سیاست

چین برتوجه بیشتر جامعه جهانی درمورد افغانستان تاکید دارد

کابل باختر/ 30/ سنبله
نماینده چین درسازمان ملل متحد باردیگر حمایت کشورش را از پروسه صلح و بازسازی افغانستان تکرار نمود.
به گزارش آژانس باختر ، لیوجیه ئی نماینده چین در سازمان ملل از شرکت فعالانه و افزایش کمک اقتصادی درروند بازسازی افغانستان سخن گفت او که درشورای امنیت سازمان ملل متحد سخن میگفت اظهار داشت افغانستان در شراط سخت از جمله روند انتقال مسوولیت های امنیتی انتخابات ریاست جمهوری و گرفتن مسوولیت امنیتی کشور روبرو است و دولتمردان این کشور با درایت و هوشیاری توجه جامعه جهانی و بخصوص کشور های همسایه را جلب نموده تا آنان را دراین روند شریک سازند.
این تحرک دولت افغانستان زمینه آن را مساعد ساخته تا همسایه ها اختلافات را کنار گذاشته همکاری شان را طور صادقانه ادامه دهند تا دریک همسویی جهانی افغانستان به سوی ترقی رهنمون شود.
مقامات دولت اسلامی افغانستان از ادامۀ مشارکت چین دربازسازی افغانستان استقبال مینمایند و اذعان میدارند که چین یک قدرت اقتصادی درجهان است میتواند نقش منطقویی مهم را بخصوص درافغانستان ایفا نمایند.
قبلاً رییس جمهور چین از نقش کشورش درتوسعه اقتصادی افغانستان سخن گفته بود و این درحالیست که سفیر جدید چین در کابل حین ملاقات با حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی از پیشرفت روند صلح و بازسازی افغانستان حمایت کرد.
همچنان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که چین یکی از اعضای آن میباشد مصمم است تا نقش مهمتری را دربازسازی افغانستان ایفا نمایند.
از طرف دیگر این کشور روابط نزدیک که با پاکستان دارد میتواند مقامات پاکستانی را در راستای تامین و اعادهءصلح در افغانستان کمک کند.
تاج محمد اکبر استاد پوهنتون کابل و آگاه امورسیاسی و اقتصادی دررابطه به اظهارات اخیر نماینده چین در سازمان ملل متحد به خبرنگار آژانس باختر گفت ، سرمایه گذاری چین در بخش استخراج معادن نفت و گاز درافغانستان ، احداث خط آهن و جاده های افغانستان زمینه یی اشتغال زایی  را بوجود آورده واز طریق سرمایه گذاری نقش موثری را در افغانستان ایفا  مینماید.
وی تاکید داردکه دولت مردان افغانستان باید هرچه بیشتر توجه شانرا به این امر معطوف داشته درتامین امنیت نقش فعالتری انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا