امنیت

تفسیربرخبر: طالبان دشمنان دیرینه علم و معارف

کابل باختر/ 30/عقرب
گروه طالبان وافرادمسلح وابسته به منظور ازدیاد فشار برمردم و تحمیل خواست های شان برجامعه فشار به اهل معارف را شدت بخشیده اند.
دردوروزگذشته دراثر حمله راکتی گروه طالبان درولایت کنر یک شاگرد مکتب کشته شد و پنج شاگرد دیگررا  مجروح ساخت .
به همین ترتیب شش نفر معلم یک مکتب از ولسوالی قادس ولایت بادغیس توسط طالبان ربوده شدند .
این معلمان هنگامیکه مشغول تدریس درقریه تاکک ولسوالی قادس بودند توسط افراد مسلح به زور به جای نامعلومی انتقال داده شدند.
مسوولین ولسوالی یاد شده میگویند که گروه طالبان مسوول ربوده شدن این شش معلم میباشند.
این درحالیست که چندی قبل مکاتب ولسوالی ده بالا یا هسکه مینه ولایت ننگرهار بروی شاگردان مکاتب درآن ولسوالی به اساس هشدار و اخطاریه های طالبان بسته شد و طالبان به این ترتیب مانع رفتن اطفال کشور به مکاتب میشوند، دشمنی طالب را با اهل معارف تنها موارد که دربالا ازآن ذکر شد خلاصه نمیشود.
درحمله تروریستی که اخیراً در شهر کابل علیه شکریه بارکزی نماینده مردم در ولسی جرگه صورت گرفت، جان یک دختر نوجوان که در پوهنتون کابل درس میخواند و یک نوجوان دیگر که صنف دوازدهم دریکی از مکاتب شهر کابل بود گرفته شد.
حدود سه ماه پیش همین گروه های تروریست با تیراندازی وپخش نامه های تهدید آمیز در شیندند ولایت هرات، دختران را از رفتن به مکاتب هشدار داده بودند.
درگذشته در ولایات مختلف به شمول شهرکابل شاگردان مکاتب به انواع گوناگون درداخل مکاتب شان مسموم شدند و این حرکت طالبان اسباب نگرانی خانواده ها را ببار آورد.
اما مسوولین وزارت معارف مکرراً اظهارداشتندکه این تهدیدها سازمان یافته است اما علت مسمومیت شاگردان را روشن نساختند .
مسوولان وزارت معارف به خاطر مهار ساختن این نوع تهدیدات ازمردم خواستند تا وزارت معارف را دراین راستا کمک کنند.
فضل الرحمن اوریا تحلیل گر مسایل سیاسی درهمین رابطه گفته است که استخبارات منطقه با هدف قرار دادن معارف و شاگردان مکاتب ، قصد دارند افغان ها را در تاریکی نگه دارند تا بتوانند به اهداف دیگر شان دست یابند .
به گفته وی به خاطریکه جامعه ما میخواهد با سلاح علم ودانش مجهز شوند، اماکشورهای همسایه میخواهند افغان ها فاقد علم و دانش باشند و به تکنالوژی معاصر دسترسی نداشته باشند.
گزارش ها میرساند که چندی پیش درشهر کویته پاکستان جلسۀ از سوی شورای کویته که رهبری این جلسه را مولانا قیوم ذاکر که شخص دوم در رهبری شورای کویته است به دوش داشت ، درجلسه تصمیم گرفتند که به خاطر ضربه زدن به حکومت افغانستان وجامعه جهانی ، مکاتب و شاگردان را هدف قرار دهند.
اکنون مردم از حکومت وحدت ملی میخواهند تا جلو حملات تروریستی را علیه مکاتب و شاگردان مکاتب دراولویت های کاری خود قرار دهند و به این گروه های تروریستی اجازه ندهند تا اطفال و نوجوانان ما از نعمت علم و دانش به دور بمانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا