فرهنگ

سيميناري به خاطر بیست و پنجمین سالروز وفات استاد خلیل الله خلیلی در پروان داير شد

 

چاریکار / باختر/ 29/ میزان

سیمینار یکروزه علمی و تحقیقی به گرامی داشت یاد بود از بیست و پنجمین سالروز وفات استاد خلیل الله خلیلی امروز درولایت پروان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، از شهر چاریکار این سیمینار که در صالون کنفرانس های مقام ولایت به اشتراک زلمی هیوادمل وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور فرهنگی ، هیئت رهبری اکادمی علوم افغانستان ، شاعران ، فرهنگیان کشور و اهل قلم ولایت پروان اشتراک داشتند.

درسیمینار پیام رییس جمهور کشور به مناسبت 25 مین سالروز وفات استاد خلیل الله خلیلی توسط عبدالبصیر سالنگی والی پروان قرائت گردید که در پیام ضمن اظهار قدردانی از والی پروان و ریاست اطلاعات و فرهنگ در قسمتی از آن آمده است .

استاد خلیلی را نه تنهادرکشور ما بلکه درکشورهای منطقه به حیث شاعر نامدار و پرتوان افغانستان می شناسند.

بعداً پیام داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ توسط محمد رستم زاده رییس اطلاعات و فرهنگ ولايت پروان قرائت گردید که در قسمتی از پیام آمده است" وزارت اطلاعات وفرهنگ به تاسی از پالیسی حمایت از مشاعیر بزرگ در سالجاری طی نشستی شانداری در کابل از مقام ادبی و علمی استاد خلیلی یاد بود بعمل آورده و اینکه به همین سلسله مسوولان درولایت پروان نیز در راستای تحقق همین سیاست موفق به یاد بود از این شاعر بزرگ شدند."

 در پیام همچنان آمده که استاد در عصر خود نه تنها در جهت بیداری ، هوشیاری و روشنگری محیط ، پیرامون خود نقش پیشگام داشت بلکه در حوزه ادبیات پارسی مانند ایران ، تاجکستان ، عراق ، هند و پاکستان مخاطبان فراوان داشت.

در تداوم این سیمینار پوهاند محمد حسین یمین استاد دانشگاه زبان و ادبیات پوهنتون کابل ، عطامحمد پويا رییس انستیتوت تحصیلات عالی پروان ، سرمحقق عبدالباری راشد عضو اکادمی علوم افغانستان و چندتن دیگر از قلم بدستان و شاعران مقالات علمی و تحقیقی و اشعارشان را درمورد شخصیت و کارنامه های استاد خلیلی به خوانش گرفتند.

دراخیر سیمینار متذکره از سوی استاد دانش بختیاری مسوول تاریخ نویسی دفتر ریاست جمهوری مثبت ارزیابی گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا