سیاست

پاکستان در امتداد سرحد با افغانستان خندق حفر می کند

کابل/اسوشیتید پرس/صدای امریکا/باختر/14 قوس
خندق بزرگ را که پاکستان در امتداد سرحدات مورد منازعه با افغانستان اعمار می کند، حدود 485 کیلومتر طول داشته، مانند دیوار برلین و دیوار کانکریتی که اسراییل را از کرانهء غربی رود اردن جدا می سازد، یک مانع فزیکی را بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.
به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، حکومت های  افغانستان و باشنده گان مناطق همجوار خط دیورند هرگز این سرحد را به رسمیت نشناخته اند. مردم بطور عادی از آن عبور کرده و در برخی موارد در هردو طرف خط دیورند زمین و جایداد دارند.
پاکستان دلیل حفر این خندق را که حدود دونیم متر عمق و سه متر عرض خواهد داشت و در ایالت بلوچستان حفر می شود، جلوگیری از قاچاق و عبور شورشیان و جدایی طلبان می خواند.
سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور بین المللی صدراعظم پاکستان در صحبت با رادیو آزادی گفته است کسانیکه با پاکستان مخالف اند به افغانستان رفته، به ما حمله می کنند که این خندق برای توقف دادن آن ضروریست که به آنجا و به این جا کسی رفته نتواند. ما این خندق را بقدر کافی از سرحد یا خط دیورند به اینسو در ساحه خود حفر می کنیم.
ایالت بلوچستان پاکستان از ده ها سال به اینسو درگیر جنگ های جدایی طلبی با بلوچ هایست که خواستار خودمختاری و سهم بیشتر از منابع گاز، نفت، طلا و مس آن مناطق اند.
قوای سرحدی پاکستان در اعلامیه اخیر خود گفته است که این خندق نه تنها بطور موثر انتقال اسلحه، مهمات و مواد مخدر را کنترول خواهد کرد، بلکه از داخل شدن تروریستان و مهاجرین غیرقانونی هم جلوگیری می کند.
قبل از این در دوران زمامداری جنرال پرویز مشرف نیز مسالهء ایجاد سیم خاردار در امتداد خط دیورند مطرح شده بود که نسبت مخالفت حکومت افغانستان عملی شده نتوانست، اما اینک با وصف خشم و نارضایتی باشنده گان محل، حفر خندق در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا