گزارش ها

سازمان بین المللی کار: نیم ازکارگران کوره های تولید خشت رااطفال تشکیل میدهد کمیسیون حقوق بشر: مانگران ادامه کارشاقه اطفال هستیم

ګزارشګر: عبدالخالق

کابل 20 دول باختر

سازمان بین الملل کار میگوید نیم از کارگران در کوره ها تولید خشت در افغانستان را اطفال تشکیل میدهد.

در این گزارش که از سوی سازمان بین المللی کار به همکاری سازمان حقوقی« سمیع الحال کانستالتینگ» تهیه شده تذکررفته از فقر و اقتصاد ضعیف خانواده ها در افغانستان حد اعظم سو استفاده میشود، چنانچه نصف از کارگران کوره های تولید خشت در افغانستان را اطفال زیرسن چهارده سال تشکیل میدهد. تهیه کننده گا ن این گزارش، کارگران کوره های تولید خشت در کابل و ننگرهار را جائیکه بیشترین خشت تولید میشود معیار قرارداده اند کودکانی در این کوره ها مصروف کاراند که عمرشان به هفت و یا هشت سال میرسد.

ازجمله کودکان که درکوره های خشت درکابل و ننگرهار مصروف کاراند تنها پانزده فیصد آنان میتوانند به مکتب بروند دیگران از نعمت رفتن به مکتب محروم اند در حالیکه درکابل و ننگرهار نسبت به هرولایت دیگر زمینه تحصیل برای کودکان مساعد است.

هیری بیرجر نماینده سازمان بین المللی کار در افغانستان میگوید  فقر عامل اصلی  کشاندن کودکان در افغانستان به کار شاقه است. از طرف دیگر خانواده های در افغانستان وجود دارد که برای امرار حیات مجبور میشوند بارها ازمالکان کوره های تولید خشت قرض بگیرند و برای بازپرداخت آن یک کارگر  وادار میشود تاسالها در کوره کارکند تا بتواند قرض را بپردازد در هرصورت عدم پرداخت قرض پای کودکان را به میدان میکشاند و آنهاهم مجبور میشوند تا درکنار عضو دیگر خانواده شان درکوره های تولید خشت کار نمایند ساعات کار درکوره های تولید خشت هفتاد ساعت را در هفته دربرمیگیرد که از لحاظ قوانین کار بدترین حالت است درحالیکه مزد روزانه برای مردان بالغ سه صد تاچهارصد افغانی و برای کودکان یکصدو هفتاد تا دوصد افغانی است.

مسوولین سازمان بین المللی کار ازنهادهای دولتی، حقوقی و مدنی در افغانستان میخواهند تا به این مشکل خاتمه بخشیده شود. واصل نور مهمند یکتن ازمعینان وزارت کار و امور اجتماعی میپذیرد که بخشی از کارگران کوره های تولیدخشت را در افغانستان  اطفالتشکیل میدهد او میگوید  عده ازخانواده  غیر مسوولانه اطفال شان را به کار شاقه وا میدارند که در تضاد با کنوانسیون  های بین المللی  است.

خیر محمد نیرو  معین دیگر وزارت کار و اموراجتماعی  میگوید  با توجه به این  گزارش تلاش خواهد شد تا برنامه های کوتا ه مدت ودرازمدت برای نجات چنین کارگران روی دست گرفته شود .

نیرو میگوید حدود یک و نیم ملیون طفل در سرتاسر کشور  مصروف کارهای اند که از خارج از توان آنان میباشد.

محمد موسی محمودی رئیس اجرائیوی کمیسیون مستقل حقوق بشر ضمن آنکه کار شاقه بالای اطفال را محکوم کرد  به خبر نگار آژانس اطلاعاتی باختر گفت، ماهمنوا با مسوولین سازمان بین المللی کار هستیم تنها تشویش ما کار اطفال در کوره های تولید خشت نیست ما نگران آینده آنان هستیم آنها از رفتن به مکتب نیز محروم اند .

دولت باید از هر امکان استفاده نماید و به این مشکل خاتمه بخشد ما از نهادهای دولتی میخواهیم که کار اطفال خوردسال را قانونمند سازد برای اطفال کار گاه های که متناسب حال انان باشد ایجاد گردد و باید خانواده ها از عواقب کار شاقه بالای اطفال بیشتر آگاه شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا