سیاست

کمیتۀ رؤسا و کمیسیونهاي و لسي جرگه جلسه كردند

کابل 7 سنبله 1391
کمیتۀ رؤسا و کمیسیون های ولسی جرگه، امروزدر جلسات جداگانه، پیرامون مسائل مختلف بحث نمودند. به اساس معلو مات دفتر مطبوعاتي ولسي جزگه به آژانس باختر
در جلسۀ کمیتۀ  رؤسا که به ریاست عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه و با اشتراک رؤسای کمیسیون های هجده گانه و گروپ های پارلمانی برگزار گردید؛ سپس، جلسه به ریاست نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه ادامه یافت.
در این جلسه، پیرامون تعیین آجندای مجلس عمومی بحث صورت گرفت و پس از ارائۀ نظریات اعضای جلسه، آجندای اجلاس عمومی ولسی جرگه تعیین شد.
در جلسۀ کمیسیون امور بین المللی به ریاست عبدرب رسول سیاف، روی آخرین انکشافات و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در مورد حملات راکتی از آن سوی خط دیورند بالای ولایات شرقی کشور به خصوص ولایت کنر، بد تر شدن وضع امنیتی، حملات بالای نیروهای بین المللی با استفاده از لباس نظامی نيروهاي امنيتي افغان، مشکل روز افزون مهاجرین افغانی در ایران و معاهدۀ پیمان انرژی و اسناد چار چوب بین المللی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و به مراجع ذیربط هدایات لازم صادرگردید.
در جلسه، حملات راکتی از آن سوی مرز بالای مناطق سرحدی ولایت کنر، تجاوز آشکار بر حریم کشور دانسته شد و اعضای کمیسیون خواهان قطع فوری آن شدند.
همچنین، حملات بالای نیرو های آیساف با استفاده از لباس نیروهای افغان  کار دشمنان افغانستان دانسته شد و این عمل به شدت تقبیح گردید.
اعضای کمیسیون، در قسمت مشکلات مهاجرین افغان در ایران مبنی بر شکایات مهاجرین، تصمیم گرفتند تا  وزارت امور خارجه از طریق مراجع دیپلوماتیک وارد اقدام گردد.
در جلسۀ کمیسیون امور داخلی، امنیت ملی، تحکیم سرحدات و ادارۀ محلی  به ریاست میرداد خان نجرابی، مطابق فیصلۀ جلسۀ عمومی، پیرامون عوامل و انگیزه های خیزش های مردمی و نقش دولت در مهار ساختن چنین تحرکات و چگونگی پیامد های این خیزش ها در رابطه به صلح و ثبات ملی، بحث گردید و فیصله شد تا لوی درستیز وزارت دفاع ملی، معین محافظت عامۀ وزارت امور داخله و رئیس عمومی امنیت ملی در جلسۀ فوق العادۀ کمیسیون که به همین منظور برگزار می گردد، اشتراک ورزیده، به سوالات و ابهامات در این مورد، پاسخ ارائه نمایند.
وضیعت امنیتی و سیاسی ولایات بدخشان، غور و نورستان نیز مورد بررسی قرار گرفت وعدم توجه و نارسایی های سکتور امنیتی کشور در مورد طرح و تطبیق پلان های امنیتی و جلوگیری از نا امنی ها جداً نکوهش گردید و از بی تفاوتی و تعلل لوی درستیز وزارت دفاع ملی، قوماندان قول اردوی شاهین و مخصوصاً سهل انگاری جنرال ویسا و معین امنیتی وزارت امور داخله که نه تنها در جلوگیری از ورود دشمنان در مربوطات درۀ جوخان ولسوالی یمگان بدخشان اتخاذ تدابیر ننموده اند؛ بلکه زمینه هارا برای جابجایی و تقویب نیروهای دشمن مساعد ساخته اند و در عین زمان کوچکترین اقدامات ملی و وطندوستانه در مورد باز نمودن راه های مواصلاتی و اکمالاتی مناطق تحت تصرف طالبان در ولسوالی های وردوج، زیباک، اشکاشم، واخان، شغنان و مناطق پامیر که از یک سال بدینسو مسدود است، به عمل نیاوده اند.
همچنین خاطرنشان گردید که به خاطر بی کفایتی وعدم توجه وزرای صلب صلاحیت شدۀ دفاع ملی و امور داخله، در ولسوالی وردوج بدخشان تعداد طالبان بیشترگردیده و زنده گی مردم این مناطق نا امن شده است و دامنۀ نا امنی ها در ولسوالی های همجوار وردوج نیز گسترش یافته و به مناطق دیگر بدخشان تاجیکستان سرایت کرده است.
جلسه، به منظور جلوگیری از تلفات نیروهای خارجی توسط افراد ملبس به لباس نیروهای امنیتی، فیصله نمود تا جهت اعتماد سازی بین نیروهای خارجی و جزء و تام های پولیس و قوای مسلح داخلی، برنامه های مشخص و مسلکی اتخاذ گردد و در عین زمان از حکومت مطالبه گردید تا در خصوص ایجاد تشکیلات منسوبان  مسلکی و استخباراتی، مجوز منسوبان مسلکی و استخباراتی در داخل وزارتخانه های امور امنیتی، و به خاطر کار مزید اوپراتیفی و کشفی، تدابیر مشخص و لازم را اتخاذ نمایند.
در جلسه، عملکرد وزارت های امور داخله و دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی در مورد توزیع و واگذاری تعدادی از وسایط نقلیۀ دولتی همراه با توزیع و اکمال روغنیات روزمره برای اشخاص و افراد ارتباطی و غیره مسئول، نکوهش گردید و از مسئولین خواسته شد تا هر چه زودتر به چنین سوء استفاده های غیر قانونی پایان دهند.
اعضای کمیسیون، از موجودیت فساد و گسترش فساد  در مربوطات لوی سارنوالی و از تداوم کار غیر مشروع لوی حارنوال که بنابر بی کفایتی اش از سوی نماینده گان مردم در ولسی جرگه، صلب صلاحیت شد، ابراز نگرانی نموده، از ریاست جمهوری یک بار دیگر خواستند تا در مورد معرفی لوی سارنوال جدید و باکفایت جهت گرفتن رأی اعتماد ولسی جرگه اقدام بدون تأخیر به عمل آورد.
در اخیر، روی سند همکاری های دراز مدت فراگیر میان جمهوری اسلامی افغانستان و آسترالیا بحث صورت گرفت که با اکثریت آرای اعضای حاضر مورد تأیید قرار گرفت.
در جلسۀ کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی به ریاست آغا جان معاون کمیسیون، نخست موافقتنامۀ همکاری درازمدت و فراگیر میان  جمهوری اسلامی افغانستان و کشور آسترالیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأیید شد.
سپس، عریضۀ اتحادیۀ سراسری متقاعدین افغانستان غور و بررسی گردید و فیصله به عمل آمد تا وزارت کار و امور اجتماعی به ریاست عمومی خزینۀ تقاعد به صورت جدی هدایت دهد تا مطابق مادۀ بیست و نهم مقررۀ تنظیم حقوق  افسران، بریدملان و ساتنمنان، اجراآت نموده، گزارش خویش را به کمیسیون ا مور دفاعی و تمامیت ارضی ارائه بدارد.
همین گونه، بر بنیاد هدایت روز دوشنبۀ جلسه عمومی ولسی جرگه پیرامون بررسی چگونگی خیزش ها و قیام های مردمی در برابر طالبان و انگیزه های آن و همچنین افزایش نا امنی ها در ولایات مختلف، فیصله به عمل آمد تا معاون اوپراتیفی ریاست عمومی امنیت ملی، رؤسای کشف و استخبارات وزارت امور داخله و همچنین رئیس کشف وزارت دفاع ملی جهت ارائۀ معلومات در این زمینه ها، در جلسۀ نوزدهم  سنبلۀ کمیسیون حضور بهم رسانند.
در اخیر، روی عرایض متعددی که به کمیسیون مواصلت ورزیده بود، بحث صورت گرفت و برای بررسی و اجراآت همه جانبۀ بعدی به مراجع مربوط راجع گردید.
در جلسۀ کمسیون مالی، بودجه، محاسبات عمومی و امور بانکها به ریاست صدیق احمدعثمانی، پیرامون طرح تعدیل و ایزاد برخی از مواد قانون مالیات برعایدات منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره 976 سال 1387 بحث صورت گرفت و تصمیم گرفته شد: از ینکه موضوع، قبلاً در جلسۀ عمومی مطرح گردیده بود؛ اما در مورد آن توافق صورت نگرفته بود، حالا باید این قانون به کمسیون های هجده گانه ارسال گردد تا کمیسیونها هرکدام موضوع را مطالعه نموده و در جلسه مشترک کمسیونها که به روز یکشنبه نوزدهم سنبله برگزارمی گردد، حضوریابند.
در بخش دیگر جلسه، در مورد پروسۀ تدارکات کمک های اولیۀ طبی و بهبود کیفیت خدمات در شفاخانه ها وهمچنان پروژه های انکشافی و بودجه سازی ولایتی، بحث صورت گرفت و فیصله شد تا وزیر صحت عامه، رئیس پلان و امورمالی، مسئولین تدارکاتی، وزیر مالیه و رئیس بودجۀ آن وزارت، جهت ارائۀ معلومات در جلسۀ روز سه شنبه، چهاردهم سنبلۀ کمیسیون حضوریابند.
در اخیر، مشکلات اهالی منطقۀ ولسوالی خاک جبار ناشی از انبار کثافا ت و زباله ها و روبرو بودن آن اهالی با مشکلات آلودگی محیط زیست، بررسی گردید و فیصله شد تا موضوع رسماً به شاروالی کابل ارجاع گردد وشاروالی کابل در رابطه به چگونگی دفن زباله ها، چگونگی ایجاد فابریکۀ ریسایکل يا توليد مجدد برای استفادۀ مجدد از زباله ها، چگونگی استعمال ادویۀ ضد حشرات و چگونگی نظارت متواتر شاروال از این ساحه، به کمیسیون گزارش ارائه کند.
در جلسۀ کمیسیون امور زنان، جامعۀ مدنی و حقوق بشر به ریاست فوزیه کوفی، روی افزایش قضایای خشونت علیه زنان و دختران که در ولایات هرات و زابل و سایر ولایات وجود دارد، بحث گردید.
اعضای کمیسیون گزارش سه قضیۀ خشونت علیه زنان را که دو قضیۀ آن تجاوز جنسی توسط پدر بر دختر و یک تجاوز توسط برادر اندر به خواهرش در ولایت زابل بوده است، استماع نموده و آن را مورد بررسی قرار دادند و فیصله کردند که محاکمۀ افراد متهم به این جنایات علنی صورت گرفته و از نتیجۀ محاکمه باید مردم در جریان قرار گیرند.
اعضای کمیسیون تأکید کردند که مردم از قربانی های از این دست اطلاع به دست میآورند؛ اما در مورد مجرمین کمتر معلومات به اختیار آنان قرار می گیرد.
همچنین در جلسه با حضور رئیس سازمان های اجتماعی، روی قانون جمعیت بحث صورت گرفت. اعضای کمیسیون در نهایت متن قانون را مطالعه نموده و تعدیلات و پیشنهادات شان را مطرح و فیصله کردند که بعضی مواد این قانون جهت نظر خواهی با نهاد های مدنی و سازمان های اجتماعی در میان گذاشته شود.
در جلسه کمسیون امور عدلی و قضائی، اصلاحات اداری و مبارزه با ارتشاء و فساد اداری به ریاست حاجی محمد محقق، در رابطه به سند همکاری دوامدار میان جمهوری اسلامی افغانستان و دولت استرالیا بحث شد و مورد تأیید قرارگرفت.
در بخش دیگر جلسه، عریضۀ کارمندان تنقیض شدۀ مسلکی و تخنیکی شرکت هوایی آریانا در حضور رئیس عمومی و رئیس منابع بشری آن شرکت و نمایندگان تنقیص شده به بحث گرفته شد.
ابتداء عارضین شکایت های شان را مطرح نمودند و رئیس شرکت آریانا به ارائۀ جواب پرداخت که بعد از بررسی موضوع اعضای کمسیون شکایت کارمندان تنقیص شدۀ شرکت آریانا را موجه دانستند و این تنقیص را خلاف فیصلۀ هیئت مدیره و حکم معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیتۀ اقتصادی شورای وزیران که بدون در نظرداشت ریفورم صورت گرفته است، دانستند و در ضمن تشخیص گردید که در این زمینه، موضوع قومی نیز مشاهده میگردد.
بر اساس شکایات آنان، در عوض انجینیران دارای تحصیلات عالی و سابقۀ کاری افرادی در عوض آنان استخدام گردیده که شرایط لازم را نداشته است. به گونۀ نمونه شخصی بنام خالد که دارای تجربۀ کاری نمی باشد با معاش هنگفت ماهانه پنج هزار دالر، استخدام شده است.
همچنین آنان شکایت نمودند که در برخی موارد اجیران در بست های رسمی خلاف قانون استخدام شده است. کمسیون در حضورداشت معترضین وهیئت رهبری شرکت هوایی آریانا، موارد متذکره را تخطی از قانون دانسته، فیصله نمود که تمامی اسناد همراه با سوابق، به لوی سارنوالی ارجاع گردد تا در پرتو قانون، موضوع را پیگیری کند.
در ادامۀ جلسه، روی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات و کميسیون مستقل شکایات انتخاباتی در حضور داشت خالد احمد اوریا رئیس حقوق کميسیون مستقل انتخابات و جانداد اسپینغر رئیس بنیاد انتخابات آزاد وعادلانۀ افغانستان بحث صورت گرفت.
اعضای کميسیون ضمن تأکید بر نقش مردم در روند قانون گذاری و مشوره با آنان، نظریات شان را ابراز داشتند و مسئولان دعوت شده نیز در برخی از مواد قانون انتخابات نظریات مسلکی شان را بیان کردند.
همچنین یک سلسله تعدیلات نیز از سوی آنان پیشنهاد گردید که از جانب اعضای کميسیون پیشنهادات آنان یادداشت گردید. در جلسه نقش ناظرین ملی و بین المللی که درانتخابات قبل در نظر گرفته نشده بود، مؤثردانسته شد و تأکید گردید که این موضوع در قانون مورد توجه قرار گیرد.
در اخیر، روی عرایض واصله به کمسیون بحث شد و جهت تطبیق عدالت به مراجع مربوط راجع گردید.
در جلسۀ کمیسیون اقتصاد ملی به ریاست میرالرحمن رحمانی، ضمن بحث روی موضوعات مختلف، سند همکاری دراز مدت فراگیر میان جمهوری اسلامی افغانستان و کشور استرالیا که از جانب کمیسیون امور بین المللی ارسال گردیده است، به بحث گرفته شد و با درنظرداشت نظریات اعضای کمیسیون، این سند به اتفاق آراء تأیید گردید.
در بخش دیگر جلسه، گزارش فشرده و مختصر کمیسیون مالی و بودجه در مورد نتیجۀ نهایی قطعیۀ سال 1389 مورد بحث قرار گرفت. اعضای کمیسیون با ابراز یک سلسله نظریات شان پیرامون موضوع، این گزارش را در رابطه به واحد های بودجوی که کمتر از چهل فیصد بودجۀ شان را مصرف نموده است، تأیید کردند.
در ادامۀ جلسه، روی تعدیلات در قوانین حقوق و امتیازات معلولین، بازماندگان شهداء و مفقودین که از جانب کمیسیون شهداء و معلولین ولسی جرگه ارسال شده است، بحث صورت گرفت و با در نظرداشت نظریات اعضای کمیسیون، تعدیلات مورد نظر، تأیید گردید.
پیرامون وضعیت و سیستم فعالیت عزیزی بانک نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت که پس از ابراز یک سلسله نظریات، اعضای کمیسیون فیصله نمودند که در یکی از جلسات کمیسیون از رئیس دافغانستان بانک دعوت به عمل آید تا در مورد عزیزی بانک معلومات ارائه کند.
در اخیر اسناد و مکاتیب واصله به کمیسیون مورد بحث قرار گرفت و در زمینه تصامیم لازم اتخاذ گردید.
رئیس و اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه طی یک نشست جداگانه، با یک تعداد از تاجران ولایات مختلف افغانستان، روی مشکلات شان در عرصه های مختلف صحبت و تبادل نظر نمودند.
در این نشست، تاجران مشکلات شان را در رابطه به محصول سه هزار و دوصد عراده موتر وارد شدۀ آنها، با رئیس و اعضای کمیسیون اقتصاد ملی در میان گذاشته و خواهان همکاری کمیسیون گردیدند.
همچنین عرایض شان را در مورد، کتباً به کمیسیون ارائه کردند که در مقابل رئیس کمیسیون اقتصاد ملی در رابطه به حل مشکلات آنان وعدۀ همکاری نمود و فیصله گردید که در زمینه در یکی از جلسات کمیسیون بحث مکمل صورت گیرد.
در جلسۀ کمسیون مبارزه علیه مواد مخدر، مسکرات و فساد اخلاقی به ریاست نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه و با اشتراک رئیس عمومی دارالانشاء و رئیس امور امنیتی شورای ملی، ضمن اتحاف دعا به ارواح شهدای حادثۀ انفجار ماین در ولایت هلمند که در آن اعضای خانوادۀ عبدالودود پوپل عضو این کمسیون به شهادت رسیدند، اعضای جلسه، از ارگان های امنیتی وعدلی کشور خواستند تا هرچه زودتر عاملان این جنایت نابخشودنی را گرفتار نموده وبه پنجۀ قانون بسپارند.
در جلسه، فیصله شد که مراسم فاتحه خوانی شهدای این حادثه به روز چهارشنبه هشت سنبله از ساعت (1:30-3:30 بعد از ظهر) در مسجد جامع عید گاه واقع چمن حضوری شهر کابل برگزارگردد.
اعضای جلسه، به ریاست عمومی دارالانشای ولسی جرگه هدایت دادند تا آمادگی های لازم راجهت برگزاری هرچه باشکوه تری مراسم فاتحه خوانی اتخاذ نماید.
در بخش دوم جلسه، ضمیمۀ شماره چهارم قانون جزا به استثنای بند چهارم، مادۀ دوازدهم و سند همکاری های دراز مدت میان جمهوری اسلامی افغانستان و استرالیا پس از غور و بررسی مورد تأیید قرار گرفت.
در جلسۀ کمسیون مواصلات و مخابرات، انرژی و آب، امور شهرسازی و امور شاروالی ها به ریاست قیس حسن، طبق آجنداء در رابطه به دو فقرۀ ایزادی در مادۀ پنجا و نهم قانون تنظیم خدمات مخابراتی بحث صورت گرفت که در نتیجه اصل متن مادۀ دهم و فقرۀ ایزادیی در مادۀ پنجا و نهم آن، به اکثریت آراء مورد تأیید اعضای کمسیون قرارگرفت و جهت وضاحت بیشتر در مورد این دو ماده، فیصله گردید تا در جلسۀ چهاردهم سنبلۀ سال جاری از مسئولین ادارۀ اترا دعوت به عمل آید. موضوع، کتباً به آن مرجع راجع گردید.
در ادامه، پیرامون سند همکاری دوجانبه میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و دولت آلمان بحث صورت گرفت که با اکثریت آراء این سند مورد تأیید قرارگرفت.
در جلسۀ کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی به ریاست کمال ناصر اصولی و با اشتراک وزیر اطلاعات و فرهنگ، نخست مطابق مادۀ شانزدهم قانون اساسی در رابطه به حفظ مصطلحات ملی، در مورد استفادۀ بعضی از  اصطلاحات مخالف آن توسط شبکه های تلویزیونی، بحث صورت گرفت و  فیصله به عمل آمد تا از این به بعد همۀ رسانه ها به خاطر حفظ وحدت ملی بین اقوام کشور از اصطلاحات ملی استفاده نمایند.
در بخش دیگر جلسه، اعضای کمیسیون روی نام گذاری جاده یی در شهر مزار شریف بنام دیپلوماتان ایرانی و نوشتن لوحه ها  به زبان انگلیسی در شهر ها،  بحث نمودند که وزیر اطلاعات و فرهنگ در رابطه به نام گذاری جادۀ دیپلوماتان ایرانی وعده سپرد تا عنقریب  برای روشن شدن موضوع به ولایت بلخ سفر نموده و گزارش رسمی  را به دسترس این کمیسیون قرارا خواهد داد. وی همچنان وعده سپرد تا در یک ماه آینده تمام لوحه های شهر را كه به زبان انگليسي است به زبان های پشتو  و دری مبدل خواهد کرد.
قابل ذکر است که در این جلسه، رئیس کمیسیون مصئونیت وکلاء از  بعضی وزرا شکایت داشت  که در زمینه تصامیم لازم اتخاذ گردید.
در جلسۀ کمیسیون صحت، جوانان، تربیت بدنی، کار و کارگر به ریاست داکتر نقیب الله فایق، پیرامون وضعیت صحی در کشور و شکایات واصله از جانب مریضداران در مورد عدم موجودیت ادویه و مواد لابراتواری در شفاخانه های کابل، بحث و بررسی صورت گرفت و در قسمت نظارت از شفاخانه ها تأکید به عمل آمد.
اعضای کمیسیون در مورد منع کشیدن سگرت در جاهای ممنوعه نیز صحبت نمودند و فیصله کردند تا مسئولین وزارت صحت عامه و وزارت عدلیه در جلسۀ هفتۀ بعدی کمیسیون مشوره های لازم را در مورد ارائه نمایند و در نتیجه در قسمت استفاده از سگرت در جاهای ممنوعه،  به اساس صراحت قانون جلوگیری صورت گیرد.
بحث روی قوانین، مکاتیب، تقدیر از ورزشکاران و پلان یک ماهۀ کاری، نیز صورت گرفت و در زمینه تصامیم لازم اتخاذ گردید.
در جلسۀ کمیسیون معلولین، معیوبین، بازماندگان شهداء و بیوه زنان به ریاست سیدحسین عالمی بلخی و با اشتراک وزیر کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین، وزیر امور زنان و رئیس جمعیت هلال احمر افغانی، پیرامون مشکلات فرا روی زنانی که سرپرستی خانواده های شان را می کنند، مخصوصاً آن عده زنانی که به خاطر مشکلات دست به تکدی می زنند و نیز در مورد تشخیص گدایان حرفه یی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در جلسه، پس از صحبت و تبادل نظر های مفصل روی این موارد توافق صورت گرفت:
–          پروسۀ جمع آوری متکدیان در داخل شهر مجدداً آغاز گردد؛
–          برای تأمین مالی این پروسه، بودجۀ مورد نیاز باید از طرف کمیسیون اختصاصی پیشنهاد و از مقام ریاست جمهوری تمویل آن تقاضا گردد؛
–          طرح ایجاد خانۀ سالمندان به کمک جمعیت هلال احمر افغانی برای نگهداری و مواظبت از قشر سالمند جامعه عملی گردد؛
–          کمپاین کنترول جمعیت و مبارزه با افزایش جمعیت برای جلوگیری از ایجاد نا هنجاری های اجتماعی با همکاری علما و وزارت حج و اوقاف راه اندازی شود؛
–          به خاطر ایجاد اشتغال برای قشر اناث در همکاری با وزارت تجارت و صنایع و تجار ملی تلاش صورت گیرد؛
–          قوانین کمک کنندۀ چون قانون منع تکدی، قانون خانواده، قانون جلوگیری از مصارف گزاف و قانون افراد بی بضاعت باید هرچه زودتر تصویب شود؛
–          برنامه های مصئونیت اجتماعی با حمایت بودجوی ملی ایجاد گردیده و فعالیت های انجوهای مربوط به زنانی که خود سرپرست اند و افراد بی بضاعت مورد بررسی قرار گیرد؛
–          با استفاده از تبلیغات در رسانه ها توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و خطبه های ائمۀ مساجد، آگاهی عامه در مورد منع تکدی گری بالا برده شود؛
–          تیم های سازمان دهندۀ تکدی گری توسط ارگان های کشفی شناسایی و مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار گیرند؛
مقام های اشتراک کننده در جلسه، وعده سپردند که برای عملی نمودن این موارد، تلاش خواهند کرد.
در بخش دیگر جلسه، شماری از معلولین اشتراک نموده، مشکلات و شکایات شان را مطرح کردند و از اعضای کمیسیون تقاضا نمودند تا در حل آن همکاری نمایند.
اعضای کمیسیون نیز به آنان وعده نمودند که به خاطر حل مشکلات آنان از هیچ گونه تلاش دریخ نخواهند کرد.
در اخیر، مکاتیب و عرایض واصله به کمیسیون بررسی گردید و نیز مشکلات معلولین جهت رسیدگی به مراجع مربوط ارجاع شد.
در جلسۀ کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست به ریاست عبیدالله رامین، نخست روی سند همکاری درازمدت و فراگیر میان جمهوری اسلامی افغانستان و آسترالیا، موفقتنامۀ همکاری دوجانبه میان  جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری فدرال آلمان، موافقتنامۀ تأسیس اکادمی بین المللی ضد فساد بحث صورت گرفت  که پس از ابراز  نظر اعضای کمیسیون، تمامی این سندها به اتفاق آراء مورد تأیید قرار گرفت.
سپس، روی پروتوکل کیوتو در مورد کنوانسیون تغییرات اقلیم بحث شد و پس از تأیید اعضای جلسه؛ تصمیم گرفته شد که این سند  جهت نظر خواهی به کمیسیون های دایمی ولسی جرگه ارسال گردد.
در بخش دیگر جلسه، روی گزارش نهایی سند قطعیۀ سال 1389 از وزارت خانه هایی که کمتر از 40 درصد بودجۀ انکشافی شان را مصرف نموده اند، بحث شد و اعضای کمیسیون از فعالیت شبا روزی کمیسیون مالی و بودجه در این زمینه، ابراز قدر دانی کردند.
اعضای کمیسیون همچنین به تمامی واحدهای بودجوی هشدار دادند که در جهت شفافیت مصارف بودجۀ شان در سطح ولایات اقدام جدی و به موقع نمایند تا تطبیق بودجه از دید مردم پنهان گذاشته نشود.
در اخیر جلسه، اعضای کمیسیون طرح قانون احصائیه و تعدیلات پیشنهادی کمیسیون مربوط را به بحث گرفته، یک سلسله تعدیلات را پیشنهاد نمودند و جهت طی مراحل بعدی خواهان ارسال آن به کمیسیون اختصاصی شدند.
در جلسۀ کمیسیون مصئونیت، امتیازات و حقوق وکلاء به ریاست شریف الله کامه وال، روی گزراش و نظریات کمییسون های دایمی ولسی جرگه پیرامون طرح تقنینی اعضاء که جهت نظر خواهی به آن کمیسیون ها ارسال گردیده بود، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و فیصله شد تا جهت بحث بیشتر به خاطر غنامندی هرچه بیشتر این طرح، جلسۀ مشترک با سایر کمیسیون های ولسی جرگه دایر گردد.
در جلسه روی تهیه و تدارک و چگونگی سفر های خارجی اعضای ولسی جرگه نیز بحث  و تبادل نظر صورت گرفت وفیصله گردید تا در یکی از جلسات کمیسیون، وزیر امور خارجه همراه با مسئولین مربوط، در زمینه به کمیسیون معلومات ارائه نمایند.
در ادامه، سند همکاری های دراز مدت میان جمهوری اسلامی افغانستان و کشور آسترالیا به بحث گرفته شد و ادامۀ آن به جلسۀ بعدی واگذار گردید.
در اخیر، اسناد و مکاتیب وارده به کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و به مراجع مربوط راجع شد.
در جلسۀ کمسیون تفتیش مرکزی ونظارت بر اجرای قانون به ریاست عبدالحفیظ منصور، در مورد تعدیلات پیشنهادی مشرانو جرگه در طرح قانون ادارۀ عالی تفتیش بحث صورت گرفت و کمسیون پیشنهاد نمود تا هیئت مشترک در زمینه تشکیل گردد.
سپس، عریضۀ عبدالکریم عزیزی کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر با حضور عارض بررسی شد. موصوف شده است که کمسیون مستقل حقوق بشر، وی را بدون دلیل از حضور در جلسات هیئت رهبری آن کمسیون منع نموده و آدرس ایمیل وی را نیز مسدود کرده است.
بر اساس شکایت وی، رئیس کمسیون مستقل حقوق بشر پروژهای ارتقای ظرفیت کارمندان آن کمسیون را به مبلغ هنگفت به مؤسسۀ شخصی خویش واگذار نموده و نیز در استخدام افراد، قوم گرایی نموده است.
وی اظهارداشت که در زمینه به مراجع عدلی وقضایی و شورای ملی  به صورت مکرر مراجعه نموده؛ اما هیچ جوابی از این نهاد ها دریافت نکرده است و این مراجع، عدم توانایی شان را در قسمت رسیدگی به این مشکل درکمسیون مستقل حقوق بشر، ابراز نموده اند.
پس از استماع شکایات و ادعاهای وی، اعضای کمسیون فیصله نمودند که گفته های مطرح شده، تا بررسی نشدن دقیق موضوع، در حد یک ادعا بوده و مبین هیچگونه واقعیت بوده نمی تواند. کمیسیون، بررسی و ارزیابی صحت و سقم موضوع را به جلسۀ آینده موکول کرد.
در ادامه، عریضۀ یکتعداد از محصلین پوهنتون تعلیم و تربیۀ بامیان که بر اساس رقابت آزاد در بورسیه پذیرفته شده بودند؛ ولی پس از مراجعه به وزارت تحصیلات عالی با بی تفاوتی از سوی آن وزارت مواجه شده اند، مورد  بررسی قرار گرفت و فیصله شد تا در زمینه، وزارت تحصیلات عالی توجه نموده و از اجراآت خویش به این کمسیون گزارش دهد.
در اخیر جلسه، سند همکاری میان دولت جمهوری اسلامی  افغانستان و دولت آلمان مورد بحث قرار گرفت و تأیید شد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا