جامعه

سومین جشنواره گل کچالو در بامیان برگزار شد

بودجه زراعتی بامیان به چهارصد و بیست میلیون افغانی افزایش یافت
بامیان 4 اسد باختر
سومین جشنواره گل کچالو در بامیان با حضور شماری از مسوولان مرکز و آن ولایت دیروز در بامیان برگزار شد.
این جشنواره با حضور انجنیر نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، محمد طاهر زهیر والی بامیان، شاه حسین مرتضوی مشاور رییس جمهور در بخش امور فرهنگی، ضیاء الحق امر خیل مشاور ارشد ریاست جمهوری٬ روسای ادارات دولتی، نمایندگان موسسات ملی و بین المللی، علما، هنر مندان، زنان و دهقانان بامیان برگزار شد و در آن محصولات زراعتی و حیوانی، صنایع دستی دهقانان و زنان بامیان به نمایش گذاشته شد.
محمد طاهر زهیر والی بامیان گفت:  محصولات زراعتی به خصوص کچالوی بامیان در سه سال اخیر رشد قابل ملاحظه کرده است.
وی عمده ترین محصول زراعتی بامیان را کچالو یاد کرد و از دهقانان خواست، علاوه بر رشد و انکشاف این محصول، در مدیریت درآمد و مصرف این محصول توجه لازم به خرج دهند.
وی هدف از جشنواره گل کچالو را تشویق دهقانان، بازاریابی کچالو، بهبود و رشد توریزم در بامیان عنوان کرد.
انجنیر نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری گفت: در سال جاری وزارت زراعت بودجه زراعت بامیان را از دو صدو بیست میلیون  افغانی به چهار صد و بیست میلیون افغانی افزایش داده است.
شاه حسین مرتضوی مشاور فرهنگی ریاست جمهوری گفت که توجه جدی به مدیریت آب، مدیریت خاک، مدیریت منابع طبیعی صورت بگیرد تا عواید مورد نیاز از این طریق به دست بیاید.
وی افزود که در قسمت بازار یابی کچالوی بامیان علاوه بر وزارت زراعت، ریاست جمهوری اسلامی افغانستان نیز برنامه های لازم دارد و به زودی گام‌های عملی در این زمینه برداشته خواهد شد.
هم‌زمان با برگزاری سومین جشنواره گل کچالو پروژه یی زیر نام (توسعه زنجیره‌ ارزش باغداری) که در جریان سه سال در ده ولایت تطبیق می‌شود، بامیان به ارزش هفت میلیون دالر امریکایی، از سوی وزیر زراعت و سایر مسوولان آغاز شد.
در محافل جداگانه فعالان مدنی و تعدادی از رسانه های بامیان و دایکندی تندیس (بهترین وزیر حامی جامعه روستایی و زارع افغانستان) را به انجنیر نصیر احمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری اهدا کردند.حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا