سیاست

ناتو راه جديد را دريافت ميكند، پاكستان ديگر يك نياز نيست

كابل/17/جوزا/باختر

سه كشور آسيا ميانه با ناتو موافقتنامه را امضا كرده اند كه به موجب آن،‌ناتو تجهيزات و امكانانت نظامي خود را از طريق همين سه كشور به اروپا انتقال ميدهد.

سرمنشي ناتو ميگويد كه قزاقستان، قرغزستان و تاجكستان، موافقتنامه را با ناتو امضا كرده اند كه ميتواند روند خروج از افغانستان را آسان سازد.

قرار است عساكر كشور هاي عضو ناتو كه كميت آنان تا يكصد و بيست هزار تن ميرسد تا سال 2014 خاك افغانستان را ترك نمايند برنامه خروج از افغانستان در حالي آغاز شده كه پاكستان در پي قتل تعدادي از نظاميان آن كشور از سوي جنگنده هاي امريكا در ماه جدي سال گذشته هجري خورشيدي راه تداركاتي ناتو را بست ناتو به تعقيب اين اقدام پاكستان براي دريافت راههاي بديل جدي گرديد آسيا ميانه و روسيه بديل خوب تداركاتي پنداشته شد راه پرمصرف مگر امن.

به گفته راسموسن سرمنشي ناتو توافق با اين كشور ها گزينه جديدي را در اختيار ماميگذارد و ما از يك شبكه پيشرفته حل و نقل بهره خواهيم برد موصوف از يك موافقتنامه جداگانه با روسيه نيز سخن گفته است كه زمينه آن را مساعد خواهد ساخت تا ناتو تجهيزات نظامي خود را از افغانستان خارج سازد.

حرف مهم در گفته هاي سرمنشي ناتو اين است كه آن سازمان با امضا توافقنامه جديد با سه كشور آسيا ميانه بي نيازي آن سازمان را از پاكستان بيان داشت به باور آگاهان امور توافق با سه كشوريادشده نمايانگر آن است كه درزدرروابط ناتو امريكا با پاكستان كه در پي سود جويي بيشتر است عميق تر گرديده و امريكا بر خواست آن كشور مبني بر عذرخواهي بابت كشته شدن 24 نظامي پاكستان بي اعتنايي اش را حفظ كرد و به اين خواست پاكستان تن نداد حرف متناقض حنا ربا ني وزير خارجه پاكستان كه چند روز قبل بازگشايي راه تداركاتي ناتو را براي پاكستان پر منفعت ميخواند حالا ميگويد پارلمان پاكستان كه از يكصد و هشتاد مليون جمعيت نماينده گي ميكند يك صدا بر اين امر تاكيد دارند كه راه تداركاتي ناتو همچنان مسدود بماند.

بايد گفت پاكستان قبل از حادثه مهمند ايجنسي در ماه جديد سال گذشته از هر كاميون تداركاتي ناتو 250 دالر ميگرفت مگر حالا از هر كاميون پنجهزار دالر تقاضا دارد.

تقاضا كه با خنده ملیح‌امريكائيان روبرو شد به تعقيب اين در خواست يك سناتور امريكايي گفت كمك با پاكستان انداختن پول در غار را معنا ميدهد كه انتهاي آن معلوم نيست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا