جهان

مبادلهٔ زندانیان؛ ایران آماده، امریکا خاموش

تهران /او ای/ 22 ثور/ باختر
ایران می‌گوید که آماده است بدون هیچ پیش شرطی تمامی زندانیان را با امریکا مبادله کند.
ویب سایت حکومت ایران از علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نقل کرده است که گفته است: "ما آمادگی کامل خود را برای بحث در مورد آزادی تمامی زندانیان، بدون کدام پیش شرط ابراز کردیم… اما امریکاییان تا حال پاسخ نداده اند."
او مدعی شد که امریکاییان نیز در مقایسه با هر زمان دیگر آماده اند به این وضعیت نقطه پایان گذارند.
مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا در۱۰ مارچ از ایران خواست که تمامی شهروندان امریکا را رها کند که بی جهت در ایران زندانی اند.
پمپیو گفته بود که اگر کدام شهروند امریکایی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ایران جان دهد، امریکا آن کشور را مسوول قرار خواهد داد.
ربیعی افزود که نگران وضعیت صحی شهروندان آن کشور در زندان‌های امریکا است و امریکا مسوول مصوونیت آنان در جریان همه‌گیری ویروس کرونا است.
ایران در میان کشورهای شرق میانه بیشتر واقعات ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا را دارد درحالی که امریکا در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که ویروس کرونا در آن شیوع کرده است.
آژانس خبری رویترز گزارش می‌دهد که ظاهراً یکی از افرادی که مبادله شود، مایکل وایت، منسوب متقاعد نیروهای بحری امریکا خواهد بود که از سال ۲۰۱۸ به اینسو در ایران زندانی است.
ربیعی گفت که نیازی به میانجی‌گری کشور سوم نخواهد بود، اما اگر امریکا موافقت کند، دفتر حفاظت از منافع ایران نظریات تهران را ارائه می کندو درباره جزئیات، به شمول زمان و مکان مبادله زندانیان به واشنگتن معلومات خواهد داد.
تا حال واضح نیست که چه تعداد ایرانیان در امریکا و چه تعداد امریکاییان در ایران زندانی اند.
در ماه دسمبر سال گذشته، ایران ژیو وانگ، شهروند امریکا را از زندان آزاد کرد که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود. امریکا نیز مسعود سلیمانی،‌ شهروند ایرانی را رها کرد که به اتهام تخطی از تعزیرات امریکا بر ایران، در زندان به سر می‌برد.
# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا