جامعه

برنامه های امحای ملخ ها در سمنگان ادامه دارند

ایبک باختر 12 ثور
مسوولان اداره زراعت، آبیاری و مالداری سمنگان میگویند، در طی یک ماه گذشته موازی ده هزار هکتار زمین را از وجود ملخ ها پاک کردند.
انجنیر محمداسلم رئیس اداره زراعت که از چگونگی مبارزه علیه این ملخ ها در منطقه دهانه قرن دره ولسوالی حضرت سلطان آن ولایت وارسی مینمود، به آژانس باختر گفت، آنان این مجادله را به تاریخ 9 حمل سالروان به هدف از بین بردن ملخ ها درموازی چهل هزار هکتار زمین درسمنگان آغاز نمودند .
به گفته  او ، آنان توانستند دراین مدت یک هزار وپنجصد لیتر ادویه ضد حشره را به مصرف  رسانده و موازی ده هزار هکتار زمین را از وجود ملخ ها پاک سازی نمایند.
وی گفت، آنان  درسالروان تدابیر جدی رانسبت به سال گذشته اتخاذ نموده وقراراست درسالروان موازی چهل هزار هکتار زمین زراعتی رااز وجود ملخ ها پاکسازی نمایند .
درهمین حال گلاب الدین غیاثی مدیر حفاظت نباتات سمنگان به آژانس باختر گفت، آنان  دراین برنامه نود کارگررا به داخل هشت گروه که درهر گروه یک کارمند فنی  توظیف است باهشت عراده وسایط وهشتادپایه ماشین دواپاشی با مقدار ادویه کافی توظیف نموده اند.
به گفته  وی، این کارگران از مدت یکماه به این طرف مصروف مجادله بوده و این برنامه  الی پانزده هم ماه جوزا ادامه خواهد یافت .
الله مراد باشنده قریه اله شه ولسوالی حضرت سلطان گفت،  از دوازده سال به اینسو که هر سال  مسوولان اداره زراعت زمین های زراعتی ما را دوا پاشی نموده وملخ ها را از بین میبرند.
اما بعد از چندوقت دوباره ملخ ها از ولسوالی خلم ولایت بلخ که همجوار به این منطقه میباشد ، آمده تخم گذاری میکنند.
به گفته وی، تاکنون این ملخ ها به کشت و زراعت آنان کدام خساره وارد نکرده  اما وی به این نظر است که اگر مجادله صورت نگیرد ، این ملخ ها درمدت یک هفته تمامی محصولات زراعتی آنان را از بین میبردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا