جهان

چین میلیاردها دالر در تاسیسات هسته ای پاکستان هزینه میکند

بیجینگ – وی او اینیوز – ۶ جدی
چین ۶،۵ ملیارد دالر را برای  اعمار یک پروژه هسته ای عمده در شهر کراچی، پاکستان تعهد کرده است.
ماه گذشته نواز شریف، صدراعظم پاکستان سنگ تهداب این پروژه را که هزینه آن ۹.۵۹ ملیارد دالر تخمین شده است، گذاشت اما مقام های پاکستانی در مورد اینکه این هزینه را چگونه تمویل خواهند کرد حرفی به میان نیاورده اند.
اسناد سرمایه گذاری که توسط خبر گزاری رویترز دیده شده است نشان میدهد که شرکت ملی هسته ای چین وعده کرده که یک قرضه حداقل ۶.۵ ملیارد دالری را برای تمویل این پروژه که شامل دو ریکتور هر یک با ظرفیت ۱۱۰۰ میگاوات برق میباشد، به پاکستان پرداخت کند.
انصار پرویز، رئیس کمیسیون انرژی اتمی پاکستان  گفت که چین اطمینان کامل دارد پاکستان قادر به نگهداشت این نیروگاه ها میباشد و این دو نیروگاه جدید بزرگتر از تمام نیروگاه های هسته ای است که در پاکستان فعال است.
پاکستان نیروی هسته ای را راه حلی برای کمبود برق در آن کشور میداند، در حال حاضر پاکستان قادر به تولید ۱۱ هزار میگاوات برق میباشد در حالیکه نیازمندی کشور ۱۵ هزار میگاوات است، به همین علت در بسیاری نقاط پاکستان فقط نیم روز برق است و اقتصاد آن کشور از این ناحیه شدیداً صدمه دیده است. پاکستان امیدوار است تا سال ۲۰۵۰، بیشتر از ۴۰ هزار میگاوات برق را از طریق نیروگاه های هسته ای خود تولید کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا