اخبارجهان

پاکستان: امریکا از ما پایگاه نظامی نمی‌خواهد و امکان هم ندارد

اسلام آباد/ وی او ای/20جوزا/باختر

چندین مقام ارشد حکومت پاکستان گفته اند که مقامات امریکایی در مورد ایجاد پایگاه در آن کشور با آنان به تماس شده اند، اما پاسخ رد بدست آورده اند و به گفتۀ این مقام‌های پاکستانی، واشنگتن دیگر از طرح داشتن پایگاه در پاکستان دست برداشته است.

یکی از مقامات که عضو مذاکرات نیز است به شرط فاش نشدن نامش روز سه شنبه به صدای امریکا گفت: “بله ، آنان (مقامات ایالات متحدۀ امریکا) مکالمه داشته اند و ما به آنان گفته ایم که تروریزم را نمی‌خواهیم ، اما هیچ پایگاهی امکان پذیر نیست. آنان دیگر از طرح پایگاه با ما دست برداشته اند. “

اما از آنجایی که بر اساس دستور جو بایدن، رییس جمهور امریکا، تمام نظامیان امریکایی باید تا ۱۱ سپتمبر از افغانستان خارج ‌شوند، تیم امنیت ملی جو بایدن سرگرم برقرار تماس با متحدان منطقه‌یی است تا برای جمع آوری اطلاعات و انجام حملات ضد تروریستی پس از خروج نیروهای امریكا و ناتو و نیز در صورت بروز جنگ داخلی در افغانستان، پایگاهی در منطقه داشته باشد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان نیز گفته است که حکومتش بخشی از جنگ آینده ایالات متحدۀ امریکا نخواهد بود، بلکه ترجیح می‌دهد در حل و فصل اختلافات افغانستان کمک کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان نیز چندی پیش در مجلس سنای پارلمان پاکستان گفته بود که به امریکا نه اجازه داده می شود که در پاکستان پایگاه بسازد و نه هم از پایگاه‌های موجود این کشور برای پرواز درُون یا عملیات دیگر استفاده شود.

مقامات پاکستانی روز سه شنبه اذعان کردند که ویلیم برنز، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا در اواخر ماه اپریل سفری غیرمنتظره‌یی به پاکستان داشت و یک روز کامل را در گفت وگو با همتای پاکستانی خود و جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان سپری کرد.

یک مقام امنیتی مطلع از این دیدار گفت که در جلسات با  برنز “اصلاً اشاره‌یی” به میزبانی پایگاه‌های امریکایی در پاکستان نشده است، زیرا به گفتۀ این مقام امنیتی چنین کار برای پاکستان “غیر ممکن” است. این مقام گفت که هر دو طرف در مورد همکاری ضد تروریزم گفت وگو کردند و پاکستان نیز تمایل خود را به مبارزه بر ضد تروریزم به “روش خود” ابراز کرده است.

لوید آستن، وزیر دفاع و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا نیز بارها با باجوه از طریق تیلفون صحبت کرده اند، در حالی که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا جلسه یی را اواخر ماه گذشته در ژینو با معید یوسف، همتای پاکستانی خود برگزار کرد.

هر دو طرف جزییات اندکی از این تماس‌ها را منتشر کردند و گمانه زنی‌ها را دربارۀ ماهیت مذاکرات و سرنوشت روابط دو جانبه در آینده افزایش داده اند. برخی رسانه‌ها حتا گزارش داده اند که واشنگتن و اسلام آباد در آستانۀ دستیابی به توافق در زمینه همکاری‌های مربوط به ایجاد پایگاه های نظامی اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا