سیاست

جلسهء نوبتی شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان دایر گردید

کابل باختر 11 جوزا
هفدهمین جلسهء نوبتی شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان پیش از چاشت امروز در قصر سپیدار تحت ریاست رییس اجراییهء کشور برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور در صحبت آغازین خویش با یاد آوری از چهارمین سالرزو شهادت دو تن از فرزندان شجاع و پاسدار ارزشهای جهاد و مقاومت کشور، شهید جنرال داوود داوود و شهید مولانا شاه جهان نوری، صحبت های خود را آغاز کرده و به روح تمام شهدای کشور درود فرستاده و اتحاف دعا کردند.
هم چنان رییس اجراییه کشور از حضور شجاعانه فرزندان میهن در صفوف نیروهای دفاعی کشور ابراز قدر دانی کرده و استقامت و پایمردی این فرزندان دلیر مهین را بزرگترین تکیه گاه مردم، تمامیت ارضی و پاسداری از منافع ملی کشور خواند.
رییس اجراییه کشور به رویدادها و نگرانی های اخیر در مورد اما و اگرهای تفاهمنامه همکاری های استخباراتی با کشور پاکستان اشاره نموده افزود:
" اخیراً رسانه ای شدن بحث تفاهمنامه با کشور همسایه پاکستان، سبب بروز یک سلسله تشویش در فضای سیاسی و افکار عمومی شده بود. در این مورد باید بگویم که کار هنوز نهایی نشده است. اما، تشویش که ایجاد شده یک مساله جدی بود. به مردم خود اطمئنان می دهیم که منافع ملی کشور نصب العین ماست و این تعهد ما را در روابط با جهان و کشورها هدایت و راهنمایی می کند. و اطمئنان می دهیم که هیچ توافقنامه و طرحی بدون در نظر داشت منافع ملی ما امضا نخواهد شد و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که کدام مساله ی سبب نقض شدن منافع ملی کشور گردد".
هم چنان رییس اجراییه ضمن تبریک گفتن روز بین المللی کودک به خانواده های کشور به وضعیت کودکان کشور اشاره کرده افزود: "متاسفانه موجودیت جنگ و نا امنی سبب شده است که کودکان عزیز کشور نیز مصئون نمانند و هر از گاهی زندگی شان دست خوش حادثه و رویدادهای خشونتبار شود. اما، جدا از مساله نا امنی در یک دهه گذشته وضعیت کودکان کشور از بسیاری جهات با پیش رفت های بسیار جدی و قابل ملاحظه همراه بوده است. به خصوص در بخش دست رسی به صحت و بهداشت، در دست رسی شان به آموزش و پرورش."
هم چنان رییس اجراییه کشور به برگزار شدن جلسه گروه بین المللی تماس در کابل اشاره کرده و افزود:" در این نشست همکاران بین المللی از پنجاه دو کشور و شماری از سازمان های بزرگ بین المللی این جا در کابل دور هم جمع شدند و روی دریافت راه های بهتر کمک رسانی به دولت و مردم افغانستان بحث و گفتگو کردند و تعهد سپردند که برای نجات کشور ما از این وضعیت در کنار دولت و مردم ما بمانند. گروه بین المللی تماس، نشان داد که توقعات مردم و همچنان توقعات جامعه بین المللی از دولتداری و سیاست ورزی در کشور ما تغییر کرده است. بصورت واضیح از ما خدمت رسانی به مردم و حکومت داری خوب را می خواهند. باور من این است که تنها خدمت با احساس مسوولیت و صداقت است که می تواند پیوند ما را با مردم تامین کند و همچان میانه ما با جامعه جهانی را تعریف کند و کمک های بین المللی را تضمین نماید".
هم چنان رییس اجراییه کشور در این جلسه خطاب به وزیران گفت:
" از برنامه های صد روزه و چگونگی کارهایی که تا هنوز از سوی شما انجام شده است، راضی هستیم و این مایهء امیدواری است. این مهم است که وزیران با مردم صحبت نمایند و از کارهای شان به مردم گزارش دهند. شاید کارهای شما نتایج آنی نداشته باشد. ولی در درازمدت کارهای شما مثمر می باشد. اما، مساله مهم و تکان دهنده که برای من و شما یک درس جدی است بحث مصرف نشدن درست و دقیق بودجه انکشافی تان است. متاسفانه در سال گذشته از مجموع کل بودجه فقط 17 درصد آن توسط وزارت خانه ها به مصرف رسیده است که این خود یک خبر تکان دهند و غیر قابل دفاع و توجیه است.
دکتور عبدالله عبدالله در ادامهء صحبت هایش به افتتاح برنامهء "بامیان پایتخت فرهنگی کشورهای سارک" اشاره کرده و افزود: در روزهای اخیر همین هفته بامیان رسما به عنوان پاتخت فرهنگی کشورهای عضوی سارک شناخته می شود. وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور مسوولیت مدیریت و رهبری این برنامه را دارد. این مساله برای برنامه توسعه اقتصادی و فرهنگی ولایت باستانی بامیان اهمیت بسیار جدی دارد. چون بامیان یکی از ولایت های باستانی –فرهنگی کشور ما است و مهم ترین اثر باستانی کشور "پیکره بودا" در این ولایت متاسفانه توسط دشمنان فرهنگ و مردم ما، تخریب شد. از وزارت فرهنگ می خواهم برای مدیریت و برگزاری درست این برنامه اقدامات جدی و همه جانبه را انجام بدهد".
رئیس اجرائیه به شورای وزیران گفت: در هفته آینده در یک سفر رسمی و کاری با عده ای از وزیران و مسوولین کشور به تاجیکستان سفر می کند.
طبق برنامه سرپرست وزارت دفاع گزارشی از وضعیت امنیتی کشور ارایه کرده گفت:
"اول تر از همه از اعتماد جناب شما رییس صاحب اجراییه و رییس صاحب جمهور نسبت به خودم سپاس گزارم و امید وارم بتوانم از نمایندگان مردم رای اعتماد بگیرم.
گزارشهای امنیتی ما با خبرهای خوب و خبرهای قابل تأمل به همراه است. چون از یک سو آمادگی های نیروهای دفاعی ما خوشبختانه اطمئنان بخش است اما در کنار آن دشمن نیز در حال فعالیت است و هر از گاهی دست به فعالیت پلان شده می زند که به فضل خداوند تحرکات دشمن یا سرکوب می گردد و یا با مقاومت نیروهای دفاعی ما مواجه می شود.
سرپرست وزارت دفاع افزود: خبر خوش این است که هماهنگی ها و ظرفیت های تازه در نیروهای دفاعی بوجود آمده است که به همین اساس، از یک سو حملات دشمن با سنگین ترین تلفات بر دشمن، کنترول می شود و هم چنان عملیات های ما نیز با تمام قوت و موفقانه انجام می گردد. از همین رو هر جا که دشمن دست به فعالیت و اقدام برعلیه مردم می زند فوراً سرکوب می شود.
هم چنان سرپرست وزارت دفاع علاوه نمود: به مردم افغانستان اطمئنان می دهیم که وضع امنیتی تحت کنترل است و هیچ تهدید جدیی علیه امنیت کشور وجود ندارد.
هم چنان وزیر امور داخله با ارایه گزارش امنیتی گفت:
" تحرکات دشمن به شکل سابق دامه دارد. اما، روند سرکوب دشمن در تمام صفوف دفاعی با قاطعیت تمام ادامه دارد و تصمیم قاطع ما این است که در هرجا دشمن دست به تحرکات بزند بدون هیچ ملاحظه ای سرکوب و نابود می شود. خوشبختانه از مدتی به این سو در سمت شمال وضعیت امنیتی تحت کنترول در آمده است. اما در هفتهء گذشته جدی ترین وضعیت در ارزگان رخ داد. که خوشبختانه به بسیار وقت کم کنترول کردیم و اجازه ندادیم وضعیت وخیم گردد. در ارزگان قوماندان امنیه جدید مقرر شده است. سفری که ما به آنجا داشتیم و با مردم از نزدیک گپ زدیم سبب تقویت همکاری های مردم شده است. هم چنان در هفته گذشته دشمن تلفات سنگین را متحمل شده است. حدود 279 افراد جنگی دشمن به قتل رسیده اند. 40 نفر شان دستگیر و 25 زخمی شان نیز نزد ما می باشد".
هم چنان در بحث امنیتی  حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه اتخاذ یک سیاست روشن در قبال مسایل امنیتی را یکی از الزمات اساسی برای دست یافتن به امنیت بهتر عنوان کرده و در همین راستا از رسانه های کشور نیز خواستار همکاری های بیشتر و مفید شده تاکید کرد: بخش روانی مساله امنیت در یک جاهای به چگونگی پوشش رویدادهای امنیتی و ادبیات مورد استفاده از سوی اعضای خانواده رسانه ها بستگی دارد. از همین روی خواستار همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر رسانه ها در این خصوص هستیم".
در ادامه بحث امنیتی، انجینر محمد خان معاون اول ریاست اجراییه به بررسی وضعیت امنیتی غزنی پرداخته و به یکسری مشکلات در مسیر شاه راه کابل قندهار پرداخته و خواستار توجه جدی مسوولیت نهادهای امنیتی برای تامین هرچه بهتر امنیت این شاهراه شد.
هم چنان الحاج محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه در بحث امنیتی از وضعیت ولایت سرپل معلومات داده و خواستار توجه هرچه عاجل و جدی از سوی نهادهای ذیربط به این ولایت شده افزود: گزارشهای از کم توجهی مسوولین امنیتی به ما می رسد که باید بررسی شود و مورد توجه جدی قرار گیرد.
طبق برنامه در بخش دیگری از جلسهء امروز شورای وزیران، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور گزارش مفصلی در مورد کمیتهء فرعی اقتصادی شورای وزیران ارایه کرده افزود:
" کمیتهء اقتصادی از جمله کمیته های هفتگانه شورای وزیران می باشد. این کمیته ها عبارتند از (کمیتهء قوانین، کمیتهء اقتصادی، کمیتهء فرهنگی، کمیتهء ملی استندرد، کمیتهء عدلی و حقوقی، کمیتهء ملی احصاییه و کمیتهء حج). شماری از این کمیته‌ها در دوران حکومت وحدت ملی کار خود را آغاز کرده اند اما کمیته اقتصادی که 3 وزارت و اداره عضویت اصلی آن را دارد تاهنوز جلسه‌ی دایر نکرده است. اعضای اصلی کمیتهء اقتصادی وزارتهای مالیه، اقتصاد، تجارت و صنایع، امور خارجه، زارعت و آبیاری، انرژی و آب، ترانسپورت، مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، شهرسازی، ریاست د افغانستان بانک، اتاق تجارت و صنایع و مشاروین اقتصادی میباشند. هدف و وظیفه این کمیته ترتبیب طرزالعمل کاری کمیته اقتصادی، شامل کردن فیصله ها و مصوبات کمیتهء اقتصادی در اجندای مجالس عالی وزرا، اولیت بندی پیشنهادات و موضوعات وزارت ها و ادارات قابل بحث در کمیته می باشد".
مراد به تفصیل در باره این کمیته و طرزالعمل کاری آن به شورای وزیران گزارش داد و خواهان هدایت رئيس اجرائیه گردید.
بعد از ابراز نظر وزیران و در خواست عده ای از وزارت خانه ها جلالتماب رییس اجراییه هدایت داد: وزارت فواید عامه، وزارت انکشاف دهات و ادارهء احصائیه مرکزی نیز شامل این کمیته شوند.
طبق دستور کار شورای وزیران، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مورد انسجام وضعیت زراعت، حمایت از دهاقین و مال داران و برنامه خریداری گندم از دهاقین کشور برای ذخائر استراتیژیک٬ گزارش مفصلی را به شورای وزیران ارایه کرد.
وزیر زراعت در صحبت هایش افزود: وزرات زراعت، آبیاری و مالداری همه ساله به نمایندگی از حکومت یک مقدار گندم مازاد را از دهقانان کشور خریداری می کند تا از یک سو دهقانان کشور مورد حمایت قرار گیرند و از سوی دیگر ما ذخایر گندم خود را به صورت همیشگی انباشته شده نگهداری کنیم تا در شرایط حساس و ضروری از آن استفاده شود. ذخایر ما ظرفیت این را دارد که برای چهار سال گندم را به صورت درست و معیاری نگهداری کند. ما در این ذخایر هم اکنون 35 هزار تن گندم و 34 هزار تن شکر را در اختیار داریم.
در این بحث، جلسه شورای وزیران روی راهکارهای ساده سازی برنامه خریداری گندم و محصولات زراعتی از دهاقین بحث و تبادل نظر کردند.
در پایان جناب رییس اجراییه به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هدایت داد که کارویژه خریداری گندم باید به گونه تنظیم شود که بصورت جدی دهاقین را حمایت کند و مسایل حمل و نقل گندم نیز باید از عهده دهاقین برداشته شود.
طبق دستور کار مجلس شورای وزیران، وزیر تحصیلات عالی، در مورد مساله بررسی درخواست 41 پروژه ساختمانی مبنی بر تمدید قرار دادهای شان گزارش داده و افزود:
" در سال مالی 1393 تعداد پروژه های وزارت تحصیلات عالی 55 پروژه را احتوا می کرد. از این جمله 25 پروژه آن تکمیل شده و به بهره برداری سپرده شده است. اما تعدا 30 پروژه دیگر آن به سال مالی 1394 انتقال کرده است. این پروژه های انتقالی به نسبت عدم پرداخت های پولی از جانب وزارت مالیه، توسط شرکت های قرار دادی متوقف و در حالت تعلیق قرار گرفته است. بناءً در این مورد وزارت تحصیلات عالی خواستار هدایت و رهنمایی جناب رییس اجراییه کشور می باشد".
رییس اجراییه کشور به وزارت های مالیه، اقتصاد و تحصیلات عالی کشور هدایت داد تا در دو روز آینده جلسه مشترک دایر کنند و راهکارهای نهایی و تصامیم پیشنهادی شان را جمع بندی کنند و به ریاست اجرائیه تقدیم نمایند.
بخش پایانی جلسه امروز به موضوعات متفرقه اختصاص یافته بود که در آن گزارش فشرده ای از دست آوردهای سفر وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان به کشور همسایه ایران شنیده شد. وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت، این سفر در چهار چوب همکاری های راهبری دفتر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین و همکاری های سه جانبه میان سه کشور افغانستان، ایران و پاکستان انجام شده بود.
در این سفر توافق صورت گرفت دفتر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین برای پنج سال سالانه 180 ملیون دالر به افغانستان کمک کند. و هم چنان توافق صورت گرفت که مساله برگشت مهاجرین باید به صورت داوطلبانه و مطابق با آمادگی های افغانستان صورت بگیرد.
پس شنیدن گزارش از خواستهای مهاجرین از دولت افغانستان رییس اجراییه به وزارت خانه های کشور هدایت داد تا به موضوع مهاجرین به صورت جدی توجه نمایند و از هیچ نوع همکاری با وزارت امور مهاجرین دریغ نورزند.
در بخش متفرقه وزیر اقتصاد در مورد سفر اخیرش به کشور تائلند برای اشتراک در کنفرانس …٬‌ وزیر معارف در باره خواست های استادان مکتب حدیبیه و برخی از مکاتب دیگر کشور صحبت نمود و خواهان رسیدگی ریاست اجرائیه به این موضوع گردید و وزیر صحت در باره کمبود ظرفیت و کارمندان مسلکی در وزارت خانه ها صحبت نمود که تحقق وعده ها را به مشکل مواجه می سازد. رئیس اجرائیه هدایت داد تا وزارت خارجه پیشنهادات وزیر اقتصاد را در مورد نمایندگی دائم افغانستان در این سازمان ارزیابی نماید و اقدامات لازم را روی دست گیرد. رئیس اجرائيه وعده سپرد تا شخصاً با استادان ملاقات نماید و به مشکلات آنان رسیدگی نماید. رئیس اجرائیه در مورد پیشنهاد وزیرصحت هدایت داد تا موضوع از ارزیابی گردد و در کابینه کشور برای تصمیم نهائی مطرح گردد.
در ختم جلسه٬‌ رئیس اجرائیه و وزرای کشور از نمایشگاه میوه های زودرس که توسط وزارت زراعت در مقر ریاست اجرائیه برگزار شده بود دیدن کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا