امنیت

پنج عضو کوماندو و یک پولیس درحمله هوایی به شهادت رسیدند // وزارت دفاع ملی این حادثه را ناشی از یک اشتباه خواند

کابل باختر/ 11/ میزان
حادثه شب جمعه در ولسوالی بالابلوک ولایت ننگرهار که شماری از نظامیان کشور در یک عملیات هوایی به شهادت رسیدند، هماهنگی بیشتر را میان مسوولان نظامی در کشور میطلبد .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : جمعه شب یک پوسته امنیتی در منطقه کنسک ولسوالی بالابلوک هدف یک حمله هوایی قرارگرفت، مگر پنج کوماندو اردو و یک پولیس دراین رویداد تائید شده است.
مسوولان نظامی این حادثه را ناشی از یک خطا خوانده اند، تا اکنون معلوم نگردیده که حمله از سوی کی صورت گرفته است، قوماندانی نیروهای بین المللی درافغانستان دخیل بودن شان را در چنین یک رویداد رد کرده اند، اکنون انگشت به سوی مسوولان نظامی کشور است تا بگویند که دقیقاً در کنسک بالا بلوک چه اتفاق افتاده است. مگر واقعیت این است که یک خطا عمل که ناهماهنگی نداشته است، شش فرزند این کشور که برای دفاع از مردم و ایستادگی در برابر مداخلات بیرونی تعهد داشتند، مظلومانه به شهادت رسیدند.
اگر از این مساله که عامل حمله برعساکر افغان در کنسک بالابلوک چه کسانی اند و این مساله را محور قرار دهیم که نظامیان کشور ازسوی نیروهای هدف قرار میگیرند که باید پشتوانه آنها درمیدان جنگ علیه هراس افگنان باشند.
تنها کنسک فراه نیست که شاهد چنین یک رویداد غم انگیز میباشد، درست 20 روز قبل از این حادثه 8 از اعضای پولیس ملی در حومه ترینکوت ارزگان دریک حمله هوایی نیروهای خارجی به شهادت رسیدند.
قوماندانی نیروهای بین المللی درافغانستان گفتند که حمله درحومه ترینکوت بعداز آن صورت گرفت که تهدید علیه نیروهای دولتی جدی تر شد در حالیکه آنها خود نیروهای دولتی را آماج قرار دارند.
این تنها فراه و ارزگان نیست که سربازان ما در حملات جان میبازند که عامل آن نیروی دولتی و یا هم نیروهای خارجی اند .
آگاهان امور نظامی میگویند: مشکل دراین است که همانگی وجود ندارد و ضعف مدیریت دررهبری جدی خلاها که به قیمت جان سربازان ما تمام میشود.
مساله عدم هماهنگی میان نیروهای افغان و بین المللی و درحالات هم عدم هماهنگی میان نیروهای دولتی باعث بروز حوادث اسفبار و غم انگیز نظیر حادثه جمعه شب میشود، درحالیکه مسوولان صرف با اظهار محکومیت و یا هم تعیین کمیسیون غرض بررسی حادثه اکتفا میکند.
این آگاهان سوال میکنند که آیا محکومیت مساله و یا هر تعیین کمیسیون میتواند دردی را دوا کند ، سربازان کشته شده را زنده سازد و یا حداقل از تکرار همچو حوادث جلوگیری نماید . مردم پاسخ روشن میخواهند زیرا این فرزندان افغان اند که درچنین اشتباهات یا جان میبازند و یا زخمی میشوند.
جالب این است که مسوولان دروزارت دفاع ملی این گونه حوادث را عادی جلوه میدهند و دعا میکند که جنگ درکشور خاتمه یابد.
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی دررابطه به حملات هوایی نیروهای امنیتی درمربوطات ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه که منجر به شهادت رسیدن پنج سرباز کماندو ویک پولیس وزخمی شدن پنج پولیس دیگر شده است،
به خبرنگار آژانس باختر گفت: ما در شرایط جنگ قرارداریم، چنین اشتباه ها رخ میدهد و این عملیات هوائی شب هنگام صورت گرفته است .
وی گفت، نیروهائیکه عملیات زمینی انجام میدادند، برای پیلوت کوردینات نادرست و غلط داده بودند، با وجود آنکه پیلوت سه بار پرسان کرده که محل دقیق است؟ از پائین گفته شده که بلی.
وزیری گفت: دررابطه به شهادت این سربازان وزارت دفاع سوگوار است، بخاطر روشن شدن این مساله هیئت از قوماندانی قول اردوی 207 ظفر تعیین گردید تا مساله را از نزدیک به صورت دقیق بررسی و مطالعه نماید.
وی همچنان میگویند: درجنگ چنین اشتباهات صورت میگیرد، خدا کند که جنگ خاتمه یابد.
آگاهان سیاسی، متخصصین امور نظامی و مردم تاکید براین دارند که مسوولان در راستا حفظ جان عساکر در میدان نبرد و وظیفه مدبرانه و با برنامه حمل کنند و بار هر مسوولیت را به تصادف و جنگ نیاندازند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا