فرهنگ

آغازبازسازی آرامگاه امیرعلی شیرنوایی

هرات 6 سنبله باختر

بازسازی آرامگاه امیرعلی شیرنوایی عارف ، دانشمند وسیاستمدارقرن نهم درولایت هرات اغازشد.

آرامگاه این وزیردربارسلطان حسین با یقرا ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ بازسازی خواهد شد.

این آرامگاه که درحومه شهرهرات درجوارآرامگاه ملکه گوهرشاد موقعیت دارد،  درطی قرن های پسین بارها ازسوی حاکمان ومردمان محل نوسازی شده است.

باستان شناسان می گویند که بازسازی ونوسازی آرامگاه این بزرگ مرد ازسوی حاکمان وقت ومردمان اصالت تاریخی ومعماری آن را ازبین برده است.

عبدالاحد عباسی رییس حفظ وترمیم ابدات تاریخی وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان به آژانس که آرامگاه علی شیرنوایی به سبک معماری عصرزنده گی وی ساخته می شود.

به گفته عباسی آرامگاه امیربه گونه گنبدی با خشت پخته بنا می شود.

طبق رویات تاریخ نگاران ، ساختمان های عصرزنده گی امیرعلی شیرنوایی با نماي خشتی بنا می شد ازاینروسید مصدق خلیلي معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان می گوید که نمای این آرامگاه نیزخشتی خواهد بود.

به گفته مصدق خلیلی ، کارساخت آرامگاه امیرعلی شیرنوایی درطی شش ماه تکمیل خواهد شد.

کشورازبکستان برای ساخت آرامگاه این بزرگمرد فکرواندیشه وعده کمک کرده بودند اما مقامات وزارت اطلاعات وفرهنگ می گویند که این کشوردرنهایت حاضربه این کارنه شد.

ساحه سبزومحلی برای بازدید کننده ها ازارامگاه امیرنوایی نیزدر دستورکارقراردارد.

هرات باستان با قدمت تاریخی وگذشت تمدن های بزرگ درآن ، یکی ازتاریخی ترین شهرهای جهان به شمارمی رود.

طبق ارقام ارایه شده ، بیش ازهفتصد بنای تاریخی دراین شهرکهن وجود دارد که هریک آن گویای عظمت وشکوه آن است.

معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ می گوید که این وزارت درتلاش است تا با ترمیم آبدات تاریخی هرات ودیگرشهرهای کهن افغانستان زمینه جذب توریزم را فراهم سازند.

ازسوی دیگرداکترداوود شاه صبا والی هرات می گوید که به اساس برآورد های آنان ، این ولایت باداشتن کهن ترین آبده های تاریخی وساحات باستانی، سالانه تا یک ملیون دالرازدرک صنعت توریزم مي تواند عاید داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا