سیاست

طرح چار گزینه یی امریکا برای افغانستان

کابل باختر 8 حوت
حکومت امریکا طرح چهار گزینه  یی را درمورد حضور عساکرش درافغانستان بعد از سال 2014 ارائه داشته است گزینۀ نخست دربرگیرندۀ ده هزار عسکر درافغانستان میباشد.
مطابق به این گزینه درسال 2015 میلادی ده هزار عسکر امریکایی درکابل ،بگرام ،قندهار ،ننگرهار مستقر میشوند وپنج هزار عسکر ناتو دربخش های شمالی وغربی افغانستان جابجا میشوند.
گزینه دوم جابجایی شماری کمتر از  ده هزار عسکر تا پایان 2014 درکابل وبگرام است که درصورت ضرورت غرض آموزش ومشورت به نیروهای افغان به بخش های دیگری این کشور  نیز رفت وآمد خواهند کرد.
گزینه سوم بازهم حضور عساکر خواهد بود آنهم درپیمانۀ  محدود تر حدود سه هزار عسکر ،مکان این عساکر نیز کابل وبگرام تعیین گردیده حضور این عساکر جهت پیش برد عملیات های طیارات بدون پیلوت پیشبینی شده است .
وگزینۀ چهارم خروج کامل سربازان امریکایی است . درحالیکه این گزینه درآینده چندان متصور نیست .
به باور آگاهان سیاسی  آنچه را امریکائیان به عنوان چهار گزینه مطرح کردند  ادامه چانه زنی های آنها در رابطه به امضا ی موافقتنامه همکاری های امنیتی  میان افغانستان وامریکا است . این موافقتنامه درحالیکه نهایی گردیده ویک جرگه مشورتی  درکابل روی آن صحه گذاشت به دلایل شروط که از سوی رئیس جمهور کرزی ارائه شده به تاخیر افتاده است .
کرزی تاکید می ورزد که این سند ضمانت کننده یک صلح واقعی برای افغانستان باشد وبرای ختم مداخله وتجاوز بیرونی یک ضمانت بدهد.
همچنان این آگاهان، افغانستان رایک نیاز  وضرورت برای تحقق برنامه های دراز مدت امریکا میدانند ومیگویند امریکا حاضر نخواهد بود که به این سادگی ازافغانستان دست بردارد آنچه رابه عنوان  گزینۀ صفر مطرح میکند بخش ازفشار های آن کشور است .
درحالیکه افغانستان میخواهد تا از حضور  نظامی امریکا وشرکای غربی  آن به نفع تجهیز نیروهای مسلح ونیروهای امنیتی خود سود ببرد وثبات وآرامش رانصیب شود . نه آنکه این کشور دروجود نیروهای  خارجی صحنه رقابت  وبازی های سیاسی کشورهای بیرونی باشد .
ازطرف دیگر تامس گوتیری رئیس مرکز  مطالعات افغانستان در پوهنتون نبراسکا میگوید که ا مریکا در طول پنج سال گذشته نتوانسته است که روابط دیپلوماتیک خود را با افغانستان به گونۀ درست مدیریت کند.
همچنان حکومت امریکا نتوانسته است که شرح دهد که افغانستان تا چه حد برای  امریکا اهمیت دارد  درحالیکه پافشاری ما مبنی برامضای  سندهمکاری  امنیتی این اهمیت را نشان  میدهد .
آگاهان سیاسی در افغانستان به امریکائیان مشوره میدهند که باید باافغانها طبق منافع مشترک عمل نمایند.
اگر حرکت برای خود می نمایند خط منافع افغانها را نیز رعایت  نمایند فراموش نکنند که حدودچهار دهه مردم افغانستان قربانی خشونت های شده اند که از سیاست های سلطه طلبانه وتوسعه گرانه قدرت های بیرونی  شکل گرفته است درحالیکه مردم افغانستان نمی خواهند وقایع گذشته تکرار شود بل با آنها به عنوان مردمان آزاده برخورد وحقوق شان رعایت گردد.
به اساس آخرین گزارش ها بارک اوباما به مسوولان پنتاگون هدایت  داده است تا طرح خروج کامل نیروهای  آن کشور را رویدست گیرند .
اوباما شب گذشته دربارۀ خروج کامل قوای امریکا از افغانستان ،انتخابات ریاست جمهوری با حامد کرزی صحبت تلیفونی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا