اخباراقتصادجامعهTOP

عاید نزدیک به هفتاد و چهار ملیون افغانی ریاست معدن بدخشان

فیض آباد28 عقرب باختر
باوجود توقف کار استخراج بیش از ۶۰ نوع سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و فلزات در بدخشان، ریاست معادن این ولایت بیش از ۷۳ ملیون ۹۰۰ هزار افغانی عواید جمع آوری نموده است.
عتیق الله مدیر کادیسر ریاست معادن و پطرولیم بدخشان درنشستی گفت که طی سال ۱۴۰۲ آنان از مدرک انتقال سنگ لاجورد به مرکز که در سالهای قبل استخراج گردیده بود ۱۱ ملیون افغانی، از بخش حق الوزن ترازو وسایر بخش های دیگر ۱۰ ملیون از مدرک توزیع جواز فعالیت های طلای رسوبی( زرشویی) ، تضمین و ازدرک قیمت گذاری ساحه کار مبلغ ۵۲ ملیون ۹۰۰ و ۴۸ هزار افغانی عواید جمع آوری و به خزینه امارت انتقال داده اند.
او می افزاید که قرار است وزارت معادن و پطرولیم کار استخراج معدن طلا بیکادر کوهستان، چهرهکان شهر بزرگ و سنگ لاجورد منطقه سرسنگ این ولایت را از طریق داوطلبی به قرار داد دهد، اما در حال حاضر بجز زرشویی ها(طلا رسوبی) که در ۴۴۵ نقطه ی از ولسوالی های کوهستان، راغستان، شهر بزرگ، یاوان، یفتل ها و منطقه شیوه ار غنجخواه موقعیت دارد، استخراجی صورت نمی گیرد.
قبل از این نیز مولوی عبدالخبیر نظامی رییس معادن بدخشان گفته بود که کار استخراج ۶۲ نوع احجار قیمتی، نیمه قیمتی و فلزات در بدخشان از سوی آنان الی سپردن به قرار داد رسمی مسدود است و ریاست معادن این ولایت عواید خود را از انتقال سنگ لاجورد که در ذخیره گاه ها از سالهای قبل از سوی تجاران سنگ نگهداری می گردید در پهلوی جمع آوری عواید از استخراج طلای رسوبی بدست می آورند.
از سویی هم برخی اشتراک کنندگان این جلسه خواهان تطبیق قانون و پالیسی های معدن کاری، حفظ قانون محیط زیستی و تربیت نسل متخصص شده اند که بتوانند در آینده خلا ها را پر سازی نمایند، شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا