تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت دوشنبه 23 اسد

کابل 23 اسد باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویداد های جاری کشور  ومنطقه نشر کرده اند.

روزنامه آرمان ملی در برگ نخست خبرداده که برنامه حملات رنجیره یی تروریستان در کابل خنثی شد به نوشته این روزنامه : ریاست عمومی امنیت ملی از دو حمله انتحاری برای ساختمان شواری ملی و منزل محمدکریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری درکابل جلو گیری کردند.

آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی زیرعنوان، رئیس جمهور کشور مقصر است نوشته کرده  وآورده است: در حالی که پارلمان کشور درهفته گذشته ، وزیران دفاع و داخله را به بهانه نپرداختن به مقابله با موشک پراگنی های پاکستان به خاک افغانستان، سلب صلاحیت کرد، نظامیان پاکستان، باردیگر حملات راکتی شان را به خاک کشور ما ازسرگرفتند.

به نوشته آرمان ملی دیروز بیش از شصت موشک به افغانستان پرتاب شد، آغاز دوباره حملات موشکی پاکستان به نقاط مرزی افغانستان، نشانه آنست که دولت کنونی افغانستان حتی در زیر چتر حمایت کشور های غربی نیز قادر نیست به آنکشور بگوید: بالای چشم تو ابروست.

آرمان ملی در مطلب دیگر زیرعنوان حکومت و استخبارات پاکستان در راه صلح افغانستان مانع ایجاد میکند. نوشته :حکومت و سازمان استخبارات پاکستان برراه رسیدن به صلح در افغانستان مانع ایجاد میکنند.

گزارشهای رسیده ، آرمان ملی حاکی از آن است که استخبارات وحکومت پاکستان برای ملا عبد الغنی برادر معاون ملاعمر رهبر گروه طالبان و یکی از افراد مهم شورای کویته که درحال حاضردر یک زندان در شهر کراچی به سرمیبرد مواد خوارکی ای را میدهند تا بیماری وی تشدید یافته و به هلاکت برسد.

گزارش حاکیست که این فرد درجه دوم گروه طالبان  از بیماری شکر رنج میبرد و زندان بانان به خاطر این که وی دوسال پیش خود سرانه درمذاکرات صلح باجانب دولت افغانستان در تفاهم رسیده بود، آن را بازداشت کردند و درحال حاضر موادخوراکی به وی میدهند که مریضی شکر وی رادوچند تشدید ساخته و درحال حاضر با مرگ دست پنجه نرم میکند.

آرمان ملی، مطالبی را زیرعناوین ، در روزه گرفتن چه هدفی را دنبال میکنید؟ مردم افغانستان، قربانی سیاست های چند لایه و چند پهلوی زمامداران فساد و سنگ کلان و ارد درشت را نشر کرده است.

روزنامه هشت صبح در صفحه اول نوشته که افغانستان خواستار حل بحران سوریه شد، این روزنامه این  مطلب را در صفحه نهم دنبال کرده است.

هشت صبح در مطلب دیگری در برگ نخست زیرعنوان رییس مجلس سنا از زاخیلوال حمایت میکند، نوشته: فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنا با حمایت از حضرت عمر زاخیلوال وزیرمالیه کشور  که ازسوی اداره  عالی مبارزه  با فساد  اداری به فسادادرای متهم است، میگوید که افرادی با گرفتن پروژه ای تصمیم به شخصیت كشي های افغانستان گرفته اند.

قاتل مربیان نظامی نه بررسی  نه جلوگیری ، عنوان سرمقاله ای شماره امروز هشت صبح است.

نویسنده سرمقاله این روزنامه نوشته: قتل مربیان و نظامیان بین المللی به وسیله کسانی که لباس ارتش و پولیس افغانستان را به تن دارند،به طور نگران کننده ای افزایش یافته است . از آغاز سالجاری میلادی تاکنون، سی و شش مورد ازین رویدادها اتفاق افتاده است. وزارت خانه  های داخله و دفاع همه پس از هررويداد بیانیه میدهند و اعلام میکنند که موضوع بررسی شود اماتاحال نتیجه ای هیچ از آن  «بررسی» منتشر نشده است.

هفتاد طالب کشته و زخمی شدند، کمک یا زده ملیون دالری جاپان به وزارت زراعت ، ریاست امنیت ملی باید تقویت شود از جمله مطالب دیگری میباشد که روزنامه هشت صبح در صفحه های دوم وسوم شماره امروزی نشر کرده است.

سروش ملت در برگ نخست نوشته که لهستان  با همکاری فرانسه و آلمان سامانه دفاع ضد موشکی ایجاد میکند.این روزنامه نیز در مطلب دیگر به مساله اتهامات علیه زاخیلوال توجه کرده و زیرعنوان ، چرا رئیس مجلس سنا از پرونده فساد مالی زاخیلوال دفاع میکند بهمین موضوع پرداخته است.

طرح ترور محمدکریم  خلیلی معاون رئیس جمهور خنثی شد عنوان مطلب دیگری میباشد که روزنامه سروش ملت در کنار مطالب دیگر دربرگ نخست نشر کرده است.

سروش ملت از قول سخنگوی وزارت خارجه کشور  در مطلب دیگری خبرداده که با تمام گروه های مخالف مسلح افغانستان مذاکره صورت میگیرد.

مهاجرت و آواره گی مردم سهم مردم ما از جنگ، مردم بامیان خواهان تامین امنیت راه های منتهی به ولایت شدند. از جمله مطالب دیگری میباشد که سروش ملت در برگ نخست نشر کرده است.

همین ترتیب روزنامه های انصاف، سخن جدید و دیگران در شماره های امروزی یا بانشر مطالب مشابه ای پرداخته اند ویا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا