جامعه

جلسه توجیهی علما در آستانه محرم الحرام و دهه عاشورا برگزار شد

کابل 11میزان باختر
جلسه توجیهی علمای اعلام و خطبا وائمه  مساجد و حسینیه ها و شخصیت های سیاسی و علمی در اقامتگاه حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر، در این جلسه صدها تن  از علما، خطبای حسینیه ها، ائمه مساجد، طلاب و شخصیت های علمی و سیاسی کشور شرکت کرده بودند. نخست استاد مبلغ ناهوری به ایراد سخن پرداخت و تجمع علمای اعلام و شخصیت های سیاسی و علمی و مشوره آنان را پیرامون چگونه برگزار شدن مراسم عاشورای حسینی مهم و مفید ارزیابی نمود. مبلغ ناهوری گفت که قیام امام حسین (ع) پیام عدالت خواهی، امنیت طلبی، خودسازی و عبادی دارد.
پس از آن حضرت آیت الله واعظ زاده بهسودی به ایراد سخن پرداخت و سنگر منبر و محراب را از مهمترین سنگرهای مبارزه و تبلیغ یاد نمود. آیت الله واعظ زاده بهسودی گفت که خطبای حسینیه ها در ایام محرم الحرام و دهه عاشورا باید اسلام را در بستر عاشورا به گونه ای که از آسمان نازل شده است تبلیغ نمایند.
واعظ زاده از علما و خطبا خواست تا چهره انسانی اسلام را بیشتر و بیشتر هویدا سازند و نیز قیام عاشورای حسینی را که قیام اسلامی، انسانی و اصلاحی است لحاظ نمایند.
آیت الله واعظ زاده بهسودی تاکید کرد که قیام حسینی نباید به گونه جدا از سایر قیام ها و نهضت های اسلامی بررسی گردد چون به گفته او قیام حسینی جدا از قیام ها و حرکت های اصلاحی چون قیام حسنی و حرکت اصلاحی علوی و قیام صادقین نیست.
به باور واعظ زاده تمام قیام ها و حرکت های اصلاحی نهضت های اسلامی مجموعه به هم پیوسته ای است که سیاست اسلام را که هدف آن تربیت و تکامل انسانها و رشد و تعالی جبهات انسانی و اصلاحی می باشد به نمایش می گذارد.
سپس محمد محقق معاون ریاست اجرائیه سخنرانی نمود و از حضور شکوهمند مبلغان و واعظان اسلامی در آستانه ماه محرم الحرام قدردانی کرد.
محقق گفت که برگزاری کلاس های اسلام شناسی برای جامعه اسلامی هزینه هنگفتی را تحمیل خواهد کرد اما امام حسین (ع) تریبیونی تبلیغ دین مقدس اسلام را به گونه رایگان، در اختیار جامعه اسلامی قرار داده است. معاون ریاست اجرائیه گفت که در ایام عاشورا علما در سراسر جهان از اسلام می گویند و به بهانه گرامی داشت از قیام امام حسین (ع) در حسینیه ها و منبرها از ابعاد دین مقدس اسلام و احکام اسلام سخن می زنند.
معاون ریاست اجرائیه از علما خواست تا ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) را برای مردم مطرح نمایند و بعد سیاسی قیام عاشورا و دیگر نهضت های اسلامی را در حال حاضر برای مسلمانان در افغانستان و جهان حائز اهمیت دانست.
اوگفت که اهداف تبلیغ باید مشخص باشد و نیز باید دانست که دراین برهه از زمان در کشورهای اسلامی چگونه باید تبلیغ کرد. استاد نهضت های اسلامی را از آغاز ظهور اسلام تا کنون به بررسی گرفته و اسلام را به عنوان مکتب نجات بخش در سطح جهان مطرح کردند.
معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان گفت که از چهار دهه به این سو به یمن تلاشهای مبارزان اسلامی حکومت های اسلامی در برخی از کشورها روی کار آمد و در افغانستان نیز یک حکومت اسلامی به پیروزی رسید. استاد محقق گروه های افراطی و تکفیری را دست ساخته های سازمانهای جاسوسی دانسته تاکید کرد که این گروه های افراطی و تکفیری پیشمرگان دشمنان دین مقدس اسلام اند. استاد محقق گفت که دشمنان اسلام با بوجود آوردن این گروه ها در تلاش مصروف ساختن مسلمانان و افزایش دشمنی ها میان مسلمانان و نیز به نمایش گذاشتن چهره خشن از اسلام و ترویج اسلام هراسی در جهان است.
سرانجام این جلسه توجیهی با روضه خوانی و دعائیه حجت الاسلام و المسملین جناب آقای محمد رضا مظفر به پایان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا