سیاست

داکتر عبدالله: افغانستان تا سال 2023 میلادی از وجود ماین ها پاک می شوند

کابل باختر 8 حوت
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز ‌ در همایش تعهد برای عملی‌ساختن کنوانسیون منع استفاده از ماین‌های ضد پرسونل در مقر اروپایی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر خبر داد، دکتور ثریا دلیل سفیر و نماینده دایمی افغانستان در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنیو٬ که ریاست این نشست را به نمایندگی از افغانستان به عهده داشت٬ از رییس اجراییه به عنوان سخنران اصلی خواهش نمود تا در این همایش صحبت نماید.
رییس اجراییه با استقبال از تعهد و همکاری‌جامعه جهانی در پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از ماین‌های ضد پرسونل٬ تعهد افغانستان را به عنوان یکی از قربانیان ماین‌های ضد پرسونل٬ علیه این پدیده خطرناک و کشنده ابراز داشت.
داکتر عبدالله در صحبت‌های خود در این نشست ابراز داشت که افغانستان از آغاز این برنامه در سال ۱۹۸۹ در کشور تا اکنون ۳۰۰۰ کیلومتر مربع را از ماین و مواد انفجاری پاک سازی نموده و ۱۹ میلیون ماین و مواد انفجاری باقیمانده از جنگ را خنثی کرده است٬‌و تاکید نمود که سرعت ماین پاکی در افغانستان در ده سال گذشته امیدوارکننده است.
وی تاکید نمود که افغانستان متعهد شده است تا سال ۲۰۲۳ افغانستان را از وجود ماین ها پاک نماید. رییس اجراییه ماین‌های ضدپرسونل کنارجاده‌ای و دیگر انواع مواد منفجره‌ای را که توسط گروه‌های دهشت‌افگنی چون طالبان و داعش استفاده می‌گردند نیز از چالش‌های جدی فراراه حکومت افغانستان خواند. رییس اجراییه در صحبت‌های خود علاوه کرد: میزان تلفات ناشی از ماین‌های کنارجاده‌ای، چه در هدف قراردادن افراد ملکی و چه در هدف قراردادن نیروهای امنیتی، چشم‌گیر است و سوال‌های جدیی را در مورد منبع، موادخام، انتقال و تسهیل و فراهم سازی این مواد مطرح می‌سازد.
او علاوه کرد: ما از جامعۀ جهانی می‌خواهیم تا نه تنها از همه راه‌های قانونی و ابزارممکن برای ممنوعیت ماین‌استفاده نماید، بل یک قدم فراتر‌گذاشته به تحقیق و محاکمه تهیه‌کنندگان، تولیدکنندگان و فراهم‌سازندگان ماین‌ها،‌چه دولت‌ها و یا غیردولت‌ها، به اساس قانون بین‌الدول بپردازد.
رییس اجراییه کشور در صحبت‌های خود در این همایش همچنان خواهان ممنوعیت استفاده، ذخیره،‌تولید، انتقال و نابودسازی ماین‌های ضدپرسونل در سطح جهان گردید و این را به نفع انسانیت و جلوگیری از معلول شدن و قربانی‌شدن بیش‌تر انسان‌ها دانست.
رییس اجراییه همچنان از کشورهای کمک کننده و نهادها و بنیادهای بین‌المللی فعال در عرصه ماین‌پاکی خواست تا افغانستان را در امر ماین‌روبی کمک نمایند و در عرصه فراهم سازی زمینه زندگی آبرومندانه برای قربانیان ماین مسوولانه گام بردارند.ختم/عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا