صحت

معیاری ترین شفاخانه ولایتی در ولایت بامیان افتتاح شد

کابل باختر 5 ثور
شفاخانه ولایتی ولایت بامیان توسط قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، با حضور دوکتور فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور، شاهدخت زهرا آقاخان، سفیر کشور کانادا، سفیر کشور فرانسه و شماری از نماینده گان پارلمان رسمأ به بهره داری سپرده شد.
به گزارش آژانس باختر، شفاخانه ولایتی بامیان بشکل اساسی و معیاری، مجهز با تمام تجهیزات طبی در یک طرح و دیزاین خاص به کمک مالی کشورهای دوست کانادا، فرانسه و همچنان بنیاد آغاخان با هزینه مجموعی 22 اعشاریه 8 میلیون دالر امریکایی در بخش های جراحی، نسایی- ولادی، اطفال، داخله عمومی، طب دندان، صحت روانی و حالات اضطراری با ظرفیت 140 بستر اعمار گردیده است.
دراین مراسم قانونپوه  سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، افتتاح این شفاخانه را برای مردم ولایت بامیان یک رویداد مهم و تاریخی خوانده گفت:" امیدوار هستم با آغاز فعالیت این شفاخانه که در بخش های مختلف خدمات صحی را عرضه میدارد، بتواند مشکل موجود مردم را در بخش صحت حل نماید."
همچنان معاون دوم ریاست جمهوری از رهبری وزارت صحت عامه و کشور های کمک کننده تشکر نموده گفت:" مطمئن هستیم که این شفاخانه برای همه افغانستان به یک نمونه و یک الگوی شایسته و مدرن تبدیل خواهد شد و نه تنها برای بامیان بلکه نیازمندی های صحی تمام ولایات مناطق مرکزی کشور را از جمله غور، دایکندی و میدان وردک را نیز مرفوع خواهد نمود."
ولایت بامیان از لحاظ داشتن  تسهیلات صحی و دسترسی مردم به خدمات صحی در وضعیت خوبی قرار دارد، که در حال حاضر  یکصد و شش مرکز صحی در بخش های مختلف خدمات صحی را در آن  ولایت عرضه می نماید و نیز وزارت صحت عامه در نظر دارد، که در سال جاری تعداد مراکز صحی این ولایت را افزایش دهد.
دوکتور فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه ، به نمایندگی  از مردم و حکومت افغانستان از کمک مالی کشور های دوست کانادا، فرانسه و بنیاد آغا خان در راستای ایجاد این شفاخانه ابراز قدر دانی نموده و بر انکشاف دادن این شفاخانه به یک شفاخانه حوزوی، تخصصی و یک نمونه به سطح کشور های منطقه تاکید نمود.
وزیر صحت عامه ، شفاخانه مذکور را از نظر ساختاری برابر با معیارهای بین المللی دانسته و از حکومت خواست تا در جهت حفظ و نگهداری و توسعه این شفاخانه و دیگر مراکز صحی کشور، وزارت صحت عامه را از لحاظ بودجه و دیگر امکانات حمایت نماید.
قابل ذکر است که گزارش ها از وضعیت صحی سال 2016 ولایت بامیان نشان میدهد، که طی یک سال گذشته در این ولایت هیچ واقعات فوتی از سبب مرض سرخکان به ثبت نرسیده است و این ولایت دربخش واکسیناسیون در بین 34 ولایت که به 34 درجه تقسیم شده است، مقام چهارم را دارد، که این یک دستآورد خوب برای وزارت صحت عامه و مسوولین صحی ولایت بامیان میباشد.
شفاخانه مذکور در مساحت 6 اعشاریه 4 جریب زمین ساخته شده که حدود ششصد و هفتاد هزار نفر را تحت پوشش قرار میدهد و دارای دوصد و ده کارمند میباشد. همچنان این شفاخانه از نظر کیفیت ساختاری گواهینامه “ISO” را که یک سازمان بین المللی استندرد سازی میباشد نیز اخذ نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا