صحت

ذخیره گاه مرکزی برنامه ملی کنترول توبرکلوزامروز افتتاح شد

کابل باختر 11 قوس
وزارت صحت عامه امروزساختمان باز سازی شده  ذخیره گاه  برنامه  ملی کنترول  توبرکلوز را افتتاح کرد.
این ساختمان پنج سال  قبل دریک آتش سوزی ازکار افتاد و به کمک جاپان دو باره باز سازی شد.
به گزارش خبر نگار آژانس باختردر مراسم افتتاح مجدد این ذخیره گاه  داکتر فیروز الدین فیروز وزیرصحت عامه صحبت  کرد وگفت که افغانستان از جمله کشور های میباشد  که میزان بلند و اقعات توبرکلوز را د ر حوزه شرقی مدیترانه دارا  میباشد.
وی بیان کرد که نظر به  تخمین  سازمان صحی جهان سالانه حدود 189 واقعه جدید توبرکلوز در هر صد هزارنفر نفوس کشور بروز نموده و در حدود 33 نفر در هر صد هزار نفوس سالانه  از سبب این مرض جان  های خود را از  دست میدهند.
داکترفیروز اضافه کرد که توسعه مراکز تشخیصیه و تداوی توبر کلو ز  در کشور از 2018 مرکز به 2355 مرکز رسیده است  تا باشد که تا سال 2030 توبرکلوز از  کشور کاملا محو شودو هیچ افغان از این مریضی رنج نه برد.
در این محفل  داکتر مدثر به نماینده‌گی از سفارت جاپان در افغانستان و ادارۀ «جایکا» صحبت کرد و گفت که کشور جاپان با فرستادن متخصصین در افغا نستان از سال های 1974 برای مبارزه با توبرکلوز همکاری های دوام دار  داشته است 
وی گفت که جایکا همواره کوشش  دارد  تا با افغانستان همکاری خود را برای از بین بردن توبرکلوز  ادامه دهد.
در این محفل نماینده سازمان صحی جهان نیز صحبت کرد و گفت  این ذخیره گاه  معیاری  با ظرفیت بیشتر باز سازی شده و فرصت ارائه خدمات  بیشتر به نیازمندان میباشد. مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا