امنیت

برگزاری روزعاشورا زیر تدابیر شدید امنیتی درکشور

کابل 9 میزان باختر
از دهم محرم سالروز شهادت امام حسین نواده پیامبربزرگ اسلام و یاران اش زیر تدابیر شدید امنیتی در کشور بزرگ داشت به عمل آمد.
درجریان امروز میلیون ها شهروند کشور به مساجد و تکایا رفته به عبادت پرداختند و نیز با خیر وخیرات ازمستمندان دستگیری کردند.
امسال بیشتر ازپیش این مراسم با تدابیر شدید امنیتی همراه بود.
ده ها هزار نیروی نظامی درگوشه کنار کشور به ویژه در شاهراه ها ، نقاط پرازدحام، اماکن مقدسه چون مساجد وتکایا مستقر بودند و به شدت رفت و آمد ها را زیر نظر داشتند.
مقامات ارشد امنیتی و دفاعی کشور می گویند که درجریان چند روز اخیر از ده ها رویداد تروریستی برعزاداران حسینی و نمازگزاران درکشور جلوگیری کرده اند.
به اساس گزارش ها ، گروه های تروریستی می خواستند با راه اندازی حمله های مسلحانه ، انتحاری و بمب و ماین گذاری ها برمسلمانان رفته در مساجد و تکایا آسیب برسانند .
مقامات می گویند که بیشتر این طرح های تروریستی ازسوی ماموران امنیت ملی ، پولیس ملی و اردوی ملی ناکام ساخته شده است ؛ هرچند درچند مورد انگشت شمار درشهرهای بزرگ ازجمله کابل ، هراس افگنان موفق به انجام حمله های مرگبار شده اند.
شهروندان کشور در دهم محرم و شب و روز های پیش از روز دهم به عبادت پرداختند و برای برگشت آرامش و ثبات و رسیدن افغانستان به پیشرفت دعا کردند.
درچندین موارد تکایا و مساجد گواه عبادت مشترک شهروندان سنی وشیعه کشور برای ابراز همزیستی و برادری و برابری بود.
عاشورا، دهمین روز از ماه محرم درگاه ‌شماری هجری قمری، روز مقدس مسلمانان است.
شهرت این روز نزد مسلمانان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی نواده پیامبربزرگ اسلام و امام سوم شیعیان – و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر بن سعد به شهادت رسیدند.  ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا