امنیت

باشنده گان ولسوالی پنجوایی: نیروهای خارجی از قریه ها کشیده شوند

کابل باختر/ 27/ حوت

هیات های اعزامی به ولایت کندهار که به منظور بررسی کشتار افراد ملکی توسط نیروهای امریکایی به ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار فرستاده شده بودند، گزارش شانرا به رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، ارایه کردند.

به گزارش آژانس باختر، در جلسهء که به همین منظور بعد از ظهر روز جمعه در ارگ دایر گردید و در آن خانواده های قربانیان این حادثه نیز حضور داشتند، ابتدا رئیس جمهور کشور و اشتراک کننده گان جلسه به روح شهدای ولسوالی پنجوایی اتحاف دعا کردند و از درگاه خدواند برای آنان جنت فردوس استدعا نمودند.

رئیس جمهور کشور یکبار دیگر مراتب همدردی و تسلیت عمیق خویش را برای خانواده های شهدا ابراز نمود و از صبر و حوصله مندی آنان نسبت به این حادثه دردناک، اظهار امتنان کرد.

ابتدا حاجی عبدالصمد اکا به نماینده گی از خانواده های شهدا که در این حادثه شماری از اعضای فامیلش به شهادت رسیده اند، صحبت نموده گفت که از دست امریکایی ها توته توته هستیم. حکومت باید صدای ما را بشنود، ما در اینجا برای گرفتن پول نیامده ایم بلکه ما برای این آمده ایم که صدای ما شنیده شود.

وی افزود: امریکایی ها شش مرتبه در خانه ام حمله کرده اند، ما از دست آنها در عذاب می باشیم و از حکومت می خواهیم  تا عاملین این حادثه را در افغانستان به جزای اعمال شان برساند.

سپس ورثه دیگری از شهدای این حادثه که  برادر و برادرزداه اش را از دست داده است، گفت که نیروهای امریکایی ساعت 3 شب در خانه برادرش داخل شدند و اول به اتهام این که  برادرم طالب است او را از خواب بیدار کردند و در پیشروی چشمان خانمش به شهادت رسانیدند.

وی افزود اگر ادعای امریکایی ها مبنی بر اینکه انجام دهنده این حادثه یک سربازی است که تکلیف دماغی دارد، نادرست می باشد، زیرا این چگونه دیوانه ای است که بالای خود فیر نمی کند و به دیگر امریکایی دیگر ضرر نمی رساند.

سپس شخصی دیگری از ورثه شهدا که 11 تن از افراد خانواده اش را در این حادثه از دست داده بود گفت که نیروهای امریکایی 11 تن از اعضای خانواده اش را در چهار اطاق به شهادت رساندند. وی افزود ، آنها اول مادرم را شهید کردند، بعد از آن اولاد هایم را شهید کردند و سپس تمام شانرا در یک خانه جمع نموده بالای شان آتش افروخت، مرا به میراث ماندند و در خانواده ام یکی تن را هم زنده نگذاشتند.

وی به رئیس جمهور گفت که ما کسی را نداریم که غم ما را بخورد، من به شما می گیریم زیرا شما بزرگان ما هستید و باید غم ما را بخورید.

متعاقباً یکی از بزرگان قومی ولسوالی پنجوایی در مورد حادثه معلومات داده گفت که حادثه متذکره در نصف شب رخ داد و نیروهای امریکایی به کمک طیاره ها و روشنی انداز ها خلاف احترام ارزش های افغانی و انسانی در خانه های مردم داخل شدند و آنها را شهید و زخمی کردند.

موصوف گفت از وقوع این حادثه نه تنها مردم کندهار غمگین شده اند، بلکه تمام مردم افغانستان از آن متاثر شدند و حادثه متذکره تمام مردم ما را درد و غم داد.

وی افزود که عامل این حادثه یک شخص نیست، این غیر ممکن است که یک شخص در عین زمان به چندین خانه داخل شود و خون مسلمانان را بریزد و به قوماندان خود نگوید و بدون مشکلی به قرارگاه خود بر گردد. اگر ادعا می کنند که قاتل مرض روحی داشت پس چرا آنها به دیوانه ها اجازه می دهند تا بحیث سرباز در صفوف شان اجرای وظیفه نمایند؟

وی گفت که این حادثه در اثر یک پلان منظم انجام شده است زیرا چهار روز قبل از حادثه یک تانک نیروهای امریکایی در منطقه زنگ آباد در اثر انفجاری از بین رفت و در آن دو عسکر آن کشور کشته شدند، پس از آن عساکر امریکایی برای مردم محل هشدار داده بودند که انتقام این عساکر را از بیست تن افغانها، خواهند گرفت.

موصوف از رئیس جمهور کشور خواسته گفت: اگر می خواهید به دل های پاره پاره مردم التیام بخشیده شود، پس عاملان این حادثه در داخل افغانستان به جزای اعمال شان برسند، زیرا این جرم در افغانستان صورت گرفته است.

همچنان نماینده گان پنجوایی از حکومت افغانستان خواستند که نیروهای امریکایی از قریه های افغانستان خارج شوند و در قرارگاه ها شان جابجا گردند و به عوض آنها نیروهای اردوی ملی و پولیس افغانستان، غرض امنیت قریه ها گماشته شوند.

سپس ستر جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز وزارت دفاع ملی که ریاست هیات اعزامی به ولایت کندهار را به عهده داشت، گزارش خویش را به رئیس جمهوری کشور ارایه کرده گفت که فاصله میان قرار گاه نیروهای امریکایی و قریه ها سه کیلومتر می باشد، با وجود این فاصله طولانی عساکر امریکایی به خانه های مردم آمده اند و آنها را به شهادت رسانیده اند.

لوی درستیز افزود که هیات اعزامی از کابل مدت سه روز تلاش کردند تا با عاملین این حادثه از نزدیک دیدار کنند، مگر از طرف مسئولین امریکایی با آنها هیچ گونه همکاری صورت نگرفت.

رئیس جمهور کشور پس از صحبت ها و خواست های ورثه قربانیان این حادثه و هیات اعزامی، ضمن صحبتی گفت که معلومات ارائه شده نشان می دهد که حادثه متذکره کار یک تن نبوده بلکه چندین تن در آن شامل می باشند.

حامد کرزی گفت که از پنج سال بدینسو بحث و گفتگوی جدی ما با خارجی ها در رابطه به اینکه تروریستان در قریه ها و دهات افغانستان وجود ندارند، در جریان است. پس نیروهای خارجی از قریه های افغانستان بیرون شده در جاههای تمرکز نمایند که در آنجا تروریستان وجود دارند.

همچنان رئیس جمهور خاطر نشان کرد که از چندین سال بدینسو در مورد توقف عملیات های شبانه و موضوع زندان ها بحث و گفتگو داشتیم که در این زمینه یک اندازه پیشرفت های داشته ایم و به اساس قرارداد اخیر در شش ماه آینده مسئولیت زندان ها به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد.

رئیس جمهور افزود که حادثه پنجوایی عمل شخص دیوانه نیست بلکه یک کشتار قصدی است که باید به عاملین آن جزای سنگینی داده شود.

حامد کرزی تکرار چنین حوادث را به زیان مردم افغانستان و نیروهای بین المللی دانست و اظهار آرزومندی کرد که همچون حوادث در آینده تکرار نگردد.

همچنان رئیس جمهور کشور در مورد تقاضای مردم که نیروهای بین المللی از قریه ها بیرون شوند، گفت که روز قبل اعلام کردیم که نیروهای بین المللی از قریه ها و دهات افغانستان خارج شوند و در قرارگاه های خویش جابجا گردند و امروز صبح در این رابطه با بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز طی یک تماس تیلفونی، بحث و گفتگو کردیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا