سیاست

ولسی جرگه، سوختاندن نسخه های قرآن کریم توسط نیروهای خارجی مستقر در بگرام را به شدید ترین الفاظ محکوم کرد.

کابل باختر 3 حوت

در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی  امروز گردید، ابتداء رئیس ولسی جرگه قیام خود جوش مردم کابل را درسوم حوت سال 1358 علیه اشغال گران اتحاد شوروی سابق، نشانگر آزادیخواهی وفریاد عدالتخواهی مردم دانست.

رئیس ولسی جرگه، این حرکت مردم شهر کابل را در آن روز، بیانگر فریاد حق طلبانۀ آنان خواند که به خاطر رهایی وطن از چنگال متجاوزین به راه انداختند و با ریختاندن خون پاک شان در دل تاریخ حماسۀ جاویدان آفریدند.

در ادامۀ جلسه، وکلاء نیز ضمن گرامی داشت از قیام خونین وآزادی بخش مردم کابل در سوم حوت 1358، سوختاندن قرآن کریم توسط نیروهای امریکایی در پایگاه هوایی بگرام را عمل شنیع وشیطانی خوانده، این کار آنان را به شدید ترین الفاظ محکوم نمودند.

اعضای ولسی جرگه، این کار نیروهای امریکایی را توطئۀ بزرگ علیه دین مقدس اسلام دانسته ، از رئیس جمهور، قوۀ قضائیه و کابینۀ افغانستان خواستند تا به هر ترتیب، عاملین این عمل شنیع را گرفتار ودر یک محکمۀ اسلامی به طور علنی مجازات نمایند.

همین گونه، برخی از نمایندگان مردم، درکنار مجازات عاملین این اقدام شیطانی، خواستار محاکمۀ آنانی نیز شدند که در نقاط مختلف کشور مساجد، مکاتب و مدارس را به آتش می کشند وسبب بی حرمتی به این مکان های مقدس وسوختاندن قرآن کریم وکتاب های دینی می گردند.

درجلسه، وکلاء، ازسازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، مجامع بین المللی و خاصتاً سازمان ملل متحد تقاضا نمودند تا به این قضیه به صورت جدی رسیدگی نمایند وعاملان آن را هرچه عاجل مجازات کنند.

همچنین درجلسه، نسخه های از کلام الله مجید که در پایگاه هوایی بگرام سوختانده شده است، به اعضای مجلس نیز نشان داد شد که وکلاء، پیوسته با سر دادن نعرۀ الله اکبر احساسات شان را بیان نمودند.

بر اساس گفته های وکلاء، این عمل جنایتکارانۀ نیروهای خارجی که سبب جریحه دار شدن احساسات میلیون ها مسلمان دانست تصریح کرد تنها با معذرت خواهی قابل بخشش نیست وباید به عاملان آن جزای سنگین داده شود.

اعضای ولسی جرگه، پس از بحث وتبادل نظر گسترده، قطعنامۀ چهار ماده ایی را نیز در پیوند به نکوهش این عمل نیروهای خارجی صادر نمودند.

در پایان، پنج تن از وکلاء موظف گردیدند تا به پایگاه نظام بگرام رفته، موضوع را به صورت دقیق بررسی نموده، گزارش شان را به مجلس عمومی ولسی جرگه ارائه نمایند.

 

 

 

طبق یک خبر دیگر:

کمیسیون اموردینی، فرهنگی، معارف وتحصیلات عالی ولسی جرگه به ریاست کمال ناصراصولی تشکیل جلسه نموده، سوزاندن قرآن کریم توسط نیروهای خارجی درپایگاه نظامی بگرام را به شدت محکوم کرد.

اعضای کمیسیون، خواهان پیگیری جدی عاملان این عمل زشت ونابخشودنی ازطریق دولت افغانستانِ وسازمان ملل شده، تأکید نمودند که عاملان آن هرچه زودتر به محاکمه کشانیده شوند.

همچنین، اعضای کمیسیون ازملت پرغرور افغانستان خواستند تا ازصبروحوصله مندی کاربگیرند ونگذارند دشمنان افغانستان ازاین فرصت به نفع خود استفاده کرده، هرج ومرج را درکشور تقویت ببخشند.

دربخش دیگرجلسه، اسناد تحصیلی نامزد وزراء، به بررسی گرفته شد وبنابر تکمیل نبودن اسناد، تصمیم گرفته شد تادرجلسۀ آینده در زمینه بحث صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا