تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیر حكومتی درپایتخت سه شنبه 22 حمل

 

كابل باختر/ 22/ حمل

شماری از روزنامه های چاپی غیر حكومتی در پایتخت كه بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی دركشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویدادهای جاری كشور و منطقه نشر كرده اند.

 روزنامه انصاف در شماره امروزی ازقول حامدكرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان كرده است ، دولت باید ثابت كند كه حافظ مردم افغانستان می باشد.

 این روز نامه در یاد داشتی نوشته : نیروهای امریكایی به هیچ قیمتی حاضر به واگذاری كامل عملیات های شبانه به نیروهای افغان نیستند زیرا این امر به آنها اجازه می دهد تا كاری را درروز نمی توانند انجام دهند درشب انجام دهند . جدااز اینكه این عملیات باسنت ها و هنجار های اجتماعی جامعه افغانی نیز در تضاد و تعارض است.

 ازنظر حقوق بین الملل ناقض حاكمیت ملی افغانستان ، از نظر حقوق داخلی منحل نظم عمومی و امنیت عامه از نظر حقوق مدنی ، تجاوزبه حریم خصوصی افراد و هتك حرمت خانواده ها و زنان و از نظر حقوق جنگ ناقض مفاد كنوانسیون ژینو و دیگر معاهدات بین المللی است انصاف همچنان درصفحه اول نوشته كه برای سومین باربودجه ملی سال 1391 از سوی مجلس نماینده گان رد شد.

 به همین ترتیب روزنامه انصاف دربرگهای دگر شماره امروزی سایر مطالب را نشر كرده است.

 اما روز نامه شاخص در صفحه اول زیر عنوان ،آیاماهیت پیمان استراتیژیك ، تغییر كرده است نوشته ، سرانجام كنترول حملات شبانه به نیروهای افغان سپرده شد .حملات شبانه نیروهای خارجی به بهانه دستگیری و مقابله با نیروهای تعارض مسلح افغان كه در جریان آن به كرات حریم خصوصی خانواده ها نقض و عنعنات ملی نادیده گرفته شده بود یكی از موارد اختلاف میان دولت افغانستان و مقامات امریكا میبود رییس جمهور محترم در این باره با اتخاذ موضعی عزتمندانه بارها مصرانه خواستار توقف این قبیل حملات گردیده بود درجریان این حملات كه شب هنگام نیروهای امریكایی از زمین و هوا و در ودیوار وارد خانه های مردم شده شروع به تفتیش بازداشت و حتی قتل مردم میگردند.

ازمواردی بود كه باعث ایجاد فاصله میان مردم و حكومت شده و طالبان نیز با ایفای نقشی سودجویانه ازآن به عنوان مصداقی برای دست نشانده خواندن دولت افغانستان بهره می بردند.

شاخص درصفحه اول همچنان زیر عنوان هدر رفتن ملیارد ها دالر در جاده های كشور نوشته عبور و مروری هرچند اندك در راههای ارتباطی میان شهر های مهم افغانستان بسیاری از اوقات بارها و بارها مدت زمان بیشتری را نسبت به مدت استاندارد آن را بر می گیرد . چنین معضله ای حتی در مسیر هایی كه ده سال گذشته و با صرف بودجه های هنگفت اعمار و قیر ریزی شده اند نیز وجود .

شاخص در دیگری صفحه های شماره امروزی به نشر سایر مسایل پرداخته است.

 سخن جدید برگ نخست شماره امروزی با مطلبی زیر عنوان برای دومین بار با كارت سرخ نماینده گان به بودجه ملی سال 1391 آغازكرده و نوشته مجلس نماینده گان درجلسه عمومی روز گذشته برای دومین بار طرح بودجه مالی سال 1391 را پس از بحث و رایزنی ردكردند.

طرح بودجه مالی 1391 برای دوبارپس از ارسال دوباره از سوی وزارت مالیه ، دریك كمیسیون ویژهء متشكل از نماینده گان مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

توزیع گندم به شهروندان غزنی مطلب دیگر است كه روز نامه سخن جدید درصفحه اول نشر كرده است.

 افغان سازی عملیات شبانه راه ناهموار پیمان راهبردی دست فروشان ، سازماندهی به جای برخورد از جمله مطالب دیگری میباشندكه سخن جدید درصفحه اول نشر كرده است.

 این روزنامه همچنان خبرداده كه وزارت تحصیلات عالی به دختران بازمانده ازكانكور كمك میكند و درصفحه اخیر زیرعنوان زخم های مخفی نظامیان انگلستان نوشته : یك روزنامه انگلیسی با اعلام افزایش تكان دهنده بیماری های روانی میان نظامیان انگلیسی به زخم های مخفی این نظامیان اشاره كرده و نوشته كه 9 هزار نظامی قربانی پنهان جنگ های انگلیس درعراق و افغانستان هستند.

 روزنامه وحدت در صفحه اول نوشته كه دانش آموزان كابل با استراتیژی مبارزه با فساد اداری آشنا می شوند و درمطلب دیگر زیر عنوان قتل مرموز دو خواهر جوان درشهر هرات نوشته : دو خواهر درشهر هرات به گونه ای مرموزی از سوی مردان مسلح ناشناس با شلیك گلوله به قتل رسیدند.

 وحدت در سرمقاله ای خود نوشته كه افغانستان پس از سال 2014 به كدام طرف حركت خواهد كرد ؟ آیا مامن ملجا دو باره ی تروریست های بین المللی خواهد شد ؟ آیا دست آوردهای ده ساله درحوزه آزادی بیان و مطبوعات و رسانه ها دفن خواهد شد؟ آیا سنگرها قومی دوباره فعال خواهند شد. آیا توتالیتاریزم دهان خواهد گشود و آزادی های مدنی را دوباره خواهد بلعید ؟ آیا سرنوشت سیاست كشور به دست كشورهای همسایه سپرده خواهد شد؟

آیا باردیگر كابل به دست گروه های سیاسی جناحی دست به دست خواهد شد ؟ آیا بحران افغانستان درس عبرتی برای كشور های منطقه خواهد شد.

پرسش هایی از این دست امروزه در ذهن پرسشگرهر شهروند افغانستانی مطرح است كه باید از نظر آگاهان سیاسی دور نگه داشته نشود.

اماروزنامه ماندگار صفحه اول باهشدار والی نورستان آغازكرده و نوشته : 400 مامور محاصره شده دولت در خطر مرگ قراردارند.

به نوشته این روزنامه ، یك قطعه 600 نفری امر به معروف و نهی از منكر كه به " سیاه پوشان " مشهور هستند تحت رهبری و سازماندهی " كرلی میز" كه فرمانده ای اس ای پاكستان میباشد در تلاش به اشغال تمامی مناطق كامدیش و از بین بردن 400 نفری است كه از قریه كامدیش دفاع میكنند.

ماندگار از قول معین وزارت مالیه نوشته كه نماینده گان مجلس خواهان افزایش معاش شان شده اند.

ماندگار درمطلب دیگر از قول شماری از اعضای شورای سراسری علما افغانستان نوشته كه سفر به خارج مفكوره علما را تغییر داده است.

به نوشته این روزنامه شماری از اعضای شورای علمای افغانستان كه اخیرا"ً به هند و مالیزیا سفر كرده اند می گوینداین سفرها تفكر شان را تغییر داده است.

 به همین گونه ماندگار در مطلبی زیر عناوین اتهام امنیت ملی بر برخی رسانه ها ، حامد كرزی حاكمیت ملی ثبت شده را نیز نشر كرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا