سیاست

تفسیر برخبر: امریکا در ماموریت جدید در سال 2015 درافغانستان تغییرات بنیادی می آورد

کابل باختر  21 جدی
حکومت امریکا تلاش  دارد تا درماموریت نظامی خود درسال  2015 میلادی  در افغانستان  تغییرات بنیادی موجود آرد.
روزنامه  ستارد استراید از قول  دیوید بارنو یک جنرال   متقاعد امریکایی  نوشته است که اوباما  رئیس جمهور  ایالات متحده امریکا  حضور سربازان  امریکایی را در افغانستان  خالی از خطر نمی داند  وبه همین  ترتیب  به سربازان امریکایی اجازه داده است تا درصورت  مواجه شدن به خطر  در رفع آن  اقدام نمایند .
جنرال  بارنو گفته است که قصر سفید  این موضوع را خوب  درک کرده است  که نظامیان  امریکایی  درافغانستان بامشکلات    امنیتی روبرو  خواهند  شد واوباما  نمی خواهد  که تجربه  عراق  در افغانستان تکرار شود این د رحالیست قصرسفید با خروج امریکائیان  از افغانستان  با انتقادات  مواجه شده و از همین  رو رئیس  جمهور امریکا نمی خواهد  که در آینده   با ملامتی   مواجه شو د  .
یافته  های این روزنامه  نشان میدهد  که اخیراً رئیس جمهور  امریکا  به قوماندانان نظامی خود دستور  داده است سربازان  امریکایی  آنعده افراد مسلح  را هدف   قرار دهند  که سربازان  افغان وبین المللی  را مو رد هدف  قرار میدهند اما درمورد هدف قرار دادن گروه طالبان وراه اندازی عملیات  علیه آنان چیزی  نگفته است .
درهمین حال  روزنامه  نیویارک تایمز  نیز نوشته  بود که رئیس جمهور  امریکا  فرمان  محرمانۀ را امضا کرده است که براساس  آن نیروهای امریکایی  اجازه انجام  عملیات نظامی  را درسال  2015  درافغانستان  خواهند داشت .
این فرمان  اطمینان میدهد که نیروهای امریکایی  برای یک سال  دیگر نقش مستقیم در جنگ افغانستان  خواهند داشت .
رئیس جمهور امریکا درماه می سال گذشته  اعلام کرد که نیروهای  امریکایی  درسال 2015 میلادی نقش  جنگی  درافغانستان  نخواهند داشت واین کشور باحضور 9800 سرباز درافغانستان نقش  آموزشی ومشوره دهی  وجستجوی اعضای  القاعده  را دراین  کشور بازی  خواهند کرد.
از سوی دیگر سخنگوی  قصر سفید  میگوید که با  ماموریت  جدید نظامیان امریکایی درافغانستان  به هیچ صورت درشمار  نیروها افزایش  بعمل  نمی آید و در  پایان سال 2016 میلادی نیروهای  امریکایی برای  محافظت  درسفارت  آن کشور وبرخی محلات  دیگر درکابل  مستقر  خواهند شد .
با ختم  ماموریت جنگی  نیروهای  امریکایی  وناتو در افغانستان   و وارد شدن آنان با نیروهای محدود درماموریت  جدید زیرنام  حمایت  قاطع در افغانستان  ، مقامات ملکی  و نظامی امریکایی همواره اوباما  را زیرفشار   قرار داده اند  که با این تصمیم  افغانستان  یکبار  دیگر به لانه های  دهشت  افگنان  مبدل  خواهد شد  واز همین  رو در تصامیم شان در قبال   افغانستان  تغییر اتی  وارد شده است .
چنانچه اخیرًا  روزنامه  نیویارک  تایمز نوشته بود که تصمیم  بارک اوباما  رئیس  جمهور  امریکا  درمورد پایان  دادن به ماموریت  جنگی درافغانستان  پس از آن مورد انتقاد شدید قرار  گرفت که گروه تندور  دولت  اسلامی  یا داعش  درعراق وسوریه  ظهور  کرد و بخش های از آن کشور را تحت  تصرف  خو د درآورد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا