امنیت

تشکیل پوسته های امنیتی در بیست مکتب افغانستان

کابل باختر 7 حمل
سازمان دیده بان حقوق بشر ایجاد پوسته های نظامی و سنگرها در مکاتب را یک مشکل بزرگ در برابر  معارف افغانستان خوانده است .
این سازمان بیست مورد استفاده  نظامی از مکاتب را ثبت نموده است که پانزده  مورد آن توسط نیروهای امنیتی افغان و متباقی آن توسط گروه های هراس افگن میباشد .
این موضوع باعث مسدود شدن شماری از مکاتب شده است ودر ضمن معارف را به خطر روبرو نموده است وقتیکه نیروهای درگیر جنگ از مکاتب به حیث سنگر یا پوسته استفاده میکنند نه تنها حق درس وتعلیم را از متعلمین میگیرد بل مکاتب را به یک هدف جنگی تبدیل می نمایند که میتواند سلامتی آموزگاران  و شاگردان را به خطر بیاندازند.
دراین گزارش گفته شده  که این مشکل بیشتر درولایات ننگرهار، کنر، بغلان ، کندز ، بدخشان وجود دارد.
درگزارش همچنان  گفته شده که  درسال دوهزار وپانزده  میلادی بیش از دوصدوبیست مکتب  درافغانستان مسدود شده که نظامی شدن محیط مکتب یکی از دلایل آن بوده است .
این سازمان  از رئیس جمهور اشرف  غنی خواسته که نظامیان را از مکاتب خارج کند و وزارت داخله این موضوع را تائید میکند .
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله میگوید، شماری از پوسته های پولیس در داخل  مکاتب آسیب دیده  مناطق متروک ساخته شده است وآن وزارت تلاش می کند که پس از این از ایجاد پوسته در داخل مکاتب جلوگیری میکند.
وزارت معارف درماه مارچ سال گذشته در این مورد یک نامه به وزارت داخله فرستاده بود وخواسته بود که تمامی موسسات  تعلیمی را از وجود افراد مسلح خالی کرده واهمیت آموزش وپرورش را جز نصاب درسی نیروهای امنیتی نماید وسازمان   دیده بان حقوق بشر میگوید که تاکنون برای حل این مشکل کار زیادی صورت نگرفته است .
باید گفت  که طالبان  در بخش های از ولایت های کندز ، بغلان ؛ زابل ، هرات فراه   مشکلات جدی را فرا راه دانش آموزان به وجود آورده آنها نه تنها از مکاتب وموسسات تحصیلی دیگر به عنوان هسته نظامی و زندان استفاده میکنند بل عملاً به دانش آموزان  هشدار داده ا ند تا به مکتب نروند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا