سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری و خادم حرمین شریفین بر گسترش مناسبات و همکاری های دو جانبه، تاکید کردند

کابل باختر 4 سنبله
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روزگذشته در ضیافتی که به افتخار وی و هیئت همراهش از سوی خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز ترتیب شده بود و در آن شمار دیگری از مقامات عالی رتبۀ عربستان سعودی نیز حضور داشتند، اشتراک کرد.
خادم حرمین شریفین با استقبال گرم از رییس جمهوری و هیئت همراهش، گفت از حضور شما در عربستان سعودی خرسندم و سفر شما در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور ممد واقع شد.
پادشاه عربستان سعودی همچنان صدمین سالگرد استقلال افغانستان را به رییس جمهوری و مردم افغانستان تبریک گفت و این را برای افغانستان افتخار دانست که استقلال خویش را جشن می گیرد. وی ابراز آرزومندی کرد که در افغانستان صلح و ثبات دایمی تامین شود و جنگ پایان یابد.
خادم حرمین شریفین گفت که عربستان سعودی تمام حملات تروریستی را که در آن افغان‌ها جان های شان را از دست می دهند، شدیداً تقبیح می کند و در راستای مبارزه با تروریزم و خشکانیدن ریشه های این پدیده، در کنار مردم افغانستان قرار دارد. وی افزود: من وضعیت افغانستان را از نزدیک دنبال می کنم و از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می کنم
ملک سلمان افزود که کشورش برای بهبود زندگی افغانان آرزوی همکاری بیشتر دارد. وی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را که افغانان  درآن آینده شان را تعیین می کنند، مهم دانست و به گفته وی، این انتخابات زمینۀ صلح پایدار را در افغانستان فراهم خواهد کرد. 
وی ابراز آرزومندی کرد که با بهبود روابط و همکاری ها میان افغانستان و پاکستان، امنیت، ثبات و انکشاف منطقه بیشتر شود و افزود که این دو کشور مسلمان باید مشترکاً کار کنند و عربستان سعودی آمادۀ هر گونه همکاری در این خصوص است.
در مقابل، رییس جمهوری از استقبال و مهمان نوازی گرم خادم حرمین شریفین و اینکه قلباً با افغانستان نزدیکی دارد، تشکر کرد و گفت که عربستان سعودی با مقام و منزلت خاصی که دارد، برای تمام جهان اسلام به ویژه مردم افغانستان از جایگاه خاص برخوردار است.
رییس جمهوری به منظور گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری های دوجانبه با عربستان سعودی، بر سرمایه گذاری آن کشور در عرصه های انکشافی، تجارتی و اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی به افغانان مقیم آن کشور تاکید کرد و آن را برای امنیت و ثبات افغانستان مهم دانست.
رییس جمهوری، تروریزم و افراطیت را خطر بزرگ برای امنیت و ثبات افغانستان، عربستان سعودی و تمام منطقه و جهان دانست و بر تلاش و مبارزه مشترک تمام کشورها در راستای سرکوب تروریزم تاکید کرد.
در اخیر این دیدار، خادم حرمین شریفین گفت که عربستان سعودی از برگزاری روند ملی انتخابات افغانستان حمایت می کند و افزود: برای تمام نهادهای عربستان سعودی وظیفه می دهم تا در راستای همکاری ها و سرمایه گذاری در افغانستان، با حکومت این کشور به گونه مشترک کار کنند و در این زمینه ها اقدامات عملی کنند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا