاهان سیاسی و آنانیكه انكشافات در پاكستان را تعقیب میكنند به این عقیده اند كه تاخیر در بازگشایی راه تداركاتی ناتو از مسیر آن كشور به جز از آنكه عایدات پولی پاكستان را كاهش دهد سود دیگری نخواهد داشت.
اعضای پارلمان پاكستان كه از منافع ملی شان تعریف جامع دارند این مسئله را خوب درك كرده اند كه ادامه مسدود بودن مسیر تداركاتی ناتو فقط میتواند مشكلات سیاسی و اقتصادی را در آن كشور ازدیاد بخشد و دیگر هیچ.
اخیراً" پارلمان پاكستان طرح را به تصویب رساند كه میتواند چراغ سبزی باشد برای امریكا و متحدین غربی آن. پارلمان پاكستان با پیشكش نمودن دو شرط پوزش خواهی رسمی ایالات متحده امریكا ازبابت كشته شدن 26 نظامی پاكستان توقف حملات طیارات بی پیلوت امریكا در بخش از مناطق قبایلی اداره اش را غرض بازگشایی راه تداركاتی ناتو روشن ساخت.
مقامات پاكستانی از شروع واقعهء حمله بر نظامیان آن كشور در مهمند ایجنسی با تكتیك های سیاسی وارد عمل شدند با آنكه واكنش پاكستانی ها ظاهراً"‌تند و جدی بود مگر آنان هیچگاهی در مذاكره و مفاهمه را با امریكا نبستند.
مگر تصمیم اخیر پارلمان پاكستان، طالبان پاكستانی را كه گفته میشود زاده حلقات استخباراتی كشورشان هستند به تحرك وا داشت.
آنها تهدید كرده اند هرگاه راه مواصلاتی تداركات ناتو به سمت افغانستان باز گردد آنها نه تنها كاروان های اكمالاتی، بل، عساكر اعضای پارلمان وجنگ سالاران پاكستان را هدف قرارخواهند داد، تهدید كه پارلمان پاكستانی اعتنا چندان به آن نداشته است.
درحالیكه پارلمان پاكستان شروط ارایه میكند وطالبان آن كشور تهدید می نمایند احمد سعیدی كارشناس مسایل سیاسی حرف دیگری دارد. او به خبرنگار آژانس باختر گفت، كه زندگی پاكستان بدون امریكا امكان پذیرنیست.
صلاحیت و حرف در دست پارلمان پاكستان نبوده و تهدید طالبان آن كشور كه خود در حلقه استخبارات نظامی پاكستان جا دارد بی مفهوم است اصل حرف در سیول است جائیكه صدراعظم پاكستان ورییس جمهوری امریكا اخیرا"ً‌ در جریان یك نشست بین المللی با هم دیدار كردند فشار امریكا ازدیاد یافت و پاكستان هم تغییر جهت داد هرگاه پروسه كمك های امریكا با پاكستان آغاز نشود پاكستان تا سه ماه دیگر توان پرداخت معاش جنرالها، كرنیل ها‌وبالاخره عساكر خود در ارتش را نخواهد  داشت.
سیف الدین سیحون استاد فاكولته اقتصاد دانشگاه كابل در بازگشایی راه اكمالاتی پاكستان، سیاست ها را دخیل میداند استاد سیحون به خبرنگار آ‍ژانس باختر گفت، مسدود نمودن وبالاخره بازگشایی مجدد راه ترانزیتی پاكستان روی سیاست ها صورت گرفت پاكستان با حفظ منافع خود فشار های را بر غربی ها وارد كرد و امتیاز گرفت هرگاه مشكل مسدود بودن راه اكمالاتی ناتو از مسیر پاكستان ادامه یابد بدون شك پاكستان امتیازات بیشتری را از دست خواهد داد زیرا  ناتو به راههای دیگر اتكا خواهد كرد.
مگر بازگشایی مجدد مسیر پاكستان برای افغانستان منفعت های خواهد داشت زیرا بر بهانه مسدود بودن راه به اكمالاتی ناتو وسایط مال تجارتی افغانستان نیز متوقف شده است.
با آنكه مقامات رسمی و پارلمان پاكستان برپوزش خواهی رسمی از سوی امریكا تاكید دارند مامورین نظامی امریكا میگویند هیچ عسكر آن كشور در رابطه به حمله هوایی ناتو در اواخر عقرب سال گذشته جزای نخواهند دید و اقدام عساكر مناسب بوده است آنها در دفاع از خود عمل كرده اند و پوزش در كار نیست.
آگاهان سیاسی به این نظر اند كه با پوزش و یاعدم پوزش امریكا ، راه اكمالاتی ناتو از مسیر پاكستان باز خواهد شد زیرا پاكستان نیاز به پول و حمایت سیاسی امریكا دارد و نمی خواهد چنین امكانات را از دست دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا