جهان

خشکسالی در نیمی از شهر های ایران

تهران – ایرنا – 3 سرطان – باختر
از جمله یکهزار و331 شهر ایران  517 شهردر آنکشور با کم آبی و خشکسالی مواجه بوده که این امر نشانگر وجود تنش آبی در نیمی از شهرهای آن کشور است.
به گزارش آژانس خبری باختر به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران اعلام کرد که 517 شهر آنکشور هم اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است که اگر مشکلی در زمینه تامین آب بوجود آید این شهرها دچار کمبود آب می شوند.
با آنچه وی اشاره داشته که برنامه های وزارت انرژی برای تامین آب 12 کلانشهر تدوین شده ولی برنامه ریزی وزارت انرژی برای این شهرها و تمام مناطق شهری این است که کمبود و جیره بندی آب نداشته باشیم.
از سوی دیگر شرکت مدیریت منابع آب ایران اول ماه سرطان را به عنوان آغازهفته صرفه جویی آب با شعار آب، اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده است. اگرچه در سالیان گذشته نیز همواره زمزمه های کم آبی، خشکسالی و کمبود منابع زیرزمینی در ایران  به گوش رسیده ولی در چند ماه گذشته و بخصوص سال جاری با مشکل جدی تری از جمله کاهش منابع آبی زیرزمینی، آب ورودی به سدهای کشور و افت شدید بارندگی ها روبرو بوده است.
از طرفی تغییر اقلیم در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش های زندگی محیطی در سطح جهان است که افزایش درجه حرارت، ذوب شدن یخ های قطبی، بالا آمدن سطح آب بحر های جهان و تغییر آب و هوایی از پیامدهای آن محسوب می شوند.همچنین براساس آمارهای موجود حجم آب 46 سد  ایران  به کمتر از 40 درصد ظرفیت مخزن این سدها پایین آمده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا