سیاست

نشست سه جانبۀ افغانستان، فدراتیف روسیه و آمریکا ، برگزار شد

کابل 27 جوزا باختر
به تعقیب تلاش های حکومت افغانستان که به خاطر تقویت بیشتر پشتیبانی از روند صلح و به ویژه تقویت وفاق منطقه یی و بین المللی برای آغاز زود هنگام مذاکرات بین الافغانی جریان دارد، افغانستان، روسیه و ایالات متحده نشست سه جانبه برگزار کردند.
به گزارش آژانس باختر ؛
در این نشست سه جانبه، که از طریق ویدیو کنفرانس و به دعوت محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان شام دیروزبرگزار شد، ضمیر کابلوف فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه برای افغانستان و  زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجۀ امریکا برای روند صلح افغانستان شرکت کردند.
نمایندگان سه کشور در این نشست تعهد خودرا مبنی بر حمایت از تلاش های صلح به مالکیت و رهبری افغانان و همچنان دوام حمایت از تلاش ها مبنی بر تحفظ دست آوردهای ۱۹ سال گذشته تکرار کردندو در خصوص 5 مورد که ذیلا ذکر شده است موافقه کردند.
۱-  دولت های روسیه و ایالات متحده از تعهد و پیشرفت دولت افغانستان در خصوص رهایی زندانیان طالب که یک اقدام مهم به خاطر آغاز  زود هنگام مذاکرات بین الافغانی دانسته می شود، استقبال می کنند .
هر سه طرف همچنان از طالبان خواستند که با آزادی زندانیان حکومت افغانستان مطابق به توافق شان در  مذاکرات دوحه ، به اقدام دولت افغانستان پاسخ مثبت دهند.
۲-  با توجه به اهمیت ایجاد یک محیط مثبت برای مذاکرات برنامه ریزی شده بین الافغانی، هر سه طرف به خاطر ایجاد اعتماد خواستار کاهش چشمگیر خشونت های جاری شدند.  پیشنهاد دولت افغانستان برای ایجاد ساختاری جهت نظارت بر اجرای توافق نامه کاهش خشونت و همچنان در کل اطمینان سازی از مسوولیت پذیری متقابل در  روند صلح ، گام مثبت و مؤثر است.
۳-  شرکت کنندگان در این نشست از آمادگی هر دو طرف برای آغاز زودهنگام مذاکرات بین الافغانی و علاوه بر آن برای دیدار مقدماتی هیئت های دو طرف به خاطر توافق بر اجندای نشست و اقدامات بعدی که باید برگزار شود، استقبال کردند.
طبق توافق دوحه مذاکرات برای دستیابی به آتش بس دایمی و جامع در  صدر اجندای نشست بین الافغانی قرار خواهد داشت.
۴-  سه طرف در مورد اهمیت همکاری های منطقه یی و بین المللی که به عنوان سنگ بنای موفقیت در مذاکرات بین الافغانی و در نهایت کلید موفقیت روند صلح شمرده می شود، با در نظرداشت این مفهوم طرفین خواستار مشاورت بیشتر از طریق چینل های موجود یا نو منطقه یی و بین المللی برای تقویت بیشتر اجماع منطقه یی و بین المللی به خاطر حمایت از روند صلح شدند.
۵-  افغانستان ، روسیه و ایالات متحده توافق كردند كه در چارچوب این جلسه مجدداً با هم دیدار كنند تا در مورد روند پیشرفت مذاكرات بین الافغانی صحبت كنند. برنامه و سایر جزئیات جلسه سه جانبه بعدی از طریق مجاری دیپلوماتیک تصمیم گیری می شود.
احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا