سیاست

رییس اجراییه در نشست اختتامیه کنفرانس ژنو در باره افغانستان: از اعتماد، همکاری و حضورتان در کنار حکومت و مردم افغانستان تشکر و قدردانی می‌نماییم

کابل باختر 8 قوس
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور دیروز در مراسم اختتامیه کنفرانس ژنو در باره‌ افغانستان که برای بحث پیرامون ارزیابی تعهدات مشترک افغانستان با جامعه جهانی برگزار گردیده است اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: رییس اجراییه در آغاز صحبت‌های خود از اشتراک کنندگان این نشست و سازمان ملل و همکاری‌های آنان برای افغانستان و همچنان اعلان حمایت جامعه جهانی از افغانستان و برنامه‌های این کشور تشکر و قدردانی کرد.
رییس اجراییه در بخشی از صحبت‌های خود گفت افغانستان در این سال‌های اخیر دستاوردهای داشته و با چالش‌هایی نیز مواجه بوده است. رییس اجراییه افزود امیدواریم این مسیر را در همکاری بایدیگر به پیش برویم و موفقیت و کامیابی افغانستان موفقیت همه ما است.
رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت که انتخابات پارلمانی یکی از چالش‌های افغانستان بود اما موفقانه برگزار گردید و مردم افغانستان به رغم‌تهدیدها به پای صندوق‌های رأی رفتند. کمیسیون‌ها موظف اند تا در بهتر شدن انتخابات نقش خود را ایفا نمایند و حکومت متعهد است تا انتخابات ریاست جمهوری به موقع برگزار گردد و در این راه از هیچ تلاش دریغ نمی‌کند.
رییس اجراییه علاوه نمود: از نقش نیروهای مسلح افغانستان و نیروهای حمایت قاطع قدردانی می‌کنیم. موضع ما در قضیه صلح روشن است. ما می‌خواهیم با طالبان مذاکره نماییم. اما صلح باید به مالکیت و رهبری افغان‌ها صورت گیرد. صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه و جهان است و می‌تواند زمینه توسعه و همگرایی منطقه یی را فراهم سازد. ما همکاری و همگرایی منطقه‌ای را بر رقابت‌های ناسالم منطقه ‌یی ترجیح می‌دهیم.
رییس اجراییه همچنان علاوه کرد که حکومت متعهد است به تعهدات خود که در این کنفرانس اعلان گردیده عمل نماید. حکومت درعرصه تجارت و زمینه‌سازی کسب و کار گام‌های مهمی برداشته و این تلاش‌ها از سوی بانک جهانی در آخرین گزارش آن در باره کسب و کار به رسمیت شناخته شده است.
رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد که زنان و جایگاه آنان در حکومت وحدت ملی از اهمیت ویژه برخوردار است. رییس اجراییه همچنان افزود که مهاجرت و بی‌جایی داخلی یکی از مشکلات عمده افغانستان است و حکومت به همکاری جامعه جهانی در این عرصه فعال است و گام‌های مهمی برای زمینه سازی عودت آبرومندانه مهاجران و ادغام آنان در جامعه برداشته شده است. از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواهشمندیم به کمک‌های خود در این عرصه برای افغانستان ادامه دهند.
رییس اجراییه همچنان علاوه نمود که افغانستان به توسعه و پیش‌رفت و برنامه‌های توسعه‌ای متعهد است و از این‌رو برای عملی ساختن اهداف توسعه پایدار به عنوان برنامه توسعه‌ای کشور اهمیت فراروان قایل است. رییس اجراییه کشور گفت که خشک‌سالی یکی از چالش‌های عمده افغانستان به شمار می‌رود. برای برخورد با این مشکل و امنیت غذایی کشور و امحای گرسنگی مجدانه در همکاری با نهادهای بین‌المللی تلاش می‌کنیم.
رییس اجراییه در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه کرد که افغانستان به مبارزه با فساد متعهد است و در این راه گام‌های مهمی برداشته و مجدانه به مبارزات در این مسیر ادامه می‌دهد.
رییس اجراییه در پایان صحبت‌های خود گفت: اجازه بدهید از سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس، از سویس برای میزبانی، از هریک شما برای حضور، از رسانه‌های برای پوشش این کنفرانس و از سازماندهندگان این کنفرانس تشکر و قدردانی نمایم. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا