سیاست

رییس اجراییه کشور با وزير دولت در امور خارجى هند دیدار نمود

کابل باختر 24 قوس
دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه دیروز در شهر ژانگ ژوی جمهوری خلق چین پیش از آغاز نشست رسمی چهاردهمین اجلاس نخست وزیران سازمان شانگهای با ویجی کمار سینگ وزير دولت در امور خارجى هندوستان دیدار و گفتگو نمود.
به گزارش آژانس باختر، در این دیدار ، بهبود و افزایش روابط میان دو کشور به بحث گرفته شد و همچنان آنان در مورد مبارزه با چالش های جدید و استفاده از فرصت های نو گفتگو نمودند.
دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه در این ملاقات از کمک هایی که کشور هند در سال های گذشته در بخش های ملکی و نظامی با افغانستان نموده ابراز امتنان نموده و از هندوستان به عنوان همکار خوب مردم و دولت افغانستان یاد نمود.
وی همچنان کمک چرخبال هایی را که دولت هند به منظور تقویۀ نیروهایی هوایی افغانستان نمود ، برای توسعه و تحکیم روابط دو جانبه گام اساسی و مهم عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد تا در آینده هم این همکاری ها ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به گروه تروریستی داعش گفت که متاسفانه خطر های جدیدی در منطقه ایجاد گردیده و ایجاب می کند که با این تهدیدها و خطرات به صورت مشترک مبارزه صورت گیرد.
دکتور عبدالله عبدالله علاوه کرد که با وجود چالش هایی که افغانستان و منطقه را تهدید می نمایند ، فرصت های کلان اقتصادی هم موجود است که از این میان می توان از بندر چاه بهار و جاده زرنج – دل آرام یاد نمود که فرصت های کلان اقتصادی ، ترانزیتی و تجارتی را با خود دارد و باید به صورت درست و مناسب به آن پرداخته و استفاده شود.
رییس اجراییه کشور موضوعات مطرح شده در کنفرانس قلب آسیا که اخیرا در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگذار گردید و از تعهداتی که در باره عملی شدن این موضوعات صورت گرفت و همچنان آغاز پروژه تاپی را برای ثبات و انکشاف اقتصادی منطقه مهم ارزیابی نمود.
ویجی کمار سینگ وزير دولت در امور خارجى هند در دیدار با رییس اجراییه کشور، از افغانستان به عنوان دوست دایمی و همکار با اعتماد هند یاد نموده و علاوه کرد که آنان تصمیم دارند تا همکاری ها و روابط دوستانه شان با افغانستان را بیشتر نموده و گسترش دهند.
وی گفت که ایجاب می کند که برای افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی هر دو کشور به صورت مشترک و همچنان برای استفاده مناسب و اساسی از فرصت های پیشرو به صورت مشترک زمینه ها را مساعد نمایند.
وی گفت: افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی می تواند هر دو کشور را برای اهداف مشترک خود رسانده و زمینه های مناسب برای استفاده از فرصت های موجود، در منطقه را فراهم کند.
نامبرده به ادامه سخنانش تاکید نمود که کشورش افغانستان را در بخش های امنیتی و نیروهای دفاعی تقویت نموده زیرا به این باور هستند که تقویت نیروهای امنیتی افغان برای تامین صلح و ثبات در منطقه کمک می نماید.
بر مبنای گفته های آقای سینگ تهدیدهایی که جدیداً در منطقه ایجاد گردیده باعث نگرانی است و با آنهم امیدوار هستند که برای مبارزه با این تهدیدها در زمان مناسب اقدامات لازم صورت گیرد تا بیشتر از این درد سر و مشکل ایجاد نکند.ختم/خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا