سیاست

رییس اجراییه برگسترش روابط اقتصادی وتجارتی میان افغانستان واندونیزیا تاکید کرد

کابل باختر 12 میزان
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور صبح امروز با جوکو ویدودو رییس جمهور اندونیزیا در قصر ریاست جمهوری آن کشور دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: دراین دیدار رییس جمهور اندونیزیا تشریف آوری رییس اجراییه و هیئت همراه اش را به اندونیزیا خوش آمدید و خیر مقدم گفت و از پیام تسلیت و هم‌دردی رییس اجراییه به خاطر زلزله و سونامی در اندونیزیا تشکر کرد.
رییس جمهور ویدودو حادثه اخیر در کشورش را المناک خواند و تاکید نمود که تلاش برای کمک و رسیدگی به آسیب دیدگان جریان دارد.
رییس اجراییه کشور با تشکر و قدردانی از دعوت و استقبال حکومت اندونیزیا در آغاز صحبت‌های خود مراتب تأثر، اندوه و تسلیت خود،‌ حکومت و مردم افغانستان را برای رییس جمهور اندونیزیا به خاطر تلفات و خسارات ناشی از زلزله و سونامی اخیر در اندونیزیا ابراز داشت.
رییس اجراییه روابط میان دو کشور را حسنه و دوستانه خواند و سفر اخیر رییس جمهور و معاون رییس جمهور اندونیزیا را به افغانستان علامه این روابط نیک و گام‌های بنیادین در راه تقویت و استحکام روابط میان دو کشور دانست.
رییس اجراییه کشور در ادامه صحبت‌های خود بر گسترش روابط اقتصادی-تجارتی میان دو کشور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اندونیزیایی در افغانستان تاکید کرد. رییس اجراییه در ادامه صحبت‌های خود افزود که از اتاق‌های تجارت اندونیزیا دعوت کرده است تا از افغانستان دیدن نمایند و زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معادن، احجار کریمه، انرژی، زیرساختارها و خدمات را از نزدیک ارزیابی نمایند.
رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود از علاقمندی و کمک رییس جمهور اندونیزیا به روند صلح و میزبانی از نشست مشترک علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا به این مناسبت تشکر و قدردانی کرد. رییس اجراییه با اشاره به جایگاه قابل احترام اندونیزیا در میان کشورهای اسلامی و کسب عضویت شورای امنیت سازمان ملل در آینده، تاکید کرد که اندونیزیا می‌تواند در روند صلح و دست یافتن به استقرار منطقه‌یی نقش فعال‌تری ایفا نماید.
رییس جمهور اندونیزیا با استقبال از صحبت‌های رییس اجراییه گفت که اندونیزیا از روند صلح و آشتی در افغانستان حمایت می‌کند و در این راه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. رییس جمهور ویدودو همچنان علاوه کرد که خواهان تأمین صلح و استقرار در افغانستان و منطقه است و نشست سه جانبه علما را در اندونیزیا گامی در راه دست یافتن به مصالحه دانست. رییس جمهور ویدودو اعتماد سازی برای دست یافتن به صلح را اساسی خواند و تاکید کرد که نشست سه جانبه علما نخستین گام در این راه بود. رییس جمهور ویدودو همچنان افزود که چالش‌ها در راه دست یافتن به صلح فراوان اند و ما ناگزیرهستیم به رغم دشواری‌ها به تلاش‌های خود ادامه دهیم. رییس جمهور اندونیزیا از طالبان و سایر گروه‌های در گیر خواست تا از جنگ مسلحانه دست بکشند و برای حل مسایل از مذاکره و روش‌های مسالمت‌آمیز استفاده نمایند. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا