جهان

رویترز: مذاکرات بین الافغانی در ماه روان میلادی برگزار خواهد شد

دوحه/ دویچوله/ ۲۰جوزا/ باختر
بعد از دیدار زلمی خلیل زاد، فرستاده خاص ایالات متحده امریکا با نمایندگان طالبان در دوحه و مقامات پاکستان در اسلام آباد، منابعی به رویترز گفته اند که مذاکرات بین الافغانی در همین ماه شروع خواهد شد.
ایالات متحده امریکا برای خروج نظامیان خود از افغانستان در ماه فبروری یک توافقنامه را با گروه طالبان امضا کرد، اما تلاش های واشنگتن برای آوردن حکومت افغانستان و طالبان برسرمیزمذاکره با عقب گردهایی مواجه شده است  و در ماه های مارچ و اپریل سطح خشونت ها در افغانستان افزایش یافت.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان از طریق توییتر اعلام کرده است که خلیل زاد روز یک شنبه با نمایندگان طالبان در قطر راجع به «آغاز مذاکرات بین الافغانی» گفت وگو کرده است.
در عین زمان سفارت ایالات متحده امریکا در اسلام آباد گفته است که خلیل زاد با لوی درستیز اردوی پاکستان ملاقات کرده است.
سفارت ایالات متحده امریکا در اسلام آباد روز دوشنبه گفت که خلیل زاد و لوی درستیز پاکستان روی پیشرفت اخیر در پی آتش بس سه روزه عید، تسریع آزادی زندانیان، کاهش خشونت ها و مذاکرات پیش روی بین الافغانی بحث کردند. این سفارت گفته است که آنان همچنین «راجع به گام های مورد نیاز برای شروع مذاکرات بین الافغانی گفت وگو کردند.»
در گذشته اختلاف ها بر سر آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان به عنوان مانعی در برابر پیشرفت در تلاش های صلح و آغاز مذاکرات بین الافغانی عنوان شده است. اما یک منبع در ارگ ریاست جمهوری افغانستان و یک دیپلمات به رویترز گفته اند که این مسایل حل شده است و در هفته های اخیر تحرکی برای شروع مذاکرات رسمی ایجاد شده است.
این منابع به رویترز گفته اند که به دلیل محدودیت های ناشی از بحران کرونا ممکن است مذاکرات در ابتدا به صورت مجازی برگزارشود. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا