سیاست

داکترعبدالله عبدالله : توزیع تذکره ها ی برقی زمانی اغاز گردد که مورد توافق اقوام ومردم افغانستان باشد .

کابل 18 جدی / باختر
داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه امروز درنشست شورای وزیران درمورد توزیع تذکره های برقی وبحث هویت ان تاکید کرد  که در کنار جنبه های حقوقی  وقانونی  این مسله  نظریات  مردم افغانستان مهم است .
به گزارش آژانس باختر :  داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه دراین نشست گفت که توزیع تذکره برقی  به هویت مردم  افغانسان ارتباط دارد و این موضوع نباید باعث تفرقه  میان مردم شود زیرا بحث ها ی کلان باید باعث اتحاد مردم  گردد ونباید باعث اختلاف بیشتر شود .
رئیس اجرائیه افزود : هرتصمیمی  دراین زمینه باید  نگرانی های مردم  وبخش های  مختلف جامعه را درنظر بگیرد وباعث وحدت واتحاد بیش ترمردم گردد ومردم از این حمایت وپشتیبانی  نمایند.
اوگفت به حیث رئیس اجرائیه  کشور  طرف دارگفتگوی ملی  دراین  زمینه هستم  تا رضایت  و  توافق تمام  شهروندان افغانستان  دربحث چگونگی توزیع تذکره های برقی وهویت  ملی  به دست اید .
رئیس اجرائیه علاوه نمود که اماده گی های لازم برای توزیع  تذکره  های برقی  گرفته شده بود  ولی دیدگاه ها ونظریات مردم برای  ما مهم است وتاخیر درتوزیع ان درمرحله  کنونی امر به جا ومطلوب می باشد  به خاطریکه  مهم ترین  مسله حفظ وحدت مردم افغانستان است واین کار باید زمانی اغاز گردد  که مورد  توافق اقوام ومردم افغانستان باشد .
به گفته وی نیازبه تذکره های برقی  و با اعتبار برای  همه هویدا است این مسله نیز مشخص است که  از تذکره های کاغذی سو استفاده های صورت گرفته است اما این موضوع به تمام مردم افغانستان تعلق دارد  و نباید بخشی  از جامعه خود  را از این روند بیرون و جدا احساس کند .
این درحالیست قراربود که روند تذکره های برقی  در هفته گذشته اغاز میشد  اما به دلیل  اختلافات بازهم به تاخیرافتاد زیرا هنور هم اختلاف نظر میان حکومت، شورای ملی وبرخی از حلقات سیاسی  در این زمینه وجود  دارد .
درحالی که سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفته بود، با تصویب قانون ثبت و احوال نفوس از سوی کمیته مختلط شورای ملی، موانع توزیع تذکره‌های برقی برداشته شده و توزیع آن در هفته روان آغاز می‌شود.
و از سوی هم  ولسی جرگه و ریاست جمهوری در مورد این تذکره رو در روی هم قرار گرفته‌اند. ولسی جرگه تاکید کر.
ده که در صفحه فزیکی تذکره نامی از ملیت و قوم برده نشود و این مسایل در حافظه تذکره گنجانده شوند.
در همین حال اداره ثبت و احوال نفوس گفته است که کارش را براساس فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی به پیش می‌برد و در صفحه ظاهری تذکره ملیت و قوم گنجانده خواهد شد.
بربنیاد گزارش های منتشر شده ، بیش از ۸۰ قوم کوچک خواستار درج هویت‌قومی‌شان در تذکره برقی  شده‌اند و عده یی بر تجزیه و تفکیک اقوام به نام های مختلف مخالفت ورزیده اند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا