۱۰۰ روز

نظارت از مصارف نامزدان ریاست جمهوری دشوارتر است

کابل  29 دلو /باختر
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که نظارت از مصارف نامزدان ریاست جمهوری دشوارتر است امابرای جلوگیری ان حد اقل  شیوه های را روی دست داریم.
این درحالیست که شماری از نهادهای جامعه مدنی میگویند  که با توجه به مصارف کنونی نامزدان ریاست جمهوری در مبارزات  انتخاباتی شان  پول‌های هنگفتی را  به مصرف می رسانند، اما درقانون انتخابات برای مصارف هنگفت در پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری حداکثر صد هزار افغانی جریمه در نظر گرفته است.
محمد نعیم نظری رییس اجراییه یی شبکۀ جامعه مدنی وحقوق بشردر مصاحبه با خبر نگار آژانس باختر گفت : نامزدان ریاست جمهوری مصارف بسیار گزاف دارند و برای  آنان بسیار ساده است  که  از این مصارف ها به نحوی انکار کنند .
نظری افزود :اگر نامزدی سی میلیون افغانی در پیکارهای انتخاباتی اش مصرف کند به ساده‌گی می‌تواند صد هزار افغانی جریمه بپردازد.
به باور وی درقانون انتخابات دربرابر تخطی‌ها در مصارف پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری جریمۀ ناچیزی پیش بینی شده است.
درقانون انتخابات برای پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری مصرف ده میلیون افغانی تعیین شده است و به اساس  این قانون، اگر نامزدی بیشتر از این مبارزات  انتخاباتی اش مصرف کند تخطی انتخاباتی شمرده می شود.
نورمحمدنور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در صحبتی به خبرنگار آژانس باختر گفت: نظارت  مصارف نامزدان در مبارزات انتخاباتی دشوار است، اما ناممکن نیست،زیرا  ما شیوۀ مشخصی را به خاطر نظارت از نامزدان  ایجاد کردیم یعنی درهر پانزده روز یک مرتبه باید نامزدان  مصارف خود را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کنند.
قبلا شماری از نامزدان ریاست جمهوری گفته اند که ده میلیون افغانی برای مبارزات  انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری بسیار ناچیز است.
به گفته آنان  ، با توجه به اوضاع اقتصادی کشوراین مقدار پول ممکن مصرف چند برنامۀ محدود آنان را شود و پاسخ دهی دراین باره احتمال دارد که بسیاری از نامزدان را با مشکل  روبرو سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا